Doe eens normaal

Ik heb iets tegen het woord trend, maar in aanloop naar de feestdagen vliegen trends en rages je meestal om de oren. Zo ook in deze eindejaarstijd, getuige een artikel in mijn krant. Deze keer is het niet de kleur van de ballen, maar is de kersttrui onderwerp van gesprek, een trui die er “sluipenderwijs aankomt” zoals ik lees.

Koeman in afgrijselijke kersttrui
Koeman in afgrijselijke kersttrui

Nadat er wat open deuren zijn ingetrapt over hoe zo’n trui er uit dient te zien (“kleur groen of rood”, “voorzien van kerst- of wintermotieven” en “ingebreide teksten als ‘Merry Christmas’”) volgt de opmerking dat deze trui het hele jaar door kan worden gedragen. Dat wordt puffen bij 30 graden boven nul. De trui voldoet aan een aantal tendensen (mijn tijdelijke vervanging van het woord ‘trends’); van ‘Het Nieuwe Normaal’ (dus niet het oude met Benny Jolink) tot ‘warme winterbreisels en duurzaam design’. Ze gaan immers ‘nooit uit de mode’.

 

Haute coutureontwerpers (volgens mij mogen ‘ couture’ en ‘ontwerpers’ aan elkaar van het Groene boekje aangezien de e en de o geen samengestelde klank vormen behalve dan in de afkorting van die ene omroep) Victor en Rolf ontwierpen dit jaar ook een kersttrui, die volgens Jense ‘aan de basisvoorwaarden’ voldoet. Zo is deze in blauw, wit en rood uitgevoerd. Voor mij een goed foute trui, want laat ik de kleur blauw nu totaal niet associëren met het kerstfeest! Nee, doe mij maar groen en dan liefst vers. De V&R-trui is voorzien van heuse sneeuwvlokken en steigerende Rednosed Rudolphs (100 euri per neus). De partners in crime maakten er een ‘lief filmpje’ bij (voor zover een filmpje al lief kan zijn). Voor 480 eurootjes heb je nu dus je eigen design-kersttrui en hoef je niet te raden hoeveel rendieren er op staan. Blijft voor mij de vraag hoe ik mij nou in zo’n kledingstuk hijs zonder mij uit te leveren aan rage-, mode- danwel trendvolgen.

‘Normaal’ met ‘Mooi bedankt’

Bron: Artikeltje in Dagblad DeStem va 29 november 2014, door Lindy Jense.
Afbeelding Ronald Koeman: van Internet gehaald en bewerkt in Picasa.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Beeld en Geluid, Boeken, proza en poëzie, columns, Cultuur, kerst, literatuur, muziek, poëzie, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

