geen boom opzetten (voor Jan)

.
… maar

Bloeiende appelboom, Piet Mondraan

.
kijken

de boom ondergaan

zijn bladerdak

zijn kale tak

zijn aard

 © Ingrid van den Bergh
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Boeken, proza en poëzie, literatuur, persoonlijk, poëzie, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op geen boom opzetten (voor Jan)

  1. Mooi, Ingrid, dat korte gedicht onder de appelboom.

    Hoewel het waarschijnlijk (te zeer) voor de hand ligt,
    plaats ik hier dat andere, bekende gedicht, van Rutger Kopland
    getiteld

    ‘Onder de appelboom’

    Ik kwam thuis, het was
    een uur of acht en zeldzaam
    zacht voor de tijd van het jaar.
    de tuinbank stond klaar
    onder de appelboom.

    ik ging zitten en ik zat
    te kijken hoe de buurman
    in zijn tuin nog aan het spitten
    was, de nacht kwam uit de aarde
    een blauwer wordend licht hing
    in de appelboom

    toen werd het langzaam weer te mooi
    om waar te zijn, de dingen
    van de dag verdwenen voor de geur
    van hooi, er lag weer speelgoed
    in het gras en verweg in het huis
    lachten de kinderen in het bad
    tot waar ik zat, tot
    onder de appelboom

    en later hoorde ik vleugels
    van ganzen in de hemel
    hoorde ik hoe stil en leeg
    het aan het worden was

    gelukkig kwam er iemand naast mij
    zitten, om precies te zijn jij
    was het die naast mij kwam
    onder de appelboom, zeldzaam
    zacht en dichtbij
    voor onze leeftijd.
    .

  2. Dauw zegt:

    Alleen het essentiële bleef, … mooi in woorden gevangen.
    Ik hou van het werk dat Mondriaan in deze periode maakte. Gevoeliger en minder ‘afgemeten’ dan het latere.

Geef een reactie

