Vaagtaal 2011

Vaagtaal 2011Het is een ongeschreven wet dat mijn vriendschap met taal en schrijven er een voor het leven is. Maar zelfs deze met geen literaire pen te beschrijven liefde kent haar ongemakken. Tegenwoordig doet, in het linguïstische circuit, de mening opgang dat taal iets levends is, dat taal meebeweegt met de tijd. Maar in mijn vriendschap voel ik mij totaal niet verbonden met de uitspattingen van sms-taal, twitter- en straattaal. En allerminst voel ik me verbonden met vaagtaal, waarmee woorden en uitdruk-kingen worden bedoeld die onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn. Veel schrijvers van zakelijke teksten lijden aan deze taalziekte en besmetten er andere schrijvers mee. Vaagtaal is namelijk een LOA, een door Lezen en luisteren Overdraagbare Aandoening. Volgens Vaagtaal.nl. worden vaagtalige begrippen veelvuldig aangetroffen in beleids-babbels, managementspeak, personeelspraat, ambtenaritis, nieuwsgeneuzel, onder-wijslingo, zorggezemel en reclamegereutel. Vaagtaal, ik erger me groen en geel aan dit ongemak.

De uitdrukking “in je kracht staan” is in de vierde editie van de Vaagtaalverkiezing uitgeroepen tot vaagste vaagtaal van 2011. Gevraagd naar de betekenis van deze uit-drukking zegt Vaagtaalredacteur Arjen Ligtvoet: ‘Ik heb eigenlijk geen idee. Ik denk dat je in je kracht staat als je je ding doet.’
Een zoekactie op internet levert hem nog een tweede betekenis op van “in je kracht staan”, namelijk “één zijn in je dualiteit”. Maar ook “het heeft mijn aandacht” stoort mensen, evenals het door premier Rutte gebezigde woord “decontextualiseren”.
Behalve in de politiek en in zakelijke teksten maakt vaagtaal opgang in de zorgsector. Zo schreef een medewerker van de Gezondheidsraad de volgende zin: “Het heeft mijn aandacht en ik zal te zijner tijd zo nodig gepaste maatregelen nemen.” Ligtvoet: ‘Dan weet je zeker dat er nooit iets zal gebeuren.’

Vaagtaal is sinds enkele jaren een fel bereden stokpaard in mijn beschouwingen over schrijven en taal. Veel pak ik op uit de reclamewereld. Zo las ik onlangs ergens dat je in de Kersttijd met een zwarte kerstboom vol ballen in één kleur, een mooi designstatement in huis hebt. Tijd om het ambitieniveau maar eens naar beneden te schroeven en lui op de bank  je ding te doen met een functioneel zuivelproduct dat je spijsverteringscomfort verbetert. Een waar lifestyle-event en een mooi moment voor heroverweging, bijvoorbeeld van het feit dat je het afgelopen jaar bent overgeschakeld op het nieuwe werken. Een verdiepingstraject dat uiteindelijk leidt tot de conclusie dat je één bent in je dualiteit; je staat volledig in je kracht.

Bij het typen van al deze rimram waar vaagtaalhaters zich aan blijken te storen, ontdek ik tot mijn ontzetting dat deze uitdrukkingen zonder uitzondering door mijn spellings-controleur worden herkend. Tijd om één en ander eens te decontexstualiseren, wat dat woord dan ook moge betekenen. Ook mijn spellingscontroleur weet er zich geen raad mee en dat is dan het enige vaagwoord in dit verhaal waar hij een rode streep onder zet. Of, nee, ik vergis me, want net als in mijn vaagtaalstukje van vorig jaar probeert mijn spellingscontroleur “vaagtaal” steeds te hertalen naar “vraagtaal”. Van mij mag het, want vraagtaal is de enige juiste benaming voor deze irritante poespas.

©IngridvandenBergh

Bron: www.vaagtaal.nl

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, columns, Cultuur, literatuur, proza, vaagtaal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op Vaagtaal 2011

  1. Nu ik probeer duidelijk te zijn:-)

  2. Bart zegt:

    Brrr….ja, wat een ellende, die malle vaagtaal….
    Zo klagen voetballers ‘dat ze niet goed in de wedstrijd zaten’, en verklaren schaatsers hun verlies met: ‘ik kon maar niet in mijn slag komen’.
    Vage smoezen om te verhullen dat ze het gewoon slecht gedaan hebben… :-)

  3. Bart zegt:

    Zonet hoorde ik ex-voetballer Waterreus praten over: ‘hij speelde dus in zijn kwaliteit’….
    Geen idee wat hij er mee bedoelt, je ware vaagtaal.

