Hollum-Ameland (ge-updated met vijf nieuwe foto’s)

.
Onlangs ben ik teruggekeerd van enkele dagen vakantie in het plaatsje Hollum, op Ameland.
‘Het dorp Hollum is een levend geschiedenisboek van Ameland. In straten als de Burelaan en de Oosterlaan is de rijke Amelander historie nog springlevend. Niet voor niets is het aangezicht van het dorp tot beschermd dorpsgezicht verklaard.’ Meer:
Hieronder een impressie van Hollum en omgeving, in foto’s van Harry Muermans. Zoals je ziet konden we genieten van veel Hollandse (voor ons amelandse) wolkenluchten.
..

Brutale vlerk reist mee boven de veerboot

.

Vuurtoren Hollum (Ameland)

.. .

Driekoppige adel, Hollum

….

Vuurtoren gezien vanuit kikkerperspectief

Wie weet waar Rixt van het Oerd woont?

 

Duinen met vuurtoren bij Hollum

Langs het wad een hels kabaal van waterdieren

.

Avond aan het strand van Hollum

..

Draai je bij het stijgen ook eens om en overzie het dorpje Hollum

.

De wind bedwingen (strand Hollum)

.

Wolkenlucht doorkliefd door rood-wit gestreept gevaarte (Hollum)

De vuurtoren van Hollum is op veel plaatsen op Ameland eiland te zien. Zijn lichtbundel beschijnt het hele eiland.

Bewegende beelden van Hollum (Vuurtoren met vogels in de schemering)
en/of
Impressie Hollum (ca vijf minuten). Als het geluid je stoort zet het volume dan gerust uit.

.
©Tekst Ingrid van den Bergh
©Informatie en video Hollum: Internet
©Foto’s: Harry Muermans
..

NB: Op mijn blog Fotodichten heb ik een fotodicht geplaatst van een avondstrand bij Hollum.

—————————————————————————-
Reacties op de eerdere versie van het blog Hollum-Ameland:
Like 2 bloggers vinden deze post leuk. antoinetteduijsters artafterallart
assyke zegt: 11 juli 2011 om 21:27
herken de heimwee
heb hetzelfde als antoinette, ben op texel geweest maar heb daar geen
terugkeerverlangens naar, op ameland voel ik me echter zo thuis…alsof ik daar ooit gewoond en geleefd heb, raar is dat
wij zaten altijd op ballum op roosdunen
grappig dat zo’n klein land als nederland dan toch nog zoiets wonderlijks als waddeneilandjes heeft
ingridvandenbergh zegt:
12 juli 2011 om 08:02
Assyke, ik las onlangs op je blog dat je moe bent en aan vakantie toe. Change your plan… zou ik zeggen;-)). Maar als dat er echt niet inzit, kijk dan eens naar vijf nieuwe foto’s die we maakten. Klik op https://ingridvandenbergh.wordpress.com/2011/07/11/hollum-ameland-ge-updated-met-vijf-nieuwe-fotos/
Dan kom je uit bij een nieuw blog met dezelfde tekst als waar je nu op zit, maar met vijf extra foto’s.
bart zegt: 11 juli 2011 om 21:46
Heel mooie foto’s Ingrid, die goed de sfeer weergeven, denk ik.
En een bijzonder gevoel, dat eilandgevoel, ik herinner me het nog van Texel, en Terschelling…
ingridvandenbergh zegt: 12 juli 2011 om 08:00
Dan hoef ik je niet veel meer te vertellen, Bart. Maar… wil jij vijf nieuwe foto’s van Hollum zien, klik dan op https://ingridvandenbergh.wordpress.com/2011/07/11/hollum-ameland-ge-updated-met-vijf-nieuwe-fotos/
Dan kom je uit bij een nieuw blog met dezelfde tekst maar met vijf extra foto’s.
Barbara Jansma zegt: 10 juli 2011 om 15:18
Mooie foto’s, en wat fijn dat je die in het echt zag!
ingridvandenbergh zegt: 10 juli 2011 om 15:39 (Bewerken)
Zal het compliment doorgeven, Barbara. Met dank.
Die luchten, zijn die niet prachtig? We hadden ze bijna voortdurend. Dat is de sfeer die wij zoeken op “ons” eiland.
antoinetteduijsters zegt: 10 juli 2011 om 16:07
Prachtig, ja de wadden, ik heb vaak heimwee, maar het zit er niet in. Terschelling is mijn favoriet
ingridvandenbergh zegt: 10 juli 2011 om 17:37
Dat doen de eilanden, Antoinette. Ze bezorgen je heimwee. Op zo’n eiland waan je je helemaal weg van de ‘waan’ van de dag. En daar wil je dan graag naar terug. En vanwege die eigen identiteit van eilanden. Jij weet hoe dat is…
artafterallart zegt: 10 juli 2011 om 17:31
prachtig panelen, Ingrid,
van de natuur als schilder/en als schilderij
ineen/waarin wij slechtsaangestipt zijn
met het puntje/van haar penseel
Montaigne zei het in 15 72 al zo mooi:
“Who ever considers as in a painting the great picture of our mother Nature in her full majesty; who ever reads such universal and constant variety in her face; whoever finds himself there, and not merely himself, but a whole kingdom, as a dot made with a very fine brush; that man alone estimates things according to their true proportions.”
ingridvandenbergh zegt: 10 juli 2011 om 17:39
aan Montaigne niets toe te voegen, Artafterallart. Schilderijnen, ja, die hebben we daar veel gezien. Randloos, eindeloos.
Aad Verbaast zegt: 11 juli 2011 om 08:13
Ameland mag blijven!
ingridvandenbergh zegt: 11 juli 2011 om 13:17
Dat zal het zeker doen, Aad. De wind heeft het beloofd.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, fotografie, literatuur, persoonlijk, vakantie, vk-bloggers en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Hollum-Ameland (ge-updated met vijf nieuwe foto’s)

