Onaangelijnde vogels in waterpark Oosterhout

Afgelopen week las ik in mijn krant dat een loslopende hond in het waterpark bij de Slotbossetoren een zwaan (met jongen) had aangevallen. Nou erger ik me al weken groen en geel aan het gedrag van hondeneigenaren die hun hond laten loslopen in een gebied waar dat verboden is. In de vijvers zwemmen op dit moment talloze koppels met jong spul, van eenden tot zwanen, meerkoetjes en waterhoentjes. Dat moest een keer mis gaan en zo geschiedde, aldus mijn dagblad.
Het bericht in de krant eindigde ermee dat gemeente en politie verscherpt toezicht zouden toepassen, waarbij ik me in alle redelijkheid afvroeg hoe je een toezicht dat er tot nu toe niet was aan kunt scherpen maar dat terzijde.

Vandaag dacht ik kom laat ik eens poolshoogte gaan nemen in het park. Mijn medemens wantrouwende was mijn verwachting dat ik er talloze onaangelijnde dieren zou tegenkomen en ja hoor, het krioelde ervan. Van eenden tot zwanen, meerkoetjes en waterhoentjes. Tussen deze dieren ontwaarde ik ook een wel héél vreemde vogel toen ik, tot mijn verbazing, een – inmiddels flink uit de kluiten c.q. hoge poten gewassen – nest nijlganzen aantrof. Ook vorig jaar zag ik deze vogel, toen nog slechts als koppel maar nu dus met kroost. Aangezien er geen hónd te bekennen was die niet was aangelijnd heb ik mijn camera maar leeggeschoten op deze leuke vrienden. Zie hier het resultaat.

.

DSCN4503 640

.

DSCN4504 640

..

DSCN4506 640

.

Ze hebben me gezien en vluchten naar de overkant

Ze hebben me gezien en vluchten naar de overkant

.

DSCN4517 640

.

Zijn we hier veilig?

Zijn we hier veilig?

.

voetje voor voetje kom ik dichterbij. De nijlgans is op haar hoede.

Voetje voor voetje kom ik dichterbij. De nijlgans is op haar hoede

.

Ze cvertrouwt het niet en ik ben nog wel zo aardig.

Ze vertrouwt het niet en ik ben nog wel zo aardig

..

Als er één nijlgans in het water ligt volgen er meer.

Als er één nijlgans in het water ligt volgen er meer

..

In hun element.

In hun element

.

toegift: zwaan (die het heeft overleefd) met haar gezin, met op de achtergrond nog wat andere onaangelijnde vogels:

DSCN4501 640

.

©Tekst en foto’s: Ingrid van den Bergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, dieren, fotografie, literatuur, Natuur en Milieu, persoonlijk, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, Verhalen, Wandelen en fietsen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Onaangelijnde vogels in waterpark Oosterhout

  1. Anoniem zegt:

    geweldige fotoserie, ingrid, en wat de niet aangelijnde honden betreft sta ik helemaal achter je!

  2. Bart zegt:

    Mooie foto’s, en verder helemaal eens met je aanklacht tegen het slappe (geen) beleid dat ze voeren wat betreft het aanlijnen. Schandalig nalatig, maar weer eens…

    • er wordt ook een heleboel rotzooi in het park en het water gegooid. Dat leek gisteren ook ineens een stuk minder, Bart. Maar we zullen toch maar niet die oude spreuk over dat nadeel dat zijn voordeel heeft van staal halen.

  3. Onaangelijnde honden in dat soort gebieden, daar mag een flinke boete op staan wat mij betreft. Mooie foto’s – ik had nog nooit van de Nijlgans gehoord trouwens!

  4. jannemanavatar zegt:

    Beste Ingrid, je hebt de Nijlganzen prachtig geportretteerd en er leuke tekst bij gezet.GlimGelachen om jouw zin ‘Aangezien er geen hónd te bekennen was die niet was aangelijnd heb ik mijn camera maar leeggeschoten op deze leuke vrienden.’
    groet van jan

  5. ottovo zegt:

    uit otto’s hart gegrepen

  6. Appelvrouw zegt:

    Het lijkt wel een plaag, met die honden. Er zijn er veel te veel.
    Je ziet het steeds meer, onaangelijnd. Maar men betaalt toch hondenbelasting en een hond met vrij rondlopen. Dat ie een vogel grijpt is de natuur. Niets aan te doen…
    (Natuur?)
    Maar dat berichtje in de krant leverde wel mooie plaatjes op.

    • Als het boven de 20 graden komt stinkt het bij ons in de buurt naar hondenpoep dus dat er teveel honden zijn is helemaal waar.
      In bepaalde gedeelte’s mag een hond worden uitgelaten en komt de gemeente de poep opruimen. In andere gedeeltes moet je de poep zelf in een zakje scheppen en in een afvalemmer gooien. Die moeten ook weer worden geleegd. Dit alles kost uiteraard geld dus mag je hondenbelasting vragen. Er zijn gedeeltes waar een hond mag doen wat hij wil en gedeeltes waar hij aan de lijn moet. Als mens mag je ook niet zomaar overal doorheen banjeren.

  7. EJW zegt:

    Mooie foto’s. Honden moeten aangelijnd zijn in deze gebieden. Wat vreemd dat hondeneigenaren vaak zo egoistisch zijn als het om hun viervoeter gaat.

    • Dankjewel, EJW.
      In mijn woonplaats is een duidelijk beleid uitgezet mbt tot uitlaten en al dan niet loslopen van honden. Alleen houden veel hondenbezitters zich daar niet aan.
      Als je hondenbezitters aanspreekt op hun gedrag krijg je altijd een grote mond terug. Of de hond krijgt de schuld.

Geef een reactie

