Humpty Dumpty goes ART (ofwel: Openluchtkunstroute Oosterhout)

.

Afbeelding: Internet

Humpty Dumpty is een fictief wezen dat voor het eerst genoemd werd in een Engels kinderliedje in 1803.
Het manneke wordt grafisch meestal weergegeven als een aangekleed ei.
.

Britta met Humpty Dumpty, kerst 1977 (collage van gedigitaliseerde dia’s)

Humpty Dumpty geldt in Engelstalige gebieden als een klein en onhandig persoon.
De Humpty Dumpty van Fisher Price, die al vanaf de vroege jeugd van onze dochters deel uitmaakt van ons gezin, werd door de meisjes niet als zodanig beschouwd. Integendeel.
.

Humpty Dumpty op 23 juli 2010, tijdens een logeerpartijtje van Levi

Onze speelgoedHumpty Dumpty blijkt een taai ventje,
hij overleefde de jaren en verkeert nog steeds in blakende gezondheid.
Onder zijn lijfje zit een wieltje waarmee hij vooruit komt als je hem aan het touwtje (oorspronkelijk van plastic) achter je aan sleept. Als hij loopt draait hij met zijn handjes en dat is een vrolijk gezicht.
..

Levi met Humpty dumpty, 3 juli 2010

Kleinzoon Levi heeft er net als zijn mama ook mee gespeeld en nu is Isa aan de beurt.
Met een goede verzorging, veel vertroetelen en vooral veel kunstkijken overleeft hij ook deze generatie.
.  .
Humpty Dumpty sat on a wall,
Humpty Dumpty had a great fall.
All the king’s horses,
And all the king’s men,
Couldn’t put Humpty together again
.
Uit de tekst van het oude rijmpje blijkt dat Humpty Dumpty van oudsher graag op dingen zat.
Wat dat betreft kwam hij gisteren goed aan zijn trekken, toen Isa besloot dat haar vriendje mee mocht op onlangs geopende kunstroute door de parken in Oosterhout.
De touwtjes waaraan Humpty wordt voortgesleept zijn kennelijk van minder kwaliteit dan het ventje zelf. Na het rode (zie foto Levi) zit er inmiddels een blauw touwtje aan.
.

Op weg naar het park. Isa wil Humpty met zijn kleine beentjes best af en toe dragen, maar als hij kunst wil gaan kijken moet hij ook af en toe lopen.

.
Een selectie van de kunstwerken
.

Lekker zitten op (of in) een kunstwerk

kijk mij nou!

.

op de brug (ontwerp van de Oosterhoutse kunstenaar Piet Hohmann)

.

kunstwerk van een dikke rioolbuis waar je in kunt kruipen en (vooral voor Humpty Dumpty’s), waar je op kan zitten

.

“tralala”

.

aan Hare Majesteits voeten

.

de maker van de “Parkzitter”: Yuri Rosmani

.

voor éven de burgemeester van de stad

Object bestaand uit twee delen,
links een figuur met stropdas, rechts de burgervader met ambtsketen
...
.

“Knuffelbank”. Kunstenaar: Cora van Wanrooy.

Zeg Humpty, waarom ben je dáár nou niet even op gaan zitten? Samen met Isa bijvoorbeeld.
.

Nog een bank, om lekker even uit te rusten. Deze staat overigens al enkele jaren in het park.

.

de kleurenwereld van Piet van Riel

.

detail

.

nog meer Van Riel

.

tweelaags doorkijk

.

met het wapen van Oosterhout

De afgebeelde Oosterhoutse  kloosters vormen tezamen “De Heilige Driehoek”
..
..

golfbank?

.

hekkensluiter. Herken je het wapen van Oosterhout?

.

De kunstwerken zijn te vinden in twee gedeeltes van het Slotpark in het centrum van de stad. In elk parkdeel staat een zuil met de namen van de kunstmakers.

.
Zoals je in de foto’s kunt zien heeft Hympty Dumpty nog lang niet overal opgezeten. En wat was hij graag van de golfbank afgegleden. Reden temeer om nog een keertje terug te gaan.

2 oktober 2012
Tekst, foto’s (tenzij anders vermeld) en collages: Ingrid van den Bergh
Diascans: Harry Muermans

..

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, fotografie, kinderen, literatuur, persoonlijk, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Humpty Dumpty goes ART (ofwel: Openluchtkunstroute Oosterhout)

  1. Nicole zegt:

    Mooie foto’s. Ook mooi vind ik de opbouw van het verhaal: hoe je verleden en heden door middel van beeld en een minimum aan tekst aan elkaar weet te ‘breien’!

