Daffodils, van William Wordsworth

Als je dichter bent…
maar misschien ook als je dat niet bent…

kan het gebeuren dat er zomaar een regel in je opkomt. Een regel bijvoorbeeld als
‘I wandered lonely as a cloud’.
Omdat ik een dichtbundeltje met verzen van The Lake Poets heb ken ik deze regel als beginregel van het gedicht ‘Daffodils’ van William Wordsworth (1770-1850).
Blijft de vraag waarom dat regeltje er vanmorgen ineens was in mijn hoofd, met de winter in aantocht en de lente nog ver.
Bij deze regel moest ik denken aan het schilderij ‘Witte wolk’ van de schilder James Ensor.
Reizigers op de digitale snelweg hebben wellicht een heel andere voorstelling van het woord ‘cloud’. Zij kunnen hieronder zien hoe een echte wolk er uit ziet.   

Witte wolk, James Ensor

Witte wolk, James Ensor

Het eerste en het laatste couplet uit het gedicht.

I wandered lonely as a cloud
That floats on high o’er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

[…]

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils.

Tekst: Ingrid van den Bergh
Gedicht: William Wordsworth
Afbeelding: Internet

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, literatuur, poëzie, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

