akelei en meer

.

Er groeit en bloeit vandaag vanalles in mijn tuin

.

Akelei, eenling tussen het groen

.

*Akelei is er in veel soorten

.


Deze hortensia staat er al weken zo bij, zonder verder te verkleuren

 

stille paarse heide

.

.


in goed gezelschap

.
*Akelei
(wetenschappelijke naam: Aquilegia) is een geslacht van kruidachtige, winterharde, vaste planten uit de ranonkelfamilie (Ranunculaceae). Er zijn ongeveer 120 soorten. De soorten hebben drielobbige bladeren en opvallende bloemen in diverse kleuren. De meeste soorten bloeien grofweg van half april tot half juli.

Bron: Wikipedia

Afbeeldingen veelsoortige akelei (Internet)

Foto’s blog: Ingrid van den Bergh

Update 26 oktober 19:06: Antoinette Duijsters, die ik ken als een expert op velerlei gebied, vooral waar het natuur betreft, wist me te vertellen dat mijn akelei geen akelei is. Het is een anemoon.
Dank Antoinette, dat je hier opheldering verschafte waar ik al een beetje twijfelde.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, Huis en tuin, Natuur en Milieu, persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op akelei en meer

  1. Zilvertje zegt:

    Leuk zo een kijkje in je tuin, hier is het frisser weer, maar prachtig zonnig, ik ben de dorre bladeren gaan vegen, bij mij is alles nu in winterslaap, dus ik kijk mijn ogen uit bij jou.

    • Bij ons ook fris, Zilvertje, is even wennen maar de was droogde en ligt alweer op de bedden.
      Het meeste wat nog bloeit zit in in potten, in de volle grond zijn het solitaire boompjes of struiken. Daarnaast hebben we vogelshuisjes tegen de schutting, een (regenbooggeverfd) picknicksetje voor de kindjes en twee door wederhelft gemaakte tuinkabouters (geen laaftypes hoor).

  2. Appelvrouw zegt:

    Er groeit inderdaad van alles!
    Hoe overwinter jij de planten in pot? ik heb namelijk alles bestraat omdat we hier vette en heel natte grond hebben, alles verrot hier in de grond. Maar in een pot is ook al van alles doodgegaan.

  3. Het meeste wat er nu staat verdort straks en wordt weggegooid. De heide durf ik buiten te laten staan, denk dat die wel winterhard is.
    Overigens, appelvrouw (Kanzi is een heerlijk ras), niet droevig geworden van dit blog?

  4. Het spijt me, maar je akelei is een anemoon, wel familie.

    • Och, Antoinette, ik wist de naam niet toen ik hem zag maar toen ik eens naar de blaadjes keek dacht ik aan akelei. Ben toen op internet gegaan en vond daar de akeleien wel erg leijken op het bloempje in de tuin. Ik zal jouw opheldering in mijn bericht opnemen, ik vertrouw jou op je plantkundige ogen;-)

  5. Jet zegt:

    Ik heb altijd het idee bij de herfst dat er niks meer bloeit en er alleen maar paddenstoelen groeien maar zo te zien heb ik het mis …. Mooi hoor !

  6. .tjonge, Ingrid, wat een mooie plaatjes van de plantjes in jouw tuin. Ik heb het wiki artikel http://nl.wikipedia.org/wiki/Anemoon over de Anemoon gelezen, Prachig, ook de herkomst van de naam, maar bij het zien van de bijbehorende afbeeldingen betwijfel ik toch of jouw Akelei nou echt een Anemoon is….zullen we de kwestie eens voorleggen aan Marleen ? groet van jan

  7. Marleen zegt:

    Ha Jan en Ingrid, Antoinette heeft helemaal gelijk. Niet alleen omdat zij echt alles van bloemen en planten weet, maar ook omdat ik Anemonen in de tuin heb. Het zijn inderdaad prachtige bloemen. We noemen ze ook wel bosanemonen.
    Mooi blog. Het vogeltje heb ik eerder gezien, het bewijs dat het jouw tuin is Ingrid.

    • Geweldig, zo’n snelle reactie. Nou Jan, we moeten er aan geloven;-) want ook Marleen weet een boel van planten.
      Overigens, Marleen, ik heb (ook nog op dit moment) in mijn zijtuinte roze anemoonntjes staan. ik zal het blad ervan eens gaan vergelijken met dat van de witte.
      En bosanemoontjes, heb je die in het voorjaar ook niet in een kortere versie? Die staan dan bij mij (op andere, vooral schaduwrijke) plekken, ook wit te bloeien in de tuin.
      Heel veel dank en tot blog.

Geef een reactie

