Keiologisch

Straatverhalen

.

.
Op weg naar de super hoor ik het met eigen oren. Keiologen die zingen tijdens hun werk. Ik fiets hen voorbij, draai me even om en zwaai. Neuriënd vervolg ik mijn weg.

.
.’.
..

.
Op de terugweg zingen ze nog steeds. Ik stap van mijn fiets en loop op de mannen toe. Drievoudige belang­stelling is mijn deel: een krullenbol, een dikbuik en een slungel met een kleurig gebreide muts op zijn hoofd bekijken me van top tot teen. Ze doen daarbij geen moeite hun gegrinnik voor me te verbergen.

Ik verzamel moed en spreek hen aan: ‘Weet u waarom ik dit nou zo leuk vind?’ vraag ik en kijk de mannen om beurten aan. De man met de muts veegt zijn handen af aan zijn overall, zet zijn hoofddekstel af en strijkt door zijn strooien pruik. ‘Uh… nou, waarom dan?’
‘Ik dacht dat het niet meer bestond, dat mensen onder hun werk zomaar zingen op straat.’
De man kneedt zijn breiwerk in zijn handen. ‘Het bestaat nog, dat hebt u gehoord.’
‘Maar je verwacht het niet’, antwoord ik, ‘als je tegenwoordig loopt te zingen op straat word je voor gek ver­klaard. Ze sturen je nog nét niet naar de psychiater.’

De muts doet een stap in mijn richting, balt zijn hand tot een vuist: ‘Nee, daarvoor moet je eerst iemand in mekaar timmeren.’
‘En dan,’ valt de man met de buik zijn collega bij, ‘zeggen die zielenknijpers dat ‘t schorem een moeilijke jeugd heeft gehad.’

Ik stap maar weer eens op mijn fiets, iets minder vrolijk dan op de heenweg.

© Ingrid van den Bergh

Update: na een tip van Wllm Kalb (zie zijn reactie hieronder) voeg ik dit stukje muziek graag toe aan dit blog: Herman van Veen met Hilversum III

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, literatuur, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Keiologisch

  1. Wllm Kalb zegt:

    Ergens klinkt ‘Hilversum III’ van Herman van Veen in mijn achterhoofd …

  2. Schrijfkunst zegt:

    Mooie tip, Wllm, was er zelf niet opgekomen. Het lied past hier zeer wel.
    Ik heb het in een update op dit blog opgenomen.

  3. Schrijfkunst zegt:

    Dank Fenny, Joke, Antoinette en Peter voor jullie bezoek

  4. Leuk, blogdame, dat je hier was en een aantal van mijn werkjes wilde lezen.

Geef een reactie

