‘Canto Ostinato’ van Simeon ten Holt, in woord en muziek

.

UITNODIGING.

SimeonTenHolt300dpi03.
.
.
Op donderdag 30 mei houd ik, onder de titel Koppig Lied,  een voordracht met een gedicht dat ik baseerde op Canto Ostinato, een compositie van de onlangs overleden Simeon ten Holt. Om woorden te vinden bij deze muziek beluisterde ik diverse uitvoeringen van de compositie, in verschillende instrumentbezettingen, zowel op CD als live.
.
.
Met aan de knoppen Harry Muermans wordt de voordracht vanaf een CD begeleid door fragmenten uit de muziek. Met deze combinatie wil ik woorden geven aan een tot dan toe woordenloos lied en daarmee een nieuwe compositie smeden.
.
.
Canto Ostinato
, wat letterlijk “Koppig lied” betekent, werd voltooid in 1976 en gecomponeerd voor vier vleugels. Het werk dat wordt gerekend tot de minimalistische muziek of minimal music (hoewel de componist zich hiervan distantieerde) duurde oorspronkelijk drie uur, maar voor mijn optreden maak ik gebruik van een kortere uitvoering, door de pianisten Polo de Haas en Kees Wieringa.
.
.
Gedeelte uit de partituur van 'Canto Ostinato', met enkele dichtregels van Ingrid van den Bergh
Gedeelte uit de partituur van ‘Canto Ostinato’, met enkele dichtregels van Ingrid van den Bergh
.
De voordracht begint met een toelichting op Canto Ostinato. Ik las daartoe o.a. het boek ‘Canto Ostinato; Simeon ten Holt over zijn meesterwerk’, van Wilma de Rek. Daarin kon ik, aan de hand van interviews met Simeon ten Holt, met eigen ogen lezen wat de componist zelf over zijn werk te vertellen had.
WAK-logo2013.
.
Mijn optreden vindt plaats in het kader van de Week van de Amateurkunst (WAK) Oosterhout en is onderdeel van een avond vol theater, dans, musical, literatuur en muziek op verschillende locaties in Theater De Bussel.
.
.
.
.
Ingrid van den Bergh en Harry Muermans met ‘Koppig lied’
Donderdag 30 mei, 19:10 – 19:40 uur
Theater de Bussel (zaal de Kluiz), Torenplein 12, 4901 EC Oosterhout.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

