zes woordenverhaal – thema: onderwijs

.

zes-woorden.
.
Op uitnodiging van Marion Driessen schreef ik in zes woorden een verhaal op het thema ‘onderwijs’. Op de foto een klas van mijn lagere school.

..

bij onbarmhartige nonnen in de leer

Maria Theresiaschool, Roermond. Inmiddels gesloopt.

Maria Theresiaschool, Roermond. Inmiddels gesloopt.

2e rij van boven, vierde meisje op links: mijn oudste zus Tonny
.
Tekst: Ingrid van den Bergh
Afbeelding: Internet

 

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, literatuur, persoonlijk, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, Verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op zes woordenverhaal – thema: onderwijs

  1. Ria zegt:

    Nonnen…. de levende dood van de school

  2. Nicole zegt:

    Ik heb van horen zeggen dat de weg naar hel met een specifiek deel van hen is geplaveid….

  3. Pingback: Zes woorden met beeld – Onderwijs | DOLDRIEST

  4. ram1955 zegt:

    Dit is geen vrolijk verhaal, lijkt me. Mooie bijdrage.

  5. Erg fijn dat je ook meedoet, Ingrid, welkom!

    Je woorden en foto sluiten naadloos op elkaar aan en schetsen verdriet en misschien ook wreedheden? Onbarmhartige nonnen, vaak gedwongen tot een leven van eenvoud en discipline. Met daar tegenover uitbundige jeugd die doet wat zij wil. Afgunst op vrijheid?

    Achter jouw woorden schuilven vele verhalen, mooi gedaan.

  6. Melody zegt:

    Ik heb geen ervaringen met die vorm van onderwijs maar het schijnt niet altijd even leuk geweest te zijn als ik de verhalen zo her en der mag geloven.

  7. De school waar ik zat werd ook ooit door nonnen gerund. Boven een aantal lokalen waren nog de oude slaapzalen.

  8. EJW zegt:

    Hoe tegenstrijdig. Nonnen horen barmhartig te zijn.

  9. Ria zegt:

    Oud… maar nog lang niet wijs.
    Ohh… nu wordt het mij allemaal een stuk duidelijker.
    Ik mis nogal wat kardinale deugden, in de lijst van menslievendheid.

  10. Onderwijs
    Wanneer word ik Onder-hand eens Wijs
    Oud en Wijs ?

  11. jokezelf zegt:

    Tja, nonnen. Ik ben op school geweest bij de nonnen van mijn vierde tot mijn 17e. Er zaten krengen tussen, maar ook hele aardige. Op mijn zesde wilde ik ook wel non worden. Dat leek me geweldig, zo’n imposant gewaad aan en dan lekker spelen met de kinderen (ik zat op een montessorischool). Helaas hoorde ik ergens dat nonnen niet mochten zwemmen, dus toen ik op mijn zevende zwemles kreeg, wilde ik zwemjuf worden. Dat leek me beter ;-).

  12. Hier heb ik (gelukkig) ook geen ervaringen mee.
    Is het ondanks die onbarmhartigen toch nog goed gekomen met jullie?

    • Onze ervaringen helpen ons het kaf van het koren te scheiden. Blijven hangen in de dingen die anders hadden gemoeten brengt een mens niet vooruit. Vooral vooruit kijken en van het acherom kijken alleen het positieve leren. Ontworstelen aan het negatieve, op eigen kracht.

Geef een reactie

