Na veel getwitter uit de kast gekomen

.
Terwijl de zwanen in het nabije park al weken zitten te broeden op hun nest, zijn eergisteren in onze tuin de jonge mezen uitgevlogen.

pa of ma brengen de jongen wat te eten

Al weken was het een af- en aangevlieg van de jonge ouders om hun kroost groot te brengen. En sterk genoeg te maken om hun vleugels uit te slaan en de grote wereld te gaan verkennen. Altijd hadden pa Pimpel en ma Mees wel iets te eten in hun bek. Als het vrouwtje het kooitje verliet zat het mannetje al klaar op een tak om haar af te lossen. Zo ging het de hele dag door.

Wat is die wereld groot

Wat een grote wereld

Maar eergisteren waren pa en moe het zat. ‘Kom er nou maar eens uit’, kwetterden ze tot hun kroost. ‘We zijn bekaf, ga nou maar zelf voor je eten zorgen.’
En ja hoor, daar stak Tsjielp zijn koppie uit het gat. Knikje naar links, knikje naar rechts en nog eens naar links. Die leek goed voorbereid op het drukke vliegverkeer buiten de nestkast. Maar wat een getwijfel: ‘Toch maar niet, tsjielp.. of zal ik… tsjielp, mamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!’
Pa of ma moesten eraan te pas komen om het jonge spul te overreden. Na nog meer getwijfel en gepiep vloog Tsjielp eindelijk uit.

Niet lang daarna kwam Tweet een kijkje nemen. Zelfde ritueel, maar dan met ‘tweet’ als noodkreet. Zo moeten er vier zijn uitgevlogen maar dat hebben we niet allemaal vastgelegd. Na twee exodussen hadden we dubbele armen van het bewegingloos staan in- en uitzoomen. Want wat wordt zo’n camera zwaar bij zo’n langdurig experimenteren.

Uit de kast gekomen en… uitgevlogen

Later op de middag, toen het kraambed al lang was bekoeld, kwam er eentje recht op het kastje afgevlogen.  Was het Pimpel of misschien Mees? Of toch misschien een jong? Moeilijk te zeggen want de mezenkids waren nét zo groot als hun ouders, dat hadden we bij het uitvliegen al gezien. Wat moet daar een hoop voer in zijn gegaan!
De vogel keek eens door het gat naar binnen, aarzelde, twitterde wat in het rond en is toen toch maar weggevlogen.

©tekst IngridvandenBergh
©foto’s: HarryMuermans en IngridvandenBergh
©collages: IngridvandenBergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

52 reacties op Na veel getwitter uit de kast gekomen

  1. Wat een lief donsbolletje, die Tsjielp! Mooie foto’s, Ingrid.

  2. lief en passend bij moederdag

  3. Babyboom zegt:

    Dit filmpje is al van vorig jaar. Even snel op youtube gezet.

  4. Kool is pimpel, maar mooie foto’s

  5. Bart zegt:

    Dit vind ik veel leuker getweet en getwitter dan dat eeuwige gedoe de hele dag op die smartphones, haha! :-)

    • heb jij zo’n slim geval, Bart?

      • Bart zegt:

        Nee, gelukkig niet, haha, Ingrid…ik zoek het onderhand graag in juist iets eenvoudiger en natuurlijker allemaal, het schiet zo door met de godganse dag dat getweet en gedoe op straat met die smartphones… ;-)

        • Heul goed, Bart. Wij hebben er ook (nog) geen. Maar met twee hippe dochters (en kleinkinderen die ook al met de vingertjes over displayes kunnen vegen) en een leger nog coolere neven en nichten ontkom je er als moderne moeder/oma/tante bijna niet aan. Ze hebben me ook al aan het Facebooken gekregen dus dat andere zal ze ook ooit wel lukken.
          Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!

  6. Appelvrouw zegt:

    Wat mooi (verteld).
    Vroems had ook een nestkastje in de tuin. Dan kwamen de ouders er ook uit met een snavel vol uitwerpselen. Het was prachtig hoe de ouders steeds vaker op het hek bleven zitten met een bek vol pieren. En dan die jonge koppies. En op een dag: floep, weg waren ze.

    • Dankjewel, appelvrouw. Wat een mooie herinnering voor jou.
      Dat van die uitwerpselen, dat de ouders die opruimen, dat wist ik nog niet. Bij de volgende “leg” zal ik er eens op letten.

      • Appelvrouw zegt:

        Ingrid,
        Vroems heeft er eens een filmpje van gemaakt, geen super kwaliteit, dat kon toen nog niet met een oud cameraatje.
        Maar je ziet er veel op. Nagenoeg dezelfde tafereeltjes als bij jou.
        Heel in het begin zie je een ouder mees uit het kastje komen met iets wits in de bek.
        Dat deden ze iedere keer als ze eruit kwamen. Zou toch geen skelet van een pier geweest zijn…
        http://dl.dropbox.com/u/4251295/Koolmees%20filmpje%20van%20Vroems/PICT0074.ASF

        • Prachtig, Appelvrouw. heb het bekeken in nagedachenis aan hem. Beeld en geluid lopen mooi synchroon als de jongen piepen. Zo leuk.

          • Appelvrouw zegt:

            Ingrid, dankje voor het kijken. Ik heb het ook op mijn blog gezet vanmiddag.
            Toen ik jouw foto’s zag zag ik het filmpje ook, bijzonder, jouw foto’s zijn mooi scherp, daarop zie je ook dat de jongen nog dikker zijn dan de ouders.

            • Vanmiddag hebben we met kleindochter (bijna 3) het kastje van binnen bekeken en leeggehaald. Ze had de broedtijd bewust meegemaakt en heeft ook de foto’s van het uitvlioegen gezien.
              Je zag veertjes, resten van uitwerpselen, misjes, blaadjes en er kwam een miniwormpje uit het kraambed gekropen.
              Ik ga op je blog kijken.

              • Appelvrouw zegt:

                Wat leuk.
                Geen wonder dat die vogel niet langer in zijn kooi wou blijven met een wormpje als medebewoner.
                Ik heb het kastje bij Vroems ook een paar keer schoongemaakt, maar nooit veel bijzonders gevonden.

                • @Appelvrouw: Men zegt dat een vogel zijn nestje niet zelf opruimt maar ook niet in een ‘gebruikt’ nest – al is het zijn eigen – opnieuw gaat broeden. Daarom maakten wij het kastje schoon en hopen volgend jaar op een nieuwe ‘leg’.

  7. Nicole zegt:

    Wat een mooi verhaal om te ver/bewerken tot een kinderboekje met kleurige illustraties: terwijl ik het las “zag” ik het mijzelf voorlezen aan mijn neefje en nichtje.

    • Dankje, Nicole. Je mag het gerust herschrijven, meer naar kindertaal. En dat wil ik dan graag van je lezen;-))

      • Nicole zegt:

        Oei, van alle (eventueel) mogelijke antwoorden zag ik deze in de vorm van een (stimulerende) uitdaging niet aankomen, Ingrid. Het is er één die ik graag aanneem. Met jouw goedkeuring wil ik jouw tekst naar een word-document kopieëren, zodat het herbewerken gemakkelijker gaat.

  8. Bart zegt:

    …dus het is eigenlijk Pa Pimpelman, nu, hihi (vrij naar Godfried