Douze points voor een weerman

.

naamloosOp jacht naar boodschappen loop ik, met soppende schoenen, in de supermarkt Erwin Kroll tegen het lijf. Terwijl ik mijn druipende paraplu in het karretje gooi houd ik de gewezen weerman staande. ‘Ha, die Erwin, hoe staat het leven zo zonder weer?’
‘Je zegt het, geen weer’ grapt Kroll, ‘en dat is het al weken.’

‘Maar wat vind jij daar nou van, van zo’n kwakkelige lente?’
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en voor ik het weet steekt Erwin één van zijn kenmerkende monologen voor me af. Om zijn relaas kracht bij te zetten pakt hij er zijn I-pad bij. Als een wervelwind veegt zijn vinger (die hij jarenlang dagelijks na het nieuws van acht uur naar ons heeft uitgestoken) over het beeldscherm.

‘Kijk’, wijst hij, ‘hier zie je een hogedrukgebied, daar is het laag, dus is er storm op til. Maar nu nog niet; morgen, dan zal het pas flink tekeer gaan. Maar het zou ook overmorgen kunnen zijn. Het échte weer speelt zich in het oosten af, zeg maar zo vanaf Berlijn. Daar is het nu zo’n 27 graden. Bij ons blijft het nat en koud, geen weer dus, ook niet om over naar huis te schrijven en dat doet deze weerman dan ook niet.
Morgen aan het eind van de dag klaart het op. En mocht de zon dan even tevoorschijn komen dan is dat toch echt maar héél even dus dat laat ik je niet zien. Daarachter komen weer en aantal verspreid voorkomende buien voor. Dat ziet er, zo ongeveer, zó uit.
Het is niet ondenkbeeldig dat er in de avond nog meer regen gaat vallen. Niet zo van ho-daar-valt-me-een-flinke-plensbui maar er kán wat vallen. Maar het zou ook zomaar hagel zijn. Niet dat het nu meteen met tonnen naar beneden komt maar… ach, je weet het maar nooit in dit land.

Morgen waait de wind dan uit een heel andere hoek. Het gaat hozen, jawel. Overdag zitten wij dus met deze neerslag hier; of nee, dat front trekt naar Duitsland dus dan zitten onze oosterburen ermee. Nou dat gunnen wij ze daar wel met die aantrekkende economie.
Wat de temperatuur betreft durf ik mezelf en ook u niet vast te pinnen op een voorspelling. Je zult er maar een graadje of zo naast zitten. Voor je het weet moet je in dit land opdraven in een Kamerdebat om daar vervolgens diep door het stof te gaan. En waar vind je dat tegenwoordig nog met al die nattigheid. Enfin, we gaan het zien. Of niet natuurlijk

anouk.

Nou vooruit, omdat jij het bent: ik gok voor morgen op maximaal dertien graden. Douze points voor uw weerman als hij het in één keer goed heeft.

.
Al zou hij, ruimhartig als hij is, die puntjes meteen wegschenken aan onze nationale rockchick Anouk. Zij weet als geen ander dat met dit k-weer een vogel zich wel drie keer bedenkt voordat hij uitvliegt.

Birds don’t fly, Anouk.
.

©Tekst: Ingrid van den Bergh
Afbeeldingen: Internet

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, columns, het weer, literatuur, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Douze points voor een weerman

  1. Laila zegt:

    Een aardig eigenzinnig blogje Ingrid, tussen het commerciele geweld hier , zoals Anouk ook een pareltje is in een hoop shit;-)

  2. Bart zegt:

    Ja, dan al onze douze points maar voor Anouk hè, morgenavond…let the birds fly! :-)
    Leuk blog, Ingrid!

    • Herinner jij je nog dat ik op het VK-blog deze weerman vaker aan het woord liet, in de serie “het vingertje van Erwin Kroll, Bart? Dit verhaal is een bewerking van één van die monologen.
      We duimen he, voor die mooie ballade.

      • Bart zegt:

        Ja, het staat me nog bij Ingrid, je Erwin monologen, leuk dat je deze zo weer even nieuw leven hebt ingeblazen.
        En ja, temidden van alle gehypete Eurovisie malligheid (het meeste vind ik bar slecht & aanstellering) is het liedje van Anouk een verademing, dus duimen maar! :-)

  3. EJW zegt:

    Ik kan me je weerman van het VK nog goed herinneren. Verder vind ik het lied van Anouk niet geweldig. Ik mis opbouw en een climax en vind het qua compositie een beetje vreemd in elkaar zitten. Maar goed…smaken verschillen en ik gun haar uiteraard de overwinning

  4. Nic zegt:

    wanneer komt dat weer eens dat de mussen van het dak gaan vallen?

  5. HansDeZwans zegt:

    Op welke plaats is ze geëindigd? Ik weet zelfs niet hoe België het heeft gedaan, zoveel interesse vertoon ik.

  6. Maar toch wel een beetje interesse voor leuk schrijfwerk, nietwaar StaartenHans?

Geef een reactie

