complementair met wit

Complementair met wit, boetseerklei, Ingridvandenbergh, 2012

.
Over complementaire kleuren:

in de *kleurencirkel heeft iedere kleur een complementaire (tegenovergestelde) kleur. In die cirkel liggen ze tegenover elkaar. Bijvoorbeeld oranje tegenover blauw (dat zie je hierboven in Complementair met wit).
.

.

.

.

.

.

– rood t.o. groen

.

.

.

.

.
.
.
.
.
.
.

– geel t.o. violet
 .

.

.
.
Als je deze kleuren naast elkaar gebruikt versterken ze elkaar ten gevolge van hun contrast. In moderne taal zouden we zeggen dat de kleuren ‘knallen’.
Juist door het contrast kunnen combinaties van deze kleuren ook voor een bepaalde harmonie zorgen in het beeld.

Meer informatie vind je bij * Kleurencirkel van Itten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten

.

Fot0: Ingrid van den Bergh
NB: Mijn boetseerkleikunstwerkjes bewaar ik niet, daarom maak ik er foto’s van. Complementair met wit is ongeveer een halve hand hoog.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, fotografie, literatuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op complementair met wit

  1. Bart zegt:

    Als rood/groen kleurenblinde (de meest voorkomende vorm, en voornamelijk bij mannen) sta ik toch een beetje met de mond vol tanden…soms vraag ik het gewoon, wat voor kleur iets is… :-)

  2. Bart zegt:

    Ja, dat klopt wel, Ingrid, met die verkeerslichten….en bij slecht weer, op grote afstand in het donker, zie je niet eens meteen wat onder en boven is, of wat straatverlichting is, net in de buurt… :-)
    De mens kan zich gelukkig goed aanpassen, waarschijnlijk kijk ik met meer aandacht, en beter, dan gemiddeld, om toch tijdig de verkeerslichten te kunnen interpreteren…

  3. Ingrid, mag ik je complimenteren met je knallende complementairen,
    groet van jan

  4. EJW zegt:

    Mooi kunstwerkje met keuren die goed harmonieeren.

  5. EJW zegt:

    moet kleuren zijn

  6. Pingback: Complementair met groen | Schrijfkunst

Geef een reactie

