licht op het noorden

.
licht op het noorden

Witte jas, gekaderd
in het raam op het noorden
de lichte kromming van zijn arm
gaat door in de houten steel, de haren
ternauwernood raakt het penseel het doek

een stap opzij

half toegeknepen ogen
peuk tussen mondhoek en asbak
ritueel waaraan de kunst zich onderwerpt

één streek nog

nu wenkt zijn hoofd, met afgewende blik,
haar dichterbij
onhoorbaar nadert zij
inhaleert de trekken van het zelfportret
witte jas met sigaret.
.

copyright Ingrid van den Bergh
Dit gedicht behaalde de eerste prijs in de regionale editie van Gedichtendag 2002

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Boeken, proza en poëzie, literatuur, poëzie, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op licht op het noorden

  1. ottovo zegt:

    Time flies, Ingrid. Ik herinner me die prijsuitreilking nog als de dag van gisteren. En hoe verguld je er mee was.

    Like

  2. Anoniem zegt:

    Een terechte winnaar!

    Like

    • Nicole zegt:

      Alweer niet ingelogd *Zucht*

      Like

      • Het jaar ervoor deed ik voor het eerst mee, Nicole. Ik verdiende toen de aanmoedigingsprijs. Ik herinner me dat ik die dag in een diepe dip verkeerde i.v.m. het verliezen van mijn baan. Ik wilde eigenlijk niet naar de prijsuitreiking gaan maar wederhelft leerde mij dat er ook nog belangrijker zaken bestonden dan het hebben van een baan. Hij kreeg gelijk.
        Voor het jaar daarna heeft dit alles duidelijk zijn vruchten afgeworpen

        Like

  3. Appelvrouw zegt:

    Nou heb ik niets met gedichten, dus weet ik nooit iets te zeggen.
    Maar voor mij mag de kamer, en zijn inrichting de eerste prijs hebben!
    Lekker ruim en luchtig, ook met het noorderlicht.

    Like

  4. svara zegt:

    Gefeliciteerd Ingrid!
    Ik zie het voor me
    mooi

    Like

  5. Ria zegt:

    Sehnsucht…….
    Iedereen kent het wellicht,
    een schoon gevoel dat gekoesterd wordt.

    Like

  6. Treffende schets van de laatste stap van het creatieve proces.
    Doet me denken aan een strofe uit het lied ‘ Barcelona’ :
    ‘Ooit kom ik terug, ga ik picasso achterna
    de harde rake streken van een zinderend penseel
    de herinnering vooraf, de herinnering aan jou
    aan hoe je er niet was, en hoe je er nooit komen zou
    geschilderd in jouw favoriete geel’

    Like

  7. dank voor je mooie bijdrage, Jan. Past hier goed.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.