Uitslag verkiezing favoriete vertolkster ‘Du bist die Ruh’

.
In mijn blog Du bist die Ruh’ van 3 december liet ik jullie twee uitvoeringen horen van het lied ‘Du bist die Ruh’ van Franz Schubert n.l.

Du bist die Ruh (Elly Ameling)
Du bist die Ruh’ (Kathleen Ferrier)

Ik vroeg jullie aan te geven welke van de twee jullie voorkeur heeft. In de redactieruimte van bovengenoemde blogbijdrage kan je zien hoe er is gestemd.
Zonder mijn stem eindigt Elly met vier punten, Kathleen verdiende er drie. Graag wil ik Elly Ameling dus als ‘winnaar’ aanwijzen.
.
Ter ere van de zangeres laat ik hierna een andere opname van haar horen.  In dit lied vind ik haar stem wonderschoon, van een lichtheid en helderheid als van een beekje.

connyostendorf.nl

connyostendorf.nl

Der Nussbaum , van Schumann.

.
Tot nu toe heb ik mij van stemming onthouden maar uiteraard heb ik een voorkeur. De uitvoeringen heb ik volgens een aantal criteria beoordeeld. Ik had op beide wat puntjes van kritiek maar vooral ook veel waardering.  Ik vond de stembuigingen bij Kathleen wat natuurlijker dan bij Elly en het dramatische gehalte bij Elly iets beter gedoseerd dan bij Kathleen. Elly hield het tempo wat strakker dan Kathleen, zij zocht de dramatiek soms in een toename van volume waar Kathleen dit wilde bereiken door te vertragen. Doseren is hierbij het toverwoord.
Het lukte me uiteindelijk niet op basis van zangtechnische criteria een keuze te maken, misschien omdat de uitvoeringen zozeer van elkaar verschilden. Daarom heb ik (tegen mijn gewoonte) mijn gevoel laten prevaleren en dat bracht me bij Kathleen. Laat ik daarbij aantekenen dat ik erg houd van wat lage, warme stemmen dus enigszins bevooroordeeld ben ik wel in die zin.

Ook van Kathleen Ferrier laat ik nog een lied horen. Omdat het zo mooi is, invoelend gezongen in haar moederstaal en omdat ik zelf dit lied (als sopraan)ooit zong met het koor.

marianne-appels.com

marianne-appels.com

Drink to me only with thine eyes
.

Afbeeldingen: Internet
.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Beeld en Geluid, literatuur, muziek, persoonlijk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Uitslag verkiezing favoriete vertolkster ‘Du bist die Ruh’

  1. Appelvrouw zegt:

    Van de zangkunst heb ik geen verstand, ik luister altijd met mijn gevoel.
    En omdat Emmy nooit lekker in mijn oor heb voelen klinken, en Kathleen mijn oor allang gewonnen heeft was de keuze logisch. De kiezer mag Emmy aanwijzen. Voor mij blijft het Kathleen.
    Uiteraard Kathleen!

  2. Luuk zegt:

    Ook ik heb geen verstand van van zangtechnische kwaliteiten.
    Kathleen is en blijft de mooiste, al is de opname kwaliteit natuurlijk niet optimaal.
    Ik denk als dat wel het geval geweest was er toch meer een keuze voor Katleen hadden gemaakt omdat de dynamiek dan beter zou zijn.

  3. fulpsvalstar zegt:

    Elly is hier onder haar niveau en Ferrier heeft beslist mooiere zaken voor haar materiaal opgenomen, daarom blijf ik erbij dat je deze twee ongetwijfeld grote kunstenaressen niet met elkaar moet vergelijken, dit is echt appels en peren………
    Ik heb “Du bist die Ruh” ooit uitgevoerd met Fischer Dieskau als toegift bij een uitvoering van de “Winterreise” in Schloss Berg (am Starnbergersee), ik moet zeggen, de Winterreise was als op de plaat maar de toegift heb ik nooit mooier en indringender gehoord, waarschijnlijk door de wondermooie omgeving en het publiek (de deelnemers aan onze Chorleitersingwoche) jaag je elkaar op tot het uiterste. Helaas bestaat daarvan geen opname maar die met Moore aan de piano is ook prachtig.

  4. Ook ik vind Ellie’s stem in het lied Der Nussbaum mooier klinken dan in Du bist die Ruh’. Leuk te horen dat je zelf ook zanger bent, fulps.
    Liedkunst is misschien wel de moelijkste, ook eenzaamste kunst die er bestaat. Je hebt je kleren, de pianist, meestal nauwelijks decor, je lijf en je stem. Daar moet je het mee doen. Daarom heb ik voor liedzangers veel respect.

  5. fulpsvalstar zegt:

    Ik heb hoofdvak zang gestudeerd bij Dora Lindeman en daarna onder controle gebleven bij Tine van Willigen. maar in het genoemde geval zat ik achter de vleugel, Dieter speelde beroerd piano.

  6. Harrie zegt:

    Dag Ingrid. Zo zie je maar weer. De kracht van muziek is de vervulling van ieders hart op eigen wijze.

  7. dickblogt zegt:

    Buiten mededinging en te laat, maar toch: 1x Elly A.
    (ik loop al drie dagen met deze melodie in mijn hoofd:http://www.youtube.com/watch?v=N6HlLaA33R4 )

  8. Fulps, moest even googelen of deze Vermeulen familie van de Weertenaren is. Ik vond de volgende tekst:
    “Omdat er in zijn bedrijf geen opvolging aanwezig was, heeft directeur Frans Vermeulen het initiatief genomen om zijn firma Gebr. Vermeulen Weert aan te sluiten bij Flentrop. Sinds 1998 is deze firma een dochteronderneming. Nadien heeft Frans Vermeulen tot zijn pensionering in 2004 bij ons gewerkt.
    “Frans Vermeulen is de zoon van Ernest , de volle neef van mijn vader. Frans is dus van mijn generatie.
    Ik kwam als kind op vakantie bij de familie in Weert. Ik herinner me enorm grote hal met een verhoging waar al die pijpen op stonden. Ze hadden daar van die karretjes waar je lekker mee door de hal kon crossen. Het rook er heel speciaal naar hout, orgelbouwershout.

Geef een reactie

