Zuil; een kunstwerk?

.
In de serie over Oosterhoutse kunstwerken in de buitenlucht vandaag een ontwerp waarvan ik niet kon achterhalen of het inderdaad als kunstwerk is bedoeld. Omdat ik het wel als zodanig zie neem ik het graag in deze serie op.
Zoektochten op Internet leverden mij over de bedoelde zuil niet veel informatie op, behalve dat deze is vervaardigd door de firma Struyk te Oosterhout.

De "S" van Struyk?

Om toch wat meer over deze zuil te weten te komen heb ik mij gewend tot mijn schrijversvriend Tim Stoop die jarenlang bij Struyk heeft gewerkt. Tim wist mij te vertellen dat zijn opvolger bij Struyk het initiatief voor deze zuil heeft genomen en dat deze begin jaren ’90 door Struyk aan de gemeente Oosterhout is geschonken. Dit zou verband kunnen houden met een bedrijfsjubileum, maar met zekerheid is dit niet te zeggen.

Regels in betonstijl vormen het gezuilde gedicht

Tim gaf mij ook wat meer details over de zuil, die is opgebouwd uit betonnen platen die telkens een achtste slag ten opzichte van elkaar gedraaid zijn.

Ik zag een vogel
Het leek een feniks
zojuist verrezen uit de as

Een blije vogel die
op een zuiltje
aan het zonnebaden was

Jan Verswijveren
(een trouwe reageerder op dit blog)


Wie het betonnen gedeelte heeft ontworpen kon Tim niet achterhalen maar de vogel die, vanaf de bovenkant van de zuil, het luchtruim lijkt te willen kiezen, zou zijn gemaakt door de kunstenaar Piet Hohmann die ik al eerder op mijn blog introduceerde als ontwerper van andere herkenningspunten voor de stad Oosterhout. Zie hiervoor mijn blogs Bromtol 
 en Zwerffiets.

De zuil in kikkerperspectief

Foto’s: Harry Muermans

Uitsnede van de vogel

Op mijn weblog Fotodichten heb ik één van Harry’s foto’s verwerkt tot fotodicht

Firma Struyk Oosterhout

Alle blogs in deze serie, allen met foto’s van Harry Muermans:
Bromtol; Piet Hohmann

Zwerffiets; Piet Hohmann
Gevallen voor kunst
Zuil; een kunstwerk?
Stadspoort; Paul Elshout
Kloostermuur; Paul Elshout
De Groene Weduwen; Paul Elshout

. .

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Architectuur, beeldende kunst, fotografie, proza & poëzie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Zuil; een kunstwerk?

  1. assyke zegt:

    leuk met die vogel
    of je dat als kikker ook zou zeggen
    vast niet
    imposant en dat van beton

  2. hennie van ee zegt:

    hoi ingrid,

    je werkt aan een mooie serie
    de foto’s bevallen me
    die vogel is goed gevonden
    in de top van een steenboom

    groet je

  3. Pingback: Dicht in betonstijl | fotodichter

  4. Beste lezeressen,

    Dank voor jullie bezoek en reacties. Ik beleef veel plezier aan het maken van deze serie over Oosterhoutse kunstwerken in de buitenlucht.

  5. Bart zegt:

    Mij spreekt dit kunstwerk wat minder aan, deze keer, Ingrid, ik vind het wat ‘rommelig’, en de vogel wat plat en houterig…maar dat gebeurt vaker hè bij abstracte kunst, je vindt het wat, of…niet… :-)

  6. assyke zegt:

    jawel
    rommelig is goed:)

  7. svara zegt:

    mooie serie Ingrid!
    mooie foto’s

  8. Lijkt erop dat die vogel ook in een plaatwerkerij is gemaakt..
    Biafra reiger misschien?

    • Schrijfkunst zegt:

      je vindt hem wat magertjes, PHM?
      Kunstenaar Piet Hohmann beschikt eerder over een werkplaats dan over een atelier. Wat die man allemaal bij mekaar fabriekt. Hij is gek op alles wat radertjes heeft, vooral als hij die radertjes weer kan laten draaien. Maar die vogel? Die moet het met vleugeltjes doen.

  9. Jan zegt:

    Ik zag een vogel
    Het leek een feniks
    zojuist verrezen uit de as

    Een blije vogel die
    op een zuiltje
    aan het zonnebaden was

  10. Marleen zegt:

    Een mooie zuil, wel of geen kunst. Vooral de eerste foto geeft ook een eigenaardig effect met scrollen.
    Interessant om dit allemaal uit te zoeken, namen en kunstenaars (?) die anders misschien wel verloren gaan.

    • Schrijfkunst zegt:

      Hallo marleen, zelf viel me dat effect ook op bij het scrollen. Aanvankelijk wilde ik om die reden een verkleinde versie van de foto plaatsen omdat ik het wat onrustig vond, maar uiteindelijk heb ik het toch laten staan.
      Ooki voor ij is het interessant om op deze manier meer informatie te vergaren over deze kunstwerken in mijn woonplaats en over de makers ervan.

  11. Wllm Kalb zegt:

    Een bijzonder kunstwerk, deze polderpiramide.

  12. de broosheid van de
    uit blik gevouwen vogel
    verklaart de hoogte :-)

  13. Pingback: De Groene Weduwen, Paul Elshout | Schrijfkunst

  14. Pingback: Kloostermuur, Paul Elshout | Schrijfkunst

  15. Pingback: Zwerffiets, van Piet Hohmann | Schrijfkunst

  16. Pingback: BROMTOL van Piet Hohmann | Schrijfkunst

Geef een reactie

