Ontaarde kunst opnieuw in de belangstelling

Emil Nolde, Der Tanz um das goldene Kalb, 1910

Emil Nolde, Der Tanz um das goldene Kalb, 1910

.
Bij de ruim 1.400 kunstwerken die in München teruggevonden zijn, bevinden zich kunstwerken waarvan het bestaan tot nu onbekend was. Een deel van de werken werd door het Duitse fascistische regime bestempeld als zogenaamde Entartete Kunst (ontaarde kunst), een term die werd gebruikt om de “ontsporing van de avant-garde” aan te geven. Lees het hele artikel via http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/131105_naziroofkunst_onbekendewerken

Nu die zogenaamde “ontaarde kunst” opnieuw in de belangstelling komt wijs ik graag op een artikel dat ik ooit schreef op website DeKunsten. Je leest het via de link http://www.dekunsten.net/dk-neus.html. Klik in de lijst op het betgreffende artikel.

Op de pagina van DeKunsten vind je ook mijn essays/artikelen over Dante Gabriel Rossetti, Jacoba van Heemskerck, Karel Appel en Der Blaue Reiter.

©Ingrid van den Bergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Cultuur, literatuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Ontaarde kunst opnieuw in de belangstelling

  1. DagEnDauw zegt:

    Je hebt me meer dan een uur weten te boeien met Jacoba. Dank je voor deze uitgebreide kennismaking.

  2. Dat doet me goed, DagEnDauw. Voor mij was het enkele jaren geleden ook een kennismaking met een kunstenares waar ik niet eerder van had gehoord. Een kunstenaar vroeg mij eens wat research te doen en een artikel over haar te schrijven. Ik werd zodanig geboeid dat het een essay is geworden.
    Ook nu nog hoor ik haar naam maar zelden noemen. Wij zijn het (zo ik begrijp) erover eens dat ze best eens in de schijnwerpers gezet mocht worden. Was dan ook heel blij met die tentoonstelling destijds in het Haags Gemeentemuseum. En blij dat wij dit nu nog kunnen delen.

  3. svara zegt:

    De kunsten is een boeiende website Ingrid.
    Ik heb al even geneusd om een indruk te krijgen en zal een ander moment moeten kiezen om er eens rustig voor te gaan zitten.

    • heel begrijpelijk, svara, het is een boel tekst. Je hebt wellicht gemerkt dat ik de laatste tijd weinig op het blog ben, drukte maar ook het feit dat ik ook op FB zit zijn daar mede oorzaak van. Op facebook kan je vaak snel en bondig neerzetten wat je op je “hart” hebt. Toch kriebelt het wel om het blog ook weer wat meer erbij te betrekken.
      Hoop dat het goed met je gaat. Neem je tijd.
      Groet van Ingrid.

      • svara zegt:

        Ik ben ook niet meer veel op het blog
        een enkeling ‘volg’ ik nog wel
        ben ook met andere boeiende projecten bezig.
        facebook doe ik niet en of ik echt iets mis weet ik natuurlijk niet
        veel tijd heb ik er niet voor
        alle goeds met een groet ook

  4. “ontsporing van de avant-garde”…ik vraag me af of dat eigenlijk wel mogelijk is, was…de avant garde loopt immers voor de troepen uit, begeeft zich op nieuw terrein…daar kwam nog geen mens…daar is nog geen spoor…daar kun je dus niet ontsporen…?

    • Daar zit wat in, Jan. Ik las onlangs een artikeltje over zegswijzen en waar ze vandaan komen. Veel is afkomstig uit bijvoorbeeld de scheepvaart (op koers liggen, overstag gaan) en ook uit andere vervoersmiddelen. Het spoor bijster raken, de weg kwijt zijn, alles overboord gooien, het roer omgooien, teveel om op te noemen. maar misschien heb jij er ook nog een paar?

Geef een reactie

