Lijnen en glas

Onlangs bezocht ik in het Gemeentemuseum Den Haag twee exposities. Hieronder zet ik beknopt wat informatie neer die ik vond in teksten van het Gemeentemuseum Den Haag; ik wil vooral de foto’s laten spreken.
Wie meer informatie wenst kan die vinden onder de gegeven links.

Kijk! Glas

“Wat hebben Romeinse drinkglazen gemeen met de glazen die uit de glasfabriek in Leerdam rollen? Waarin verschilt Venetiaans glas van eigentijdse glaskunst? Associatief en spelenderwijs presenteert Kijk! Glas de unieke glascollectie van het Gemeentemuseum Den Haag. Zo’n 400 objecten tonen de diversiteit van het materiaal, en laten zien hoe de huidige generatie ontwerpers en kunstenaars voortkomt uit een rijke traditie.

Ontwerper Lenneke Wispelwey tekent voor de vormgeving van de tentoonstelling.”

Meer informatie via http://www.gemeentemuseum.nl/tentoonstellingen/kijk-glas

Nu t/m 12 maart 2017.
Bron: Gemeentemuseum Den Haag
Foto’s van getoonde werken: Ingrid van den Bergh.

The Curve paintings 1961-2014
Bridget Riley

“Bridget Riley (1931) staat bekend om haar kleurrijke doeken en optische effecten, waarmee ze een breed publiek voor abstracte kunst weet te interesseren. Ze maakt werk op het platte vlak, maar door de duizelingwekkende lijnen lijkt het op te bollen, te vervormen of te golven. Riley weet kleur en vorm, de traditionele ingrediënten van de schilderkunst, in strak georkestreerde bewegingen zo tegen elkaar uit te spelen dat de toeschouwer zich vaak overweldigd voelt. Ze behoort tot een van de meest beroemde kunstenaars van haar generatie.
Gemeentemuseum Den Haag heeft een bijzondere band met de ‘grande dame van de Britse schilderkunst’ en brengt deze zomer een bijzonder overzicht, met een focus op ‘de curve’, de golfbeweging die telkens terugkeert in haar carrière.”

Meer informatie via http://www.gemeentemuseum.nl/tentoonstellingen/bridget-riley

Nu t/m 23 oktober 2016
Bron: Gemeentemuseum Den Haag.
Foto’s van getoonde werken: Ingrid van den Bergh

Op één van bovenstaande foto’s uit de tentoonstelling KIJK! Glas staat een vaas afgebeeld in filigraantechniek. Tijdens het maakproces, als het glas nog heet en vloeibaar is, worden draden van hetzelfde materiaal, eventueel in een andere kleur, over de vaas gelegd. Door de lagen met elkaar te laten versmelten ontstaat het effect van filigraan.
Misschien vindt deze of gene het wat ver gezocht om via de lijnen die over de filigraanvaas lopen een brug te slaan naar het werk van Bridget Riley. Gun mij dan deze vorm van cirkeldenken; ik schijn er patent op te hebben.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

Een reactie op Lijnen en glas

  1. Prachtig al dat glas
    Schilderachtig toegepast
    Veel fletser op doek

Geef een reactie

