Jacoba van Heemskerck (1876-1923), Schilderes van doek naar glas 002

.

Heemskerck, Jacoba van Natuurmotieven, ca 1920 gebrandschilderd glas 49,9 x 64,9 cm, coll. Museum Boijmans

JvH, Natuurmotieven, ca 1920
gebrandschilderd glas 49,9 x 64,9 cm, coll. Museum Boijmans

In deel 001  van dit artikel maakten we kennis met de eigenzinnige kunstenares Jacoba van Heemskerck,

Jacoba van Heemskerck in haar atelier, ca 1915

kunstschilder, glaskunstenaar, graficus en tekenaar. In de eerste helft van de 20e eeuw was zij, naast Jan Toorop en Piet Mondriaan, een van de pioniers van de moderne kunst in Nederland. We volgden haar in haar naturalistische periode, waarin ze de werkelijkheid zo natuurgetrouw mogelijk probeerde weer te geven. Ze tekende, etste, maakte houtsneden en litho’s waarin ze de werkelijkheid zo natuurgetrouw wilde weergeven, een streven dat ze geleidelijk aan zou opgeven.
.
In deze aflevering werpen we een blik op de ontwikkeling van naturalisme naar luminisme en kubisme waarin haar werk al wat abstracter wordt.

kunstenaarskolonie

met stropdas: Jacoba van Heemskerck

Kunstenaars die haar werk beïnvloedden waren o.a. Mondriaan en Jan Toorop die, evenals zij, destijds deel uitmaakten van een kunstenaarskolonie in Domburg.
.

Eerst tekenen, dan schilderen

Eerst tekenen, dan schilderen

.
..
Piet Mondriaan en Jacoba van Heemserkck beeldden meer dan eens hetzelfde onderwerp af. Expressieve kleuren, waarmee het niet zintuiglijk waarneembare wordt verbeeld, worden in ongemengde toetsen naast elkaar op het doek gebracht en vermengen zich voor het oog van de beschouwer.

.

Twee bomen, olieverf op doek, JvH 1910, coll. Haags Gemeentemuseum

Twee bomen, olieverf op doek, JvH 1910, coll. Haags Gemeentemuseum

.

Rode boom, Piet Mondriaan 1908/19010

Rode boom, Piet Mondriaan 1908/19010

.

18 Compositie Opus 1, JvH 1912-1913

18 Compositie Opus 1, JvH 1912-1913

Tijdens één van de salons in Parijs wordt Jacoba getroffen door de revolutionaire beeldtaal van het kubisme, waarbij de grenzen worden verkend tussen de zichtbare en de spirituele wereld. Ook zij maakt een aantal werken in deze stijl waarmee ze definitief haar schreden zet op de weg naar abstractie.
.

Detail glasraam marinekazerne A'dam, JvH

Detail glasraam Marinekazerne A’dam, JvH

.
.
.

Vooruitblikkend hiernaast een detail uit een van haar glasramen. In een volgende aflevering laat ik je meer daarvan zien.

.

Bij bovengenoemde tentoonstelling verscheen de monografie Jacoba van Heemskerck 1976-1923, schilderes uit roeping, ISBN 9040090645.
©Teksten en tekstbewerking: Ingrid van den Bergh
© Afbeeldingen: het merendeel ter beschikking gesteld door het Haags Gemeentemuseum.
Geraadpleegde literatuur en bronnen zijn te vinden in een eerder essay op website dekunsten.

——————————————————————————————————
Het volledige artikel op WordPress
Deel 001

Volgende deeltjes (volgt)
.

Advertenties

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Boeken, proza en poëzie, Cultuur, literatuur, Podia en Musea, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Jacoba van Heemskerck (1876-1923), Schilderes van doek naar glas 002

  1. Pingback: Jacoba van Heemskerck (1876-1923), Schilderes van doek naar glas 001 | Schrijfkunst

  2. Pingback: JACOBA VAN HEEMSKERCK (1876-1923) | Schrijfkunst

  3. Ria zegt:

    Domburg was bijzonder in de wereld van de kunstenaars.
    -” Het is buiten zo mooi van kleur, kleur, kleur, en zon, schreef Jan Toorop
    toen hij voor het eerst het Zeeuwese licht zag in Domburg.
    ” je voelt gewoon de energie en opwinding”-
    Ik bezocht enkele jaren terug Domburg, liep er in de voetsporen van Jacoba van Heemskerk
    en wilde met eigen ogen en enthousiasme bij de Hoge Hil het uitzicht ” kleur ” zien.
    -“Domburg The place to be(ach)” stond er in het Bad-Hotel waar ik sliep.
    Veel is er veranderd in Domburg,
    maar het beroemde Zeeuwse licht en de zee, diezelfde zee,
    geschilderd door de schilderskolonie, die zee is gebleven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s