  4. Vaginataal las ik….:)
    In je kracht staan is mij lief, tot ik hoorde dat het niet altijd begrepen wordt (wat krijgen we nu weer)…(ik had die zin mij net eigen gemaakt) al dat veroordelen en oordelen….
    Het zij zo…..

    Ik sta boven voor- en afkeur
    en neem de dingen zoals ze zijn….

    Hasta la pasta, Annet

    • In zo’n geval is het zo, annet, dat een uitdrukking voor jou helemaal helder kan zijn maar dat een ander er de bedoeling niet van kan zien.
      Tja, je bent taalfreak of je bent het niet. Zelf noem ik mezelf een talig mens.

  5. Is de oorzaak geen angst?
    Controleverlies…..?

  6. svara zegt:

    ‘In je kracht staan’ gebruik ik denk ik ook wel eens dat zal je niet verbazen.
    Voor mij op geen enkele manier vaag.
    Zo wordt soms iets zweverig genoemd op een moment dat de ander iets niet kan volgen. En dan is zo’n term veilig vermoed ik. Altijd prettiger dan dat iemand gewoon moet zeggen/ erkennen dat hijj/zij iets niet begrijpt. Want dat zou weleens egoverlies voelen. Of is dit al te vaag.
    Soms wordt de term zweverig vermeden en vervangen door het woord ‘vaag’. Mogelijk omdat het iets minder negatief klinkt.

    Ik vind dit een prachtig blog en kan helemaal voelen wat je bedoelt.
    Maar het zal altijd wel zo blijven dat je ‘een ons kent ons taal’ hebt en dat ego’s graag populair doen en zich zo op deze manier willen onderscheiden.
    De ene probeert nog origineler te zijn dan de ander om iets aan de man te brengen inclusief zichzelf om zich als belangrijk voor te doen.

    Ja en soms irriteert het maar vaak is het ook amusant zeker wanneer je vanaf een afstand kijkt.

  7. svara zegt:

    Vergeef me de slordigheidsfoutjes :-)
    Met avondgroet
    svara

  8. Het is zoals de discussie of geweld op de tv geweld opwekt of dat het andersom is en geweld op tv de uitdrukking is van wat er leeft in de mens.
    Zo denk ik niet dat taal meebeweegt met de tijd. Het is de tijd die zich in de taal uitdrukt en weerspiegelt. Eerst waren er de mensen die hun contact hadden verarmd tot kreten in de lucht zonder ontvanger. Daarna kwam pas de tweet.
    In je kracht staan is voor mij niet vaag als taal. Het drukt toch perfect uit hoe iemand zich in zijn volstrekt alleen zijn in niks meer kan verheugen dan in het idee dat het allemaal niet aan hemzelf te wijten was.
    En Rutte. Ja gedecontextualiseerd lijkt me best een aardige beschrijving voor hem en zijn vertoning.

  9. zeg maar, het is best wel moeilijk of zo…
    als je in je kracht staande je dubbel voelt…
    dat je zoiets hebt van dat het mijn ding wel niet is, maar toch….
    werkenderweg kom je op een punt dat het kan vriezen of dooien en dan hoop je maar dat het vlees noch vis is wat je aan onbestemd gevoel een plek moet geven om het los te laten ;-)

  10. als die emoticons niet lukken, krijg je ‘vaagtekens’ :-)

  11. Jan zegt:

    Beste Ingrid,
    je betoog spreekt me aan. Ook ik verbaas me over de ‘vaagtaal’. Onlangs zag ik een aflevering van het tv programma TatataTaal! van Erik. Daarin kreeg een gastcabaretier de gelegenheid om een minuutlang een ontwikkeling te bekritiseren. Hij gaf een weergaloze uiteenzetting vol van vaagtaal om die belachelijk te maken. Ik heb er smakelijk om gelachen.
    http://humortv.vara.nl/nieuws.4022.erik-van-muiswinkel-presenteert-nieuw-taalprogamma.html
    Met vriendelijke groet,
    Jan Verswijveren

  12. Van vaagtaal naar vraagtaal – mooie column!
    @Bart: mooi voorbeeldje van voetbalvaagtaal: in je kwaliteit spelen… nou ja, zolang wij maar in onze kwaliteit schrijven :-)

  13. Beste bloggers die hierna komen: omstandigheden nopen mij hier pas wat later weer terug te keren. Onvoorzien maar toch mijn verontschuldigingen.
    Fijne (blog)dag en tot blog.
    Groet van Ingrid

  14. Aad Verbaast zegt:

    Daar zit geen woord Spaans bij. ;-)
    Herkenbaar. Bij mij is de ergernis over “vaagtaal” begonnen toen het woord “helder” populair werd.Na een lang betoog kreeg je als standaard antwoord “helder”.. Sindsdien is het alleen maar erger geworden.

