Wat er niet allemaal mag!

.
‘U mag hier uw jas ophangen

U mag daar even wachten

U mag gerust een tijdschrift nemen

U mag meekomen

U mag plaatsnemen bij de middelste wasbak

U mag uw bril afzetten

U mag uw hoofd iets optillen

U mag uw hoofd weer neerleggen

U mag het gerust zeggen als het water te warm is.’

Na alles wat mij wordt toegestaan wordt mij ook gevraagd of ik iets wéns: de wasmassage.
Nou, dat wil ik wel, sterker: ik heb nóg wel een paar wensen:
‘U mag uw gang gaan. En daarna mag u mijn haar handdoekdrogen, knippen, verstevigen, crèmen, föhnen, modelleren en haarsprayen.’

‘U mag uw bril weer opzetten.’

.
.

In de achteruitkijkspiegel constateer ik dat het resultaat van al dit mogen er mag zijn.
De kapster rommelt wat in de kassacomputer en besluit haar gedoogsessie: ‘U mag uw pasje dáár doorhalen.’
Het bedrag valt me zwaar tegen maar dat mag ik van mezelf niet laten blijken.

.
Ingrid van den Bergh

Mijn fotodichten

.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Wat er niet allemaal mag!

  1. Verwacht je wat anders bij de kapper:-)

    • het gaat overigens niet alleen bij de kapper zo. Wat denk je van de tandarts, de huisarts.
      U mag daar gaan liggen mevrouw. U mag uw mond opendoen.
      U mag dit
      u mag dat
      AUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUAUW!

  2. assyke zegt:

    het leuke van moeten is, dat je je kont tegen de kribbe kan gooien
    en lekker hard nee kan roepen

    maar helaas ze zijn zo beleefd:)

  3. fulpsvalstar zegt:

    Onze tandarts heeft de onhebbelijkheid om tegen me te zeggen: “ga maar lekker liggen” waarop mijn antwoord is: “spreek het woord lekker niet uit en doe nu je pijnlijke ding maar”.

  4. ‘u mag gerust een tijdschrift nemen’ vind ik wel vilein, want daarna komt ‘u mag uw bril afzetten’ Tja, wat doe je dan als klant, veinzen dat je bril geen leesbril is en een beetje plaatjes kijken?

  5. wees ze voor, ingrid
    en kom hun afwerkplek binnen met
    “u mag mij vandaag knippen,
    ik zal er gemakkelijk voor gaan zitten
    ik ben benieuwd hoe goed u bent, maar
    als het tegenvalt dan krijgt u geen cent en eh
    herinner mij eraan als ik dat ben vergeten…

  6. Bart zegt:

    Ja, het ‘dan mag u uw pasje hier doorheen halen’ is ook altijd een hele opluchting, stel je toch voor dat ik zonder betalen de zaak weer zou moeten verlaten! ;-)

    Zo vind ik het woordje ‘dan’ ook zo raadselachtig en ontroerend.
    De cassière zegt het al zo lang ik het me kan herinneren: ‘Dat is dan 12 euro 25…’.
    Nooit heb ik de diepere betekenis van ‘dan’ begrepen. Is er ook een andere mogelijkheid soms?

    • Tegenwoordig mag je je pasje er ook bovenin insteken. Of je mag het er voorin insteken. En dan mag je het een poosje laten zitten. En aan het eind vergeet je dan dat je het pasje er weer uit mag halen.
      En dan sta je even later in een andere winkel waar je mag betalen maar het niet kunt. Omdat je iets wat je in de vorige winkel mocht niet hebt gedaan.

      Met ‘dan’ bedoelt ze wellicht: als de kassa het allemaal goed heeft opgeteld, dan mag u uw pasje er doorheen halen.
      En geen seconde eerder!!!

  7. svara zegt:

    …en heeft u nog product nodig? (ja en zonder ‘een)

  8. Bart zegt:

    Haha, zelfs dat goed optellen van de kassa kan nog makkelijk mislopen.
    Onlangs nog, kwam ik thuis en zag dat er een pak melk teveel was afgerekend.
    Er wordt niks meer ingetikt, alleen nog maar gescand, en dubbel scannen van 1 product betekent wel mooi dat je dan teveel betaalt.
    Toen ik de maandag daarop me bij de servicebalie meldde, kreeg ik prompt, zonder aarzelen de 55 cent terug, dat wel.
    Dus zolang ik aardig en redelijk behandeld word, heb ik met dit soort foutjes ook geen probleem, een heel verschil met zo’n 10 jaar geleden, toen ik zelfs een tijdje ‘mijn’ AH maar geboycot heb omdat ik er lomp behandeld werd, keer op keer.
    Die tijden zijn dus gelukkig voorbij… :-)

    • die tijden zijn inderdaad voorbij maar helaas komen er andere voor in de plaats. Al ken ik ook “Andere tijden” die een mooie gelegenheid bieden het nostalgische (sport)hart op te halen [een dezer (gewezen) dagen met “De nacht van Geesink”].

  9. bart zegt:

    Ja, vanavond nog een aflevering van Andere tijden sport, het belooft een aangrijpende te worden, over Willy Stähle, het meisje dat waterski-kampioen werd, maar na een ernstig ongeluk uit het zicht verdween….
    Die over Anton Geesink was ook mooi, ik hoorde de dagen ervoor al goede radio daarover.

  10. jokezelf zegt:

    Heel herkenbaar al dit mogen bij de kapper. Ook bij de dokter; u mag uw kleren dáár ophangen en uw onderbroekje aanhouden. Vind ik altijd zó schattig van hem. ;-0.

  11. Jacopone Sr zegt:

    Mag ik hierop even niet reageren ;-)

Geef een reactie

