Marjoke Linckens schrijft door de ogen van haar personages

Auteur Marjoke Linckens in haar Galerie en schrijfatelier 'Kunst onder dak'.
Auteur Marjoke Linckens in haar Galerie en schrijfatelier ‘Kunst onder dak’.

.
.
Afgelopen zondag presenteerde Marjoke Linckens de verhalen­bundel Niemand mag het weten, waarin haar verhaal Zomerbloemen is opgenomen. Op de achterkaft staat een korte beoordeling van de schrijfster Lulu Wang: “Ik ben onder de indruk van het inlevingsvermogen van Marjoke Linckens. Nog meer ben ik geroerd door haar mededogen dat merkbaar is aan elk woord.”

.
Linckens vertelt hoe zij “een stem wil geven aan mensen die de taal en het woord niet hebben om zelf hun verhaal te doen.” Zij schrijft over levensechte mensen, vaak uit andere culturen. Met haar bondige, beeldende stijl weet zij de emotie en tragiek in haar verhalen voor de lezer voelbaar te maken zodat deze zelf de onderlaag in haar verhalen kan ontdekken.

Of er ooit een roman van haar hand zal verschijnen? Opvattingen als zou een roman beter verkopen werpt zij verre van zich. “Mijn kracht ligt bij het korte verhaal. Sinds korte verhalenschrijfster Alice Munro de Nobelprijs voor Literatuur won is het bestaansrecht van dit genre onmiskenbaar aangetoond.”

Marjoke Linckens beziet mensen zonder vooroordelen. Het zijn juist die vooroordelen die zij weg wil nemen.
Hierbij komen mij twee tekstregels in gedachten, aangebracht op een kunstwerk aan één van de wanden in de galerie: “De plooibaarheid van de ziel bepaalt de omgevingstempe-ratuur.” Als er iemand is waarop dit van toepassing kan zijn, is het verhalenschrijfster Marjoke Linckens.

Zomerbloemen van Marjoke Linckens is één van de verhalen in de bundel Niemand mag het weten. Verschenen bij Uitgeverij Fenikso.
Oosterhout, 1 december 2013
Tekst en foto: Ingrid van den Bergh
Foto: Ingrid van den Bergh

Kijk voor een uitgebreider artikel op Marjoke Linckens schrijft door de ogen van haar personages

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Boeken, proza en poëzie, Cultuur, literatuur, Podia en Musea, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

