19 April, Dag tegen pesten



Mijn vorige blogbijdrage was het verhaal  ‘Vijf dagen per week.’ Onderwerp is een leraar op mijn Muloschool, die door de leerlingen werd gepest.
Onlangs heb ik, ter gelegenheid van de ‘Dag van de Stem’, het verhaal voorgelezen in mijn geboorteplaats Roermond (waar het zich ook afspeelt). Speciaal voor die gelegenheid had ik de inhoud en de titel (‘Een stem in kinderschoenen’) aangepast.

Tijdens de ‘Dag van het  Stem’ heb ik ook onderstaand gedicht voorgedragen.

Oude muren

Ze telt gevallen eikels op het plein
in uithoeken die haar zijn toegewezen
de zomer taant en herfstkleur
talmt zijn tijd vooruit

Haar klasgenootjes hebben van haar zijn
zich afgekeerd, zij heersen over spek of bonen
in bijtende bewoordingen die zij
tussen nul en negen jaren hebben aangeleerd

Ze bouwt  kastelen op uit zand
tekent haar wereld tot buiten de muren
en telt gevallen eikels langs de kant

Haar blik trekt aan een wenkbrauw zich omhoog
naar waar zij samenscholen, complotteren
Schimpscheuten wil zij van zich weren
in uithoeken die haar toebehoren

Op het schoolplein taant de zomer
wind verspreidt het laatste zand
Hoe lang nog volharden oude muren
in hun zwijgen?

Nabeschouwing

In de jaren zestig van de vorige eeuw waren er op scholen nog geen anti-pestprogramma’s. Er waren geen instanties waar radeloze leraren konden aankloppen voor hulp. Zij droegen hun lot in zwijgzaamheid. Elke morgen opstaan zodra het ochtendlicht meedogenloos hun slaapkamer binnendrong. Opstaan, aankleden en de weg naar school gaan. Vijf dagen per week.
In die tijd sprongen leraren niet van daken. Al wisten zij dat oude gewoontes zouden worden doorgegeven met elke nieuwe lichting leerlingen. Dat niemand dit zou stoppen. Geen hoofd van de school. Geen groetend tienermeisje in de klas.
In de eenentwintigste eeuw worden kinderen en volwassenen geconfronteerd met een nieuwe manier van pesten. Nu ons sociale leven zich deels online afspeelt is het gemakkelijker geworden om mensen, ten overstaan van een wereldwijd publiek en vaak anoniem, te beschadigen. Dreigmails, schelden in de chatruimte, negatieve Whatt’s appberichten, Sexting en Grooming, het hacken van andermans identiteit. Nieuwe fenomenen waarvan de benamingen moeiteloos hun weg naar de dikke VanDale zullen vinden.
Zoals we onlangs nog hebben gezien wordt er ook niet teruggedeinsd voor fysiek geweld. Plegers hiervan pretenderen zich een oordeel aan te kunnen meten over de geaardheid en levenswijze van de medemens. Wij Nederlanders noemen onszelf tolerant en tot op zekere hoogte zijn we dat ook wel. Maar met tolerantie alleen zijn we er niet, zolang daar geen acceptatie aan ten grondslag ligt.

Op 19 april wordt, tijdens de Landelijke Dag tegen Pesten, speciaal stilgestaan bij pesten en de gevolgen daarvan. Slachtoffers  kunnen voor hulp een beroep doen op het ‘protocol digitaal pesten’ van het Nederlands Jeugd Instituut N J I, dat handreikingen biedt voor leraren in het middelbaar onderwijs om digitaal pesten effectief aan te pakken.
Slachtoffers van alle vormen van pesten krijgen meer en meer een stem. Een stem in kinderschoenen, dat nog wel. Een stem die nu nog schuchter klinkt en vaak te laat. Een stem ook die ons hoop geeft en uitzicht op een toekomst waarin kinderen en volwassenen veilig zijn en niet worden gechanteerd.
Een toekomst waarin kinderen op het schoolplein samen spelen en leraren niet meer van daken springen.

Ingrid van den Bergh
Maart 2017

Advertisements

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in columns, Cultuur, literatuur, persoonlijk, Pesten, poëzie, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, Verhalen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s