  1. Pingback: EilandLim « s Limerick

  2. langs het wad is grafisch erg mooi
    vanwege de perspectieflijnen sowieso al
    maar vooral doordat dat plukje fietsers al bij
    de horizon zijn aanbeland en de voorste fietser eroverheen gaat

    ‘wolkenlucht doorkliefd…’ blijft het meest boeien
    het lijkt wel alsof ‘De Schilderes’ hier twee of drie luchten
    over elkaar heen uitprobeert en twijfelt over welke zij wegveegt

    de wat vuile watjes boven het bord naar Ruichepad zijn grappig, zeg

  3. oh ja, ik vergat nog de wolkenluchten van Ruisdael boven het bord naar Het Oerd, mmm

  4. Pingback: Hollum – Ameland | Schrijfkunst

  5. assyke zegt:

    mijn reactie van gister is foetsie?

  6. Bart zegt:

    Er gaat zo op het internet veel mis, de laatste tijd.
    Net als Assyke, zie ik, had ik gisteren een reactie geplaatst, maar ook de mijne blijkt jammer genoeg nu foetsie…

    Ik had geschreven (zo ongeveer) dat ik de foto’s erg mooi vond, en zo goed de sfeer oproepend van vakantie op een eiland… :-)

    Bij deze dus, nogmaals, groetjes! :-)

  7. Hallo @Assyke en @Bart,

    Wellicht heb ik voor verwarring gezorgd door deze up-date als een nieuw blog te maken waarbij ik ook de reacties op het eerste Amelandblog heb afgedrukt. Jullie staan daar inderdaad niet bij en dat is een foutje van mij. Ik zal jullie reacties, gegeven op het vorige blog, meteen hierboven knippen en plakken en vraag jullie excuus.

  8. Bart zegt:

    Ah, I see, Ingrid :-))
    Geeft niks hoor, en het komt sowieso vaak genoeg voor dat er iets tussen de digitale wal en het schip terechtkomt, hè…

  9. Pingback: Die dag… | fotodichter

  10. bert zegt:

    Prachtige foto’s – heel originele invalshoeken ook !

  11. draverblog zegt:

    Mooie serie heerlijk gevoel op de eilanden vooral als het nog niet druk is.

  12. Ja, het was er heerlijk rustig op onze fiets-en wandelpaden.
    Ken je het eiland, Draver?

  13. Blewbird zegt:

    Roept fijne herinneringen op. Ik ben op alle NL waddeneilanden geweest en ook op een aantal Duitse. Ze zijn allemaal prachtig.

Geef een reactie

