De laatste heilige

.
Overpeinzing bij Allerheiligen

Op zoek naar de heilige waar ik mijn roepnaam aan ontleen vang ik bot. Het zelfde gebeurt bij mijn tweede doopnaam Ernestine, ontleend aan mijn heeroom (priesterbroer van mijn vader). Vanwege zijn geestelijke staat en docentschap aan het Bisschoppelijk college in Weert werd heeroom aangesproken met professor. Zijn leerlingen hadden daar een alias aan verbonden: ‘De Bums’, waarmee zij refereerden aan zijn grote en – in mijn beleving als kind – wijze hoofd.
heeroomMet de recente ontwikkelingen in de katholieke kerk twijfel ik aan het bestaansrecht van onze heiligen. Eén uitzondering wil ik maken en wel voor mijn heeroom Ernest, en dat niet alleen omdat hij ons nieuwe huis (inclusief tuin) kwam wijden met de wijwaterkwast. Het feit dat hij mij doopte en trouwde is evenmin de enige reden dat ik hem bestaansrecht als heilige toedicht. Al moet ik zeggen dat het fornuisje, dat ik op mijn zevende verjaardag van hem kreeg, in belangrijke mate tot die status heeft bijgedragen.
Als ik in iemand heilig geloof dan is het wijlen mijn heeroom en daar zijn meer redenen voor dan ik hierboven al voor u heb opgesomd. Elke morgen, voordat zijn lessen aan het Bisschoppelijk college begonnen, droeg mijn heeroom de ochtendmis op bij de zusters Brigittanessen in Weert. Behalve het sponsoren van mijn pianolessen bezorgde Heeroom zijn ouders, in financieel opzicht, een zorgeloze oude dag, wat onder anderen betekende dat hij zijn welverdiende schoolvakanties opofferde om examens af te nemen aan de leergangen in Maastricht en Amsterdam. Daarnaast bood hij, voor wie daaraan behoefte had, een luisterend oor.
Mijn heeroom sprak zelden een oordeel uit en als hij dat al deed was dat er een van milde aard. Ooit bekende ik hem, schoorvoetend, mijn twijfels jegens het bestaan van een God. Mijn moeder had mij verzekerd dat heeroom, nog wel mijn peetoom, mijn ongeloof en mankerende zondagse kerkbezoek zou veroordelen. Toen ik dan eindelijk de stoute schoenen had aangetrokken en bij Heeroom te biecht ging bleek van veroordeling geen sprake en werd enkel begrip mijn deel. “Er zijn er wel meer die op jouw leeftijd gaan twijfelen”, wist heeroom. Het zou allemaal goedkomen.

Eigenlijk had ik heerooms reactie wel vooruit kunnen zien. Immers, toen ik als negenjarige, op aandringen van mijn moeder, voor Heeroom een stuntelend piano-optreden “ten beste” had gegeven (heeroom betaalde mijn lessen op het instrument) werd geen afkeuring mijn deel maar gaf hij mij als beloning een paar sinaasappels en een kruisje op mijn voorhoofd.
Aan het bestaan van een God twijfel nog steeds maar ik zie dit niet als een gemis. Temeer daar ik meerdere goden als mijn goede peetoom heb gekend.

© november 2013, Ingrid van den Bergh
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

6 reacties op De laatste heilige

  1. een respectvolle overpijnzing.

  2. simonkorving zegt:

    Like zonder foto is van mij dus …

  3. joost tibosch sr zegt:

    Ik denk dat iedere tijd zijn goede, dappere, zich wegcijferende mensen kent, waar iedereen zich aan op kan trekken. Van al die toch wat vreemde benauwde brave opvattingen over heilig zijn, die we in onze roomse jeugd hebben meegekregen, beseffen we nu eigenlijk pas dat het daarom toch moet gaan..en doen we zelf nog steeds maar ons bescheiden gewone best. Op die al bijna verdwenen Allerheiligendag denk ik toch nog effe wat meer aan al die goede mensen uit ons eigen verleden en onze wereldgeschiedenis, die niet eens zouden willen dat we ze op een troontje zetten en laat me door hen inspireren! (PS Ik had 4 heerooms: twee witte Norbertijnen en twee bruine Karmelieten en weet iook nog wat peetoom betekent: het lijkt soms een ver vergaan verleden!)

Geef een reactie

