Zomerkunst en muziekgedichten op Zomerexpo 2013, Oosterhout


Zomerexpo.
Tijdens de opening van de Zomerexpo afgelopen zondag in Oosterhout heb ik drie eigen gedichten voorgedragen. Ik schreef ze op initiatief van de Cultuurfabriek Oosterhout, ter gelegenheid van Gedichtendag dit jaar, met als thema muziek.

Ontwerp: http://www.studio-p.nl/
.
.
DSCN3843Bij een aantal ingezonden gedichten zijn kunstwerken gemaakt die op de expo tentoon worden gesteld. Tijdens de opening, verricht door schrijver/columnist Eus Roovers, heb ik kunnen zien welke beelden er bij mijn woorden zijn ontstaan. Naast sprankelende koorzang en mooi harpspel werden er gedichten voorgedragen waar kunstwerken op waren gebaseerd. In mijn geval zijn dat de gedichten Lento en twee gedichten Zonder titel.

‘Lento’ is gebaseerd op het langzame deel uit
Amerikaans’ strijkkwartet van Antonin Dvořák.
Violist; Foto op canvas, Janet Olde Wolbers

Violist; Foto op canvas, Janet Olde Wolbers

Lento

Dansbeweging van een arm klinkt in de strijkstok door
stroomlijnt de snaren
vingertoppen proeven de ebbenhouten hals
bedwingen de gespannen paardenharen

opstreek, afstreek, ademt in en uit
spant, ontspant

een oogopslag drijft met de strijkwind mee
dooradert de vijftonige motieven
zingt F majeur binnen het klankenhuis
bevrijdt het Slavisch bloed.


‘Zonder titel’ werd geïnspireerd door Gymnopédie no. 1 voor piano, van de componist Erik Satie.
Schilderij: Rode vrouw met kat, Johan Nibbelke

Schilderij: Rode vrouw met kat, Johan Nibbelke


Zonder titel

Zwarte kat, in zich begraven
spint in de middagzon
zijn vensterbank tussen twee werelden

Gymnopedieën van Satie
voeden mijn zondagmiddagblues.


Daarna las ik nog een gedicht zonder titel. Daarbij is geen kunstwerk gemaakt.
Ik heb er daarom een foto van de harpiste bij gezet.

DSCN3837
Zonder titel

Violiste droomt haar carrière, angstvallig
roert zij muzikale snaren
van strijkhout zaagt zij plankenkoorts.

.
Copyright tekst en gedichten: © Ingrid van den Bergh
Copyright kunstwerken: ©de kunstenaars.
Johan Nibbelke, deelnemer in de Abbey Art Group; Janet Olde Wolbers, fotograaf, ook op Facebook
Copyright Foto’s: ©Harry Muermans
.
Zomerexpo 2013, Oosterhout
Mariakerk, Wilhelminalaan 63, 4905 AT  Oosterhout
Looptijd t/m 25 augustus 2013.
Info en openingstijden: via www.cultuurfabriekoosterhout.nl
.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Boeken, proza en poëzie, Cultuur, literatuur, muziek, persoonlijk, poëzie, Podia en Musea, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Zomerkunst en muziekgedichten op Zomerexpo 2013, Oosterhout

  1. Nicole zegt:

    Ik geniet nog na van de indrukken die ik gisteren heb opgedaan. Dank voor het vermelden van het muziekstuk dat als inspiratie diende voor jouw gedicht, en het plaatsen van het gedicht dat op zijn beurt weer diende als inspiratie voor de Violist. Ik kan niet wachten tot het begin september is!

  2. EJW zegt:

    Lijkt me mooi om uit eigen werk voor te dragen.

    • Dat is het ook, EJW. Je kunt je intenties op eigen wijze invullen en uitdragen.
      Al lijkt het me ook mooi om eens iets van een andere dichter voor te dragen. Misschien komt daar nog eens een gelegenheid voor.

  3. Blij dat jullie, Svara, Fulps en Hennie, dit mooi vinden.

  4. Pingback: (nog even) zonder titel | Schrijfkunst

Geef een reactie

