Dit scoot niet op

9-Boodschappen-scootmobiel

De vrouw in de scootmobiel is met veel moeite van de ene naar de andere kassa gelaveerd. Op advies van de kassière aan de “smalle” kassa. Als de vrouw haar voertuig bij de “brede” kassa heeft gepositioneerd zegt de kassière: Maar uw bóódschappen moeten aan déze kassa.

Ziet dat wicht niet dat de vrouw in een schootmobiel zit? Daar zit ze zeker niet voor niets. Terecht moppert de vrouw dat de winkels in onze *storp nauwelijks zijn aangepast aan scootmobielrijders. Ze zit er een beetje hulpeloos bij; de met pijn en moeite door haar verzamelde boodschappen onhandig op haar schoot.
Daar glijdt het pakje papieren zakdoekjes  de vloer op. Ik hef mijn hand met daarin het pakje tissues. Ik zou er zo eentje uit willen halen om denkbeeldige tranen mee weg te wissen.
Het meisje aan de smalle kassa geeft geen krimp, haar achterste lijkt met bizonkit aan haar stoel geplakt.
‘Zal ik de boodschappen voor u op de band zetten, mevrouw?, vraag ik voorzichtig.
’Nou graag,’ glimlacht ze me toe.

Na gedane arbeid kijk zet ik mijn eigen boodschappen op de band. Nadat de vrouw heeft  betaald (ze heeft van de kassière nog wel een plastic zakje gevraagd én gekregen) kijkt ze even opzij. Ze knikt me toe en zegt: ‘Het is uiteindelijk toch nog goed gekomen.’

Voor mij is deze conclusie het understatement van het jaar.

*Storp = in mijn woonplaats een tussenvorm tussen een  stad en een dorp

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, columns, literatuur, persoonlijk, proza en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

