teRUGGENSPRAAK

Terwijl wij een weekje op Ameland waren en ik daarna even stillag door rugproblemen, draaide de wereld gewoon door. De politiek liet zijn bekende en minder bekende gezichten zien, oranje hoopte, de lente verregende en zes jonge zwanen zagen het levenslicht.
Ik werd er weer eens aan herinnerd dat voorkomen beter is dan genezen (vaker wandelen, minder achter de PC en niet te zwaar aan dingen tillen). Een wijze doch pijnlijke les. Maar het gaat weer vooruit, gelukkig.

Hieronder een impressie van het broeden op en uitkomen van zes jonge zwanen. De vijver ligt in het Slotbossetorenpark achter onze wijk. De foto’s kon ik, door mijn rugproblemen, niet eerder met jullie delen.
De weken dat de zwanenvrouw broedde zijn we bijna dagelijks gaan kijken. Onze kleinkinderen hebben het proces meegemaakt en geleerd hoelang het wel niet duurt voordat uit zo’n ei een kuiken komt. Ze waren zich zichtbaar bewust van het wonder.

8 april 2012, het koppel is gevormd

21 april 2012, vijf weken zal ze broeden

21 april 2012, zes eieren

27 mei, aanstaande vader

27 mei 2012

29 mei 2012, 6 kuikens, enkele uren oud

29 mei 2012

©Tekst en foto’s: Ingrid van den Bergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in dieren, fotografie, literatuur en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op teRUGGENSPRAAK

  1. Bart zegt:

    Prachtig, Ingrid, dat het ze maar goed moge gaan! :-)
    En fijn om te horen dat je rugproblemen eindelijk wat verlicht zijn. Ik weet er uit eigen ondervinding alles van, die rotpijn…
    Hartelijke groet, Bart

    • Ben blij weer mobiel te zijn, Bart. Ik geniet opnieuw van wandelen, schrijven, beetje bloggen, onkruidje uittrekken (met mate). Heerlijk. Wat is gezondheid toch een kwetsbaar iets.
      Overigens, een van de zwaantjes heeft het niet gered. Het kwam als laatste uit het ei en lag na enkele dagen ergens langs de kant van de vijver.

  2. Wllm Kalb zegt:

    Aandoenlijk, die jonge zwaantjes.

  3. fulpsvalstar zegt:

    En dan zijn er mensen die deze diertjes “lelijke eendjes” noemen.
    Verdere beterschap met de rug gewenst.

  4. Beste allen, hoop snel ook weer wat vaker bij jullie te komen kijken. Blijf nog niet te lang achtereen zitten, snappie?

  5. FT zegt:

    Zulke tafereeltjes doen rugpijn wegsmelten, beterschap Ingrid, rustig aan zou ik zeggen en proberen te blijven wandelen.

  6. Hele mooie zwanen! De laatste (en wellicht ook eerste) keer dat ik zwanenjongen zag was in Engeland. Prachtig ook om te zien hoe ‘het lelijke jonge eendje’ in een zwaan verandert.

    • hallo uitheemse vogel, aan de pluizenbolletjes is eerlijkg ezegd nikls lelijks te zien. Vanaf het begin zitten ze lekker in hun wol en zijn ze aandoenlijk om te zien. Maar zo’n eerste keer is een hele ervaring.

  7. Annet zegt:

    Ach wat mooi..ontroerend Ingrid…..

Geef een reactie