  15. hanneke zegt:

    sterke column over iets, waar ik ook regelmatig mijn wenkbrauwen over optrek.
    het nadeel is dat ik er nu nog meer bij bepaald word!
    ik ga er vandaag natuurlijk extra op letten.

  16. ejwblog zegt:

    Vaagtaal, weer een mooie vondst.
    Als me iets te binnen schiet, kom ik terug

  17. Matijn zegt:

    in je kracht staan
    het heeft wel wat

  18. Bart zegt:

    En nog maar eventjes lichtelijk off-topic: zonet hoorde ik Clairy Polak het hebben over een ‘Canadeze groep’……aaaaaaargh!!! ;-)

  19. Glaswerk zegt:

    In jouw bijdrage is geen vaagwoord te bekennen.
    Je zou je wat mij betreft vaker mogen opwinden over vaagtaal ;-)

  20. Stefania zegt:

    Mooi geanalyseerd. Een klein pleidooitje voor soms het gebruik van wat vagere taal.

    Zoals de school een tijdje geleden opmerkte in het rapport van zoonlief: ‘he is working towards the expected level’.

    Klinkt een stuk beter als zwaar onvoldoende en toch weet je wat er bedoeld wordt.

  21. kuifjesimon zegt:

    Ik heb deze blog zeg maar met een soort van plezier gelezen weet je wel !!

  22. “Ëen innerlijke noodzaak mijn passies te delen met anderen” zeg je? Hm. Lijkt me ook een kandidaat. En deze: “raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen”. Poeh! Jip en Janneke sidderen in hun bedjes.

    • Voel me een beetje betrapt, writersplaza1. Je zet me waarlijk aan het denken. Ik schreef deze teksten al langer geleden; ze zitten niet echt meer in mijn hoofd. Maar graag beweeg ik mee met de tijd, de actualiteit, de waan van de dag. Ik zal e.e.a. eens gaan overwegen en bezien of ik op mijn schreden terug moet keren.

  23. :-) Altijd leuk om mensen aan het denken te zetten. Maar de keuze is aan jou. Gebruik de taal die bij je past en we zullen je begrijpen.

  24. Wonend in het veen, tijdelijk zonder krant, wist ik niet dat ‘sterk in je eigen kracht staan’ zo populair was….het is voor mij al oude kennis en ik sta er werkelijk in…..maar wankel nog steeds…maar bij mij blijft de kracht: l i e f d e….Ik hou van dromerige mensen…bedoel je dat met vaag?

    Groetjes……

    • aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, komt de kreet van jou vandaan!?!
      Tja, misschien zien dromerige mensen alles een beetje vager dan niet dromerige mensen, zien ze de scherpe kantjes niet, hun roze brillenglazen nog beslagen. Ach, van mij mogen ze vaag zijn en laat ze dan gerust dromen. In al hun vaagheid.

      Als ik naar je avatar klijk zie ik elke keer een meisje met haar als de snaren van een harp.
      Ik geloof dat ik er, heel vaag, ook de muziek bij hoor. Arpeggio’s als watervallen.

  25. peterus zegt:

    Zou vaagtaal iets te maken hebben met vaag of lui denken?
    Of is vaagtaal bedoeld om de toehoorder buiten te sluiten of zelfs te intimideren.

    • Dit lijken mij steekhoudende analyses, peterus.
      ‘Vaag, lui, gemakzuchtig en a-creatief denken: Iemand roept iets vaags en de hele natie kwekt hem/haar na. Want als die of die BN-ner het roept moet het wel wat betekenen, zo wordt dan gedacht.
      Bij ‘anderen buiten sluiten, intimideren’ denk ik aan kreten van onze politici: heroverwegen, het heeft de aandacht, decontextualiseren.

Geef een reactie

