Afscheid van VK-blog

Op mijn VK-blog plaatste ik gisteren het volgende afscheidsbericht:                                                                                                                                                                                        

Sinds kort bivakkeer ik met een halfvolle koffer en proviand in een puptent op de camping WordPress, onder een boom met de weinig tot de verbeelding sprekende naam https://ingridvandenbergh.wordpress.com.

Door mijn verrekijker heb ik enkele buren gadegeslagen en ik dacht: precies zo ging het ook bij het Volkskrantblog. Dat ik daarbij argeloos de onvoltooid verleden tijd gebruikte bracht bij mij een kleine schok te weeg, al heb ik altijd op het standpunt gestaan dat er ook naast en na het VK-blog leven is.

Op mijn nieuwe stek heb ik inmidddels een paar proefballonnetjes opgelaten en er kwamen al wat mensen kennismaken, of beter de kennismaking hernieuwen, bij een kopje WordPresskoffie met een digitaal koekje erbij. Ik hoop dat men mij daar niet gaat verwijten dat ik nog geen medebloggers in een widget heb staan want oh… ik ben nog zo aan het klussen daar. Hamers, schroevendraaiers, digitale witkwasten, het vliegt nog overal in het rond en een enkeling heb ik het al eens toevertrouwd: ik heb twee linkerdigibetenhanden waardoor handelingen – die op het VK zo vanzelf gingen – nu een hoop spitwerk vooraf vergen, meestal zonder resultaat. Het zij zo.

Wellicht is dit mijn laatste blog onder de paraplu van het Volkskrantblog. Afscheid nemen is voor mij vooral nadenken over de betekenis van hetgeen ik achterlaat. Vooral en op de eerste plaats heb ik hier veel inspirerende mensen ontmoet, mensen met verschillende visies en meningen die soms in dialogen op het scherp van de snede werden geventileerd. Ook ontmoette ik mensen die alles leuk, mooi, prachtig en herkenbaar vinden. Daarnaast waren er mensen die, in weinig woorden maar vaak subtiel en beeldend, met anderen hun passies deelden en hun ideeën over het voetlicht brachten.

Afscheid neem ik, omdat ik er niet van houd met de stille trom te vertrekken. Evenmin wil ik er grote woorden aan weiden, omdat ook dat niet bij me past. Bij mijn vertrek is er geen rancune tegen personen omdat ik mij daar altijd, zoveel als mogelijk, voor heb afgeschermd. Ook in de strijd op het blog (want ja daar lijkt het af en toe op) rondom ‘sluiting’, ‘exploitatie’, ‘overname’, ‘actie’, ‘vereniging’ en zo meer, werd de een nog harder aangevallen of beschimpt dan de ander. Ik heb het aan mijn halfgesloten ogen voorbij laten trekken, om mijn energie te reserveren voor nadenken, wikken en overwegen. Al snel besloot ik mijn eigen weg te gaan en te proberen straks een beetje opnieuw te beginnen. Ergens.

Voor zover jullie op reis gaan wens ik jullie een goede oversteek en een zachte, veilige en warme landing. Het goede dat velen van jullie voor mij betekenden zit van binnen en dat blijft daar ook. Onder de paraplu van mijn passies schrijven en beeldende kunst. Onder de paraplu van jullie aanstekelijke liefde voor de natuur, dieren, zingen, borduurkunst, muziek, dichtkunst, proza, columns, foto’s en wat al niet meer. Topics die mij hier – op twee weken na – vier jaar aan het VK-blog hebben gebonden. Humor was daarbij een belangrijk element om mij, bijvoorbeeld bij de zoveelste blog-op-de-schopstoring, op de been te houden.

Jullie allen gun ik een stevig wortelende, grootkruinige boom om onder te gedijen. Geef hem voldoende water.
Zelf heb ik, naast aarzelende en nog twijfelende stappen bij WordPress, plannen bij andere podia wat proefballonnetjes op te laten, bijvoorbeeld bij een podium speciaal voor dichtkunst of een medium waar ik mijn passies beschouwend schrijven kan enten. Of misschien wel beiden, we gaan het zien. Maar eerst moet ik die ene deur dichtdoen, om pas daarna een raam open te zetten en nieuwe luchten op te snuiven. Een venster met zicht op een creatieve toekomst, vol aanzetten om te blijven schrijven.

