Zeven schrijvers, één verhaal

Ontwerp logo: Bart Gladdines

Op 3 april is er weer een optreden van Schrijverscafé Oosterhout.

Estafetteverhaal
.

Zondag 3 april aanstaande lezen de zeven vaste auteurs van Schrijverscafé Oosterhout weer voor uit eigen werk. In hun verhalen en gedichten hebben zij deze keer gekozen voor het thema REIZEN.
Eén van de verhalen – het pièce de résistance van de middag – is op een onalledaagse manier tot stand gekomen. Waar achter het pseudoniem Nicci French twee auteurs schuilgaan hebben – in het geval van Schrijverscafé Oosterhout – maar liefst zeven schrijvers hun naam verbonden aan een gezamenlijk geschreven ‘estafetteverhaal’, naar een idee van Joop van Gent. De intrigerende titel: De vrouw in de trein.
.

DE VROUW IN DE TREIN

Ieder van de auteurs heeft één van de zeven hoofdstukken geschreven en in de Beurs leest elk zijn eigen hoofdstuk voor. Voor schrijvers is een dergelijke samenwerking een waagstuk. Nog meer dan in een ‘normaal’ verhaal vraagt een estafetteverhaal van de schrijvers dat zij vooral letten op details in de verhaallijn en op timing. Gebeurtenissen krijgen een nieuwe wending zodra de volgende schrijver zich ermee gaat ‘bemoeien’. Dit is buitengewoon spannend; je legt je schrijversziel en -zaligheid in een hoofdstuk en moet maar afwachten hoe de volgende schrijver verder gaat.
Na de pauze lezen de schrijvers, eveneens op het thema REIZEN, nog een aantal kortere, meest lichtvoetige teksten.
.
De schrijvers
.

De zeven vaste auteurs van het Schrijverscafé zijn bij de trouwe bezoeker ongetwijfeld bekend maar we noemen ze toch even: Ingrid van den Bergh, Marjoke Linckens, Kee van Vlodrop, Rachel Verheijen, Tom Noldus, Joop van Gent en Tim Stoop. De laatste presenteert het geheel.
.
Nieuwe bundel Beursberichten
.

Op 3 april is in de Beurs ook weer een nieuwe editie van ‘Beursberichten’ te koop, met alle teksten die de caféschrijvers en twee gastschrijvers hebben gelezen tijdens het optreden van 7 november vorig jaar. Daarin ook aandacht voor enkele muzikale bijdragen waarmee het programma werd aangevuld.
.

Wachten op wat komen gaat

Dit wat de inhoud van het gebodene betreft. Voor het overige is alles als vanouds; de toegang is gratis en de Beurs barst van de sfeer.
Datum en tijdstip: zondag 3 april 2011, van 12.30 u. tot 14.30 u.
Plaats: Café de Beurs, Klappeijstraat 4 Oosterhout.
.
© Tekst: Ingrid van den Bergh
© Harry Muermans, van zijn modelspoorbaan

N.B.: We treden doorgaans twee keer per jaar op in de Beurs en maken na afloop altijd een bundel van de gelezen teksten. Die worden dan tijdens het volgende optreden aan de man gebracht. De prijsjes houden we bescheiden op 2,50 euro (exclusief verpakkings/-portokosten). Dus wie belangstelling heeft kan, van de editie 3 april 2011,  een bundeltje bij mij bestellen. Liefst op voorhand, zodat we weten hoeveel we er moeten laten drukken.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, proza, vk-bloggers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Zeven schrijvers, één verhaal

  1. Bart zegt:

    Een succesvolle en leuke schrijversmiddag gewenst, Ingrid!
    Ja, spannend, zo’n estafetteverhaal, en altijd weer afwachten wat er met je inbreng gebeurt…
    Komt het eindresultaat nog een keer in een of andere vorm te lezen misschien, voor wie er niet bij zullen zijn?

  2. Bart zegt:

    O, ik zie dat ik te snel gelezen heb…
    Het eindresultaat zal dus ongetwijfeld in een volgend ‘Beursbericht’ te lezen zijn, kan ik concluderen na het (nu wel goed) lezen van je laatste alinea :-)

  3. Hallo Bart, altijd fijn als mensen een bericht nog eens lezen. Zo krijg je ook alle informatie die je nodig hebt.
    We treden doorgaans twee keer per jaar op in de Beurs en maken na afloop altijd een bundel van de gelezen teksten. die worden dan tijdens het volgende opreden aan de man gebracht. de rpijksjes houden we bescheiden op 2,50 euro (exclusief portokosten). Dus wie belangstelling heeft kan een bundeltje bij mij bestellen. Liefst op voorhand, zodat we weten hoeveel we er moeten laten drukken.
    Misschien is het handig deze informatie in de bijdrage op te nemen. Dank je voor jouw “hidden tip”.

  4. ceeschamuleau zegt:

    Beste Ina, je zou me een ontzettend plezier doen om uit te leggen hoe ik onder “Categorien” een rijtje kan maken. Ik ben nu 2,5 uur aan het zoeken, heb ook de Helpoptie gebruikt (lekker makkelijk: de pagina is in het Nederlands, de rest in Engels ), kijk er met heel mijn verstand naar maar zie nergens een veldje waarin ik mijn categorien kan typen, laat staan linken met mijn blogs. Abacadabra voor mij maar voor een jonge deskundige als jij moet het een peule(n)schil zijn, toch? Please Ina.

    Ceesgegroetje

  5. ceeschamuleau zegt:

    (Sorry, Ingrid!)

    Beste Ingrid, je zou me een ontzettend plezier doen om uit te leggen hoe ik onder “Categorien” een rijtje kan maken. Ik ben nu 2,5 uur aan het zoeken, heb ook de Helpoptie gebruikt (lekker makkelijk: de pagina is in het Nederlands, de rest in Engels ), kijk er met heel mijn verstand naar maar zie nergens een veldje waarin ik mijn categorien kan typen, laat staan linken met mijn blogs. Abacadabra voor mij maar voor een jonge deskundige als jij moet het een peule(n)schil zijn, toch? Please Ingrid.

    Ceesgegroetje

  6. Beste Cees,

    Wellicht kan ik je helpen alleen niet op dit moment. Ben me aan het voorbereiden voor een optreden met ons Schrijverscafé vanmiddag.
    Ik zal zo spoedig mogelijk terugkomen en kijken of ik je door de stappen heen kan loodsen.
    Intussen kan ik je de tip geven om eens langs te gaan bij blogster svara, zij is ook goed in deze dingen en altijd bereid om te helpen.

    Veel succes en tot later, Ingrid

    PS ik zoek even de link naaqr svara’s blog en zet het dan hierneer.

  7. svara:
    http://svaragedichten.wordpress.com/

    (ze stond in mijnlijstje rechts maar never mind)

  8. Lasja zegt:

    wat een leuk initiatief!..veel plezier vandaag (ik moet me door een dertigtal tentamens heen worstelen)

  9. Pingback: De vrouw in de trein | Schrijfkunst

  10. Pingback: Estafetteverhaal ‘De vrouw in de trein’ gebundeld | Schrijfkunst

Geef een reactie

