Het is “weer” twijfelachtig

.blog vertel

Weermannen en -vrouwen nemen tegenwoordig zeven slagen om de arm bij het voorspellen van het weer. Geven ze een weeralarm dan is dat al snel overdreven. Stellen ze de verwachting te rooskleurig voor dan verstaan ze hun vak niet. Dit resulteert steeds vaker in een wat ambivalente weersvoorspelling, zo eentje als ik vanmorgen in mijn krant zag staan.
Om te illustreren hoe vaag zo’n bericht voor lezers kan zijn heb ik er tussen haakjes wat vraagtekens c/q. kanttekeningen (ja zijn het nou vraagtekens of zijn het kanttekeningen) bij gezet. En omdat het vandaag, 6 april, nog steeds te koud is voor de tijd van het jaar, plaats ik er onderstaande foto bij.
nader commentaar overbodig

nader commentaar overbodig

.
In eerste instantie
(wanneer dan?) is er veel bewolking. Vanmiddag breekt soms (hoe vaak?) de zon door maar ontstaan ook stapelwolken (hoe hoog wordt die stapel dan?).

Het blijft droog (ja, maar voor hoelang?) en de noordoostenwind (komt die nou uit het noorden of uit het oosten?) neemt langzaam (met welke snelheid?) in kracht af.

De temperatuur loopt op naar 8 graden (rond welk uur is die temperatuur bereikt?).

Vanavond en vannacht (de hele nacht?) vriest het licht (het houdt dus niet over); onder de bewolking (tot hoe ver van de bewolking vandaan?) blijft het kwik boven nul (hoeveel graden precies?).

Morgen (de hele dag?) is er veel (hoeveel?) ruimte voor de zon en blijft het op de meeste plaatsen (vast weer niet bij ons) droog.


Het wordt 10 graden en in combinatie met weinig wind (windkracht a.u.b.) is het best aangenaam (vaag hoor!).

© Tekst en foto: Ingrid van den Bergh

Zie ook een eerder blog (d.d. 20 maart j.l.) over deze materie: Twijfelachtig weer.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, columns, het weer, literatuur, persoonlijk, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, Verhalen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Het is “weer” twijfelachtig

  1. Bart zegt:

    Je kunt er inderdaad alle kanten mee op. En op concrete voorspellingen krijgen we geen garantie… :-)
    Het meeste moeite heb ik nog met subjectieve inschattingen: ‘Het wordt heel aangenaam’, zeggen ze dan tijdens een hittegolf, bij toezeggingen dat het tegen de 30 graden wordt.
    Nou, niet voor mij, mopper ik dan. Extreme kou is niks voor mij, maar boven de 25 graden doe je me óók geen plezier, ik val daarbij steevast in een appelflauwte.
    Dus laat dat ‘aangenaam’ maar gauw weg dan, denk ik dus, dat maken we zelf wel uit…..

    Was getekend, de Moppersmurf… ;-)

  2. Wel alarmerend

    Twijfelachtig weer
    Klinkt als ’n politiebericht
    Verdacht, maar waarvan?

  3. Ria zegt:

    Ingrid,
    om wolken te kunnen lezen daar moet je lang…..heel erg lang voor leven.
    Ach …ik verzoen me gewoon met het ritme van de aarde……
    met de hitte van de zomer en de kou van de winter.
    “warme” weekendgroet

  4. Ria zegt:

    Mooiii Weer-Woord
    Zichtbare- sei-zoenen…..
    of warme woorden voor onder je jas.
    Oat….Moan

Geef een reactie