Teruglopend naar mijn puptent trekken de wolken achter mij samen. Er wordt regen verwacht.
Ik heb nog een grote paraplu over; ik werp hem jullie toe.

februari 2011, © Ingrid van den Bergh

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in columns, Geen categorie, literatuur, proza, vk-bloggers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Afscheid van VK-blog

  1. Lasja zegt:

    Ha Ingrid, ja…het is wennen…maar alles went, zeggen ze…dus ik heb goede moed ;))

  2. Hallo Zeeschuim, welkom. Mooie naam.

  3. fredvanderwal zegt:

    Gewoon doorgaan en niet omzien

  4. Bart zegt:

    Ha, gelukt! :-)

    Wat zijn wij toch goed hè Ingrid! :-))

  5. Aad Verbaast zegt:

    Nog even, en je gaat je hier helemaal thuisvoelen ;-)

  6. Jacopone Sr zegt:

    Ingrid, ik heb je grote paraplu opgevangen ;-)

  7. sprakeloosid zegt:

    Ja, weer eentje voor mijn blogrol voor mogelijk toekomstige lezingen en/of ontmoetingen. De techniek valt mee, maar zoals ik hier boven ook zie, automatisch kopiëren lukt niet altijd.

  8. kiezels zegt:

    het voelt in eerste instantie wat verder weg maar eigenlijk is het heel dichtbij.

  9. Ivy (Heyta) zegt:

    Ach ja, zo zwermen we allemaal uit.
    Mijn koffers zijn nog niet helemaal uitgepakt maar mijn VK-hutje is wel grondig opgeruimd. Ik hoef straks alleen het lichtknopje nog om te draaien …. ;-)

    • Verstandig, Heyta.
      Heb je ook al ontdekt dat je, om bij VK in te loggen, moet instemmen met een bericht van de moderatorover overname?
      En om je blog straks te verwijderen moet je inloggen (= dus instemmen met het bewuste bericht). Wil je dat wel?
      Ik sta met mijn kop tegen de muur omdat ik nu eigenijk niet meer wil inloggen. Maar om ergens te reageren moet ik inloggen.
      Hoe is het mogelijk dat de reactie dit zomaar kan doen.
      Bovendioen worden er bij hte bericht van de moderator geen reacties tioegestaan.
      Ik vind dit je reinste terreur.

  10. http://www.discutantes.nl/2011/02/9387/#comment-7486
    Ik weet niet of U automatisch mijn Réactie ziet.. vandaar dat ik even hier iets plaats moet nog veel leren..
    En kan ik ook je afscheid van V K lezen

  11. Ron zegt:

    Je zult zien dat ze bij het VK na 1 maart meer last zònder ons hebben dan mèt ons. ;-)

  12. fulpsvalstar zegt:

    Blij te zien dat het bij OBA steeds drukker wordt, bij het VK blog heb ik niets meer te zoeken, ik ga morgen de knop indrukken.
    Veel plezier hier.

  13. Arda/Geroma zegt:

    Lieve Ingrid!
    Zo zie je maar weer, we vinden elkaar weer op het World Wide Web.
    Met alle ontwikkelingen is de lust om door te bloggen bij VK een beetje tot nul punt gedaald. We moeten idd onze draai opnieuw zien te vinden. Ik vind OBA een prachtuitvinding. Nu nog een voorpagina voor de directe interactie. Maar ach, zo gaat het ook prima voorlopig. Lieve groet, Arda.

  14. Beukmans zegt:

    Een nieuwe volger meldt zich bij deze, zoals gewoonlijk weer als een van de laatste maar hondstrouw ;)

    Veel plezier gewenst op je nieuwe plekje
    het ziet er uit als een uitnodigend stekje
    ik zie al uit naar een volgend tekstplukje
    met proza, dicht of een ander mooi stukje
    maar voor alles wens ik je een mooie tijd
    zodat we kunnen blijven genieten van jouw
    onovertroffen en boeiende huisvlijt!

    • Hee, Beukmans, wat een warm welkom. Het doet me goed dat je je al een indruk hebt gevormd van hetgeen waar ik, al bloggend, zoal mee bezig ben.
      Nog mijn hartelijke dank voor je hulp bij het maken van een linkenlijst. Het resultaat heb je vast waargenomen onder mijn hoofje “Andere bloggers”, waar je ook jezelf tegenkomt.
      Ook ik hoop je nog vaak tegen te komen.
      Fijne dag,
      Ingrid.

      • Beukmans zegt:

        Ben een warm mens en heb een gruwelijke hekel aan kou ;)
        Dat ik niet overal reageer betekent niet dat ik niet lees hoor, het heeft meer te maken met dat ik vaak vergeet waar ik allemaal heb gereageerd en dan heb je niet echt een interactie.
        Met WP is het gelukkig wat makkelijker met de volg reacties knop. Ik heb je ook een mooi plaatsje gegeven in het rijtje.

        Hondstrouw zoals ik al zei en bereid om van anderen iets op te steken.
        Overigens is hulp vanzelfsprekend voor mij als het in mijn macht ligt.

        Jij ook een fijne dag gewenst, maak er een feestje van ;)

Geef een reactie