    Wanneer ik een impressie lees van de dingen die je met (of zonder) de kleinkinderen onderneemt, denk ik bijna altijd: ‘Oh, dat wil ik ook!’ :)

  2. Annet zegt:

    Door de jaren heen alles of veel beleven met Humpty Dumpty…
    Rijke bijdrage Ingrid;)

  3. Ria zegt:

    Kunst begint dichtbij…. op straat.
    Samen naar kunst kijken met (klein) kinderen.
    Kijken Zien en……. hun reacties horen
    ….de kunst-prietpraat van (klein) kinderen
    Onbevreesde, onbevangen geboren kunstenaars, en dat zou zo moeten blijven.
    Kunstig gemaakt Ingrid

  4. Bart zegt:

    Een mooi fotoverslag, met Humpty Dumpty als rode draad, door de jaren heen…
    Het is een taai manneke dus, en lang niet zo breekbaar… :-)

  5. svara zegt:

    Altijd feest om bij opa en oma te logeren. Het plezier spat er vanaf!
    En ik wist niet dat je dia’s kon digitaliseren. Is dat moeilijk? Kun je dat zelf?

    • Je kunt het zelf, met een apparaatje dat je koopt bijvoorbeeld bij een fotografiewinkel. Wij hebben een ‘ION Film 2 SD 35 mm Film and Slide Scanner’. Ik meen dat we er rond de 80 euro voor hebben betaald maar wellicht zijn er ook goedkopere (en duurdere). Mijn man heeft er al honderden dia’s mee gedigitaliseerd en is er tevreden over.
      Van erg oude dia’s b.v. (jaren zestig) is de kwaliteit niet meer zo goed maar met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma (wij gebruiken Picasa) kan je an de scans nog wel wat verbeteren m.b.t. contrast, belichting en kleur. Ook kan je daarmee (of liever in Paint, is nauwkeuriger) uitsnedes maken.
      Heb jij zelf nog veel dia’s, Svara?

      • svara zegt:

        dank je voor de tip
        we hebben er nog veel ja

        • Herinneringen komen door de beelden zomaar terug. Wij zitten er met z’n tweeen erg van te genieten steeds als er weer een “serie” klaar is.

          NB: Ik probeerde op de tweede e van tweeen een trema te zetten maar dan vlieg ik eruit. Dat gebeurt ook op Face-Book. Erg irrittant dat de goegemeente nou denkt dat van den Bergh niet kan spellen;-))

  6. Ria zegt:

    Nee Ingrid, ik heb geen weblog.
    Ik ben een trouw lezer,
    of zoals dat kennelijk heet… een trouw lurker.
    En nu dus ook aangemeld als officieel trouw lurker,
    met af en toe een reactie op een onderwerp,
    soms spreekt het onderwerp mij niet genoeg aan,
    soms weet ik niets toe te voegen……is álles gezegd.
    Ingrid met mijn link…. een gratis glimlach…..
    wens ik je een frisse vernieuwende zon-dag.

  7. Anoniem zegt:

    Mooi verhaal….mooie foto’s….en mooie herinneringen…..Kus Boet

  8. Yuri Rosmani zegt:

    Geweldige fotoserie ! Dank je Ingrid, inmiddels is de Parkzitter weer opgepoetst en de heilige Driehoek heeft zijn Aureool terug. Net als alle andere kunstwerken staan ze er weer mooi bij voor dit jaar. Veel plezier toegewenst, en nogmaals bedankt om dit te delen op je Blog !
    Groetjes,
    Yuri Rosmani

  9. Dag, Yuri Rosmani, dank voor je reactie op mijn blog dat ik toch al weer enige tijd geleden plaatste. Mag ik je vragen hoe je op mijn blog terechtkwam? Ik las inderdaad in de krant dat de kunstroute weer is geopend. Is dat omdat alles een poets- en/of opknapbeurt moest ondergaan? Het aureool heb ik nog niet gezien, kan je me vertellen waar het precies staat?
    Verder vraag ik me af of je Oosterhouter bent en of jij speciale bemoeienissen met deze kunstroute hebt? Ik zag wel dat je zelf een website hebt en ga daar verder op de dag eens rondneuzen.
    Dank nogmaals voor je reactie

  10. Yuri Rosmani zegt:

    En ik ben een wereldburger die zich niet verankerd met één plaats.

  11. Yuri Rosmani zegt:

    p.s. de Heilige Driehoek is ook van mijn hand, daarom staat mijn naam twee keer vermeld op de zuil !

Geef een reactie

