Buffelen en hijsen

.

Tweede Kamer debat affaire DolmatovVandaag stond er een berichtje in de krant over een verblijfsvergunning, door staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) verleend aan een dorststaker.
Na aanvankelijk te zijn gestruikeld over het woord “dorststaker” (u ook?) kwam mij de tegenhanger van dat woord in gedachten: “hongerstaker”.
.
Wellicht kwam het door het struikelen over de dorststaker dat ik wat langer dan gewoonlijk stilstond bij dat zo snel van de tong rollende “hongerstaker”. Wat voorheen nooit gebeurde geschiedde nu wel: er rees twijfel aan de juistheid van het woord of beter gezegd aan de interpretatie die door de gehele natie aan “hongerstaker” wordt toegekend. Immers, zodra iemand in hongerstaking gaat besluit hij, taalontrafelkundig gezien, dat hij zijn honger staakt, dat hij een einde wil maken aan dat knagende, knorrende, maag samentrekkende hongergevoel.
Hongerstaken = zijn honger staken, zou ik zeggen als ik de dikke Vandale was, een streven dat simpelweg kan worden gerealiseerd door eens uitgebreid te gaan buffelen. In geval van “dorststaking” zou dit het slachtoffer ongebreideld aan de “hijs” moeten gaan, een werkwoordsvorm die vandaag veelvuldig wordt gehanteerd bij het vlaggen voor de jarige (nu nog Kroon)prins. Al heeft diezelfde in het verleden met het onderhavige werkwoord een spetterende reputatie opgebouwd maar dat noemen we hier terzijde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA.

Jammer dat Fred Teeven geen staatssecretaris is van Onderwijs en Cultuur, anders zou ik hem over deze taalkwestie eens flink aan de tand voelen. De man zou, zoals dat tegenwoordig veelvuldig gebeurt in de politieke arena, flink door het stof moeten. En daar krijgt een mens een gezonde dorst van. Reden voor de staatssecretaris om dan maar zelf in dorststaking te gaan al kan dat dus, met de hierboven gedemonstreerde taalkennis van nu, niet meer als welverdiende straf worden toegepast. Maar naar De Dikke stappen kan natuurlijk altijd nog.

NB: Wist u dat mijn spellingscontrole, ondanks vijf achterelkaar geplaatste medeklinkers, zonder te hobbelen over het woord “dorststaker” heen fietst?

©Tekst: Ingrid van den Bergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, columns, literatuur, media, politiek, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, Verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Buffelen en hijsen

  1. Nicole zegt:

    Het woord ‘dorststaker’ liet ook mijn knielen op een bed violen….

  2. Toen ik nog kabouter was, heb ik nog wel eens verplicht gelogeerd in zo’n kneuterboerderij om te leren knopen en spoor te zoeken. Vreselijk, sindsdien ben ik ook een Dorststaker.

  3. Beste Ingrid, wat een grappig spel met de taal. Leuk om te lezen.
    En over hijsen en buffelen gesproken:
    Gisteren beluisterde ik een liedje (getiteld ‘kat en ik’) van de Vlaamse zanger Jan de Wilde. Een van zijn bekendste nummers is dit:
    De fanfare van honger en dorst,
    lijkt me passend bij deze blogaflevering

  4. Apiedapie zegt:

    Dorststaker, prachtig woord. Zou zomaar passen in het Koningslied. Eindelijk is hij daar de dorststaker die je wist dat zou komen.

  5. Ria zegt:

    Honger-of dorststaken ik noem het gewoon vasten.
    “Honger”…. houdt de mens in leven.
    Niet eten… maar hongeren: goed voor onze welvaartsziekte nr. 1
    Maagkramp krijg je volgens mij alléén van tevéél eten, en niet van honger of dorst naar aandacht.
    Honger houdt bovendien het bloed in de hersenen scherp… ons verstand.
    Misschien is vasten bij uitstek wel een geschikte manier om niet alléén ons lichaam
    maar ook ons verstand in vorm te houden…onze honger bewaren.
    Dat maakt het verschil, het verschil tussen het nuttige en nutteloze.
    Ze is al op … de zon…ze straalt..en gelukkig voor iedereen.
    Fijne zon-dag Ingrid

  6. gerry zegt:

    leuk ontrafelt ingrid! enig wat er is ontstaan toen je de woorden eens van alle kanten ging bekijken en besnuffelen…

Geef een reactie

