Het Arresthuis met kunst van Dolf en Beppie Wong



foto Internet
Sinds april 2011 is Nederland een spectaculaire overnachtingsplek rijker op een historische locatie: de voormalige gevangenis van Roermond. Deze plek, waar niemand vrijwillig kwam, is nu het luxe Van der Valk Hotel Het Arresthuis . Volgens de website zal de bezoeker zich hier met liefde laten opsluiten.
.

Entree

Ik bezocht het Arresthuis met vriendin Marianne Wulms-Hovens die, in tegenstelling tot mijzelf, nog steeds woont in ons beider geboorteplaats Roermond. Het Arresthuis stond al lang op mijn verlanglijstje en ik was blij dat Marianne met dit voorstel kwam.
.
.

Cellen omgebouwd tot hotelkamers

.


De suites hebben toepasselijke namen. Toch ga ik er niet vanuit dat in deze ruimtes heden ten dage nog recht zal worden gesproken.
.

De huidige toiletten

Ook gevangenen hebben zo hun behoeftes.
.

Restaurant

De voormalige luchtplaats voor de gevangenen is nu een sfeervol binnenterras geworden en ook in het restaurant kan men leven op meer dan water en brood.
 .
.

Tijdens het koffiedrinken lees je op de schoteltjes van het koffieservies de kreten waarmee de gedetineerden destijds hun frustraties op de muren hebben gekalkt.

.

Cellist, 40-50 cm, olieverf, Beppie Wong-Willems

.

Cellist en violist, 55-65 cm, olieverf, Beppie Wong-Willems

.
Op de beide verdiepingen van dit inspirerende gebouw zijn kunstwerken tentoongesteld van de Roermondse kunstenaars Dolf Wong en Beppie Wong-Willems. Dank aan Het Arresthuis voor hun bemiddeling daarin.
.
Een woordje van dank aan mijn gids Marianne Wulms-Hovens, in Roermond geen onbekende in de wereld van kunst en cultuur. Haar activiteiten zijn legio, o.a. voor de
Stichting Ruimte . Zo zet zij zich o.a. in tegen de aanhoudende kunstroven in de stad, zoals de recente vernieling van ‘
Het meisje met de meeuwen’, een kunstwerk van Dolf Wong. De kunstenaar (91) is momenteel bezig met het herstel van dit mooie beeld.

Beelden en tekeningen van Dolf Wong
Schilderijen van Beppie Wong-Willems

Mijn muziek bij de twee schilderijen van Beppie Wong-Willems:
Nothing else matters (oorspronkelijk van Metallica)

Voor afbeelding van de schilderijen van Beppie Wong-Willems is toestemming verleend door de kunstenaar
Tekst: Ingrid van den Bergh (met info van de website Arresthuis)
Foto’s: (tenzij anders aangegeven) Ingrid van den Bergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

17 reacties op Het Arresthuis met kunst van Dolf en Beppie Wong

  1. Nicole zegt:

    Intrigerende nieuwe invulling van het gebouw. Ik geloof dat het tijd wordt voor een weekje vakantie :)

    Mooie schilderwerken!

  2. Aad Verbaast zegt:

    Bijzonder plek. Mag ik aannemen dat ze wel wat muurtjes hebben uitgebroken?

  3. je hebt er weer een mooie reportage van gemaakt, ingrid
    een nachtje daar lijkt mij niet slecht!

    wil je wel mijn vriend worden op feesboek? :))

  4. Joke zegt:

    Wat een origineel idee. Hartstikke leuk. Zo wil ik ook wel eens nachtje de lik in ;-).
    Mooie muziek ook.

  5. Appelvrouw zegt:

    Het zijn mooie foto’s. En een goed plan om zo’n gebouw als lokkertje te gebruiken.
    Ik hoef er niet meer naar toe dankzij je mooie weergave.

  6. Een mooi blog Ingrid…het trekt me niet…teveel negatieve energie zal er nog hangen…niet waar je liefdevol verbleef…..

  7. Haarscherpe foto’s trouwens….drawheart…..

    • Ik juich het toe, Annet, dat gebouwen een nieuwe bestemming krijgen. Hoeveel leegstand (= verloedering) is er niet in ons land. Zoals in mijn eigen stad, soms niet om áán te zien.
      “Drawheart”… fill me in

  8. Jan zegt:

    Hoi Ingrid,
    bij het lezen van je verhaal en het zien van je foto’s
    kwam een ander bekend liedje in gedachten..

    groet van jan

Geef een reactie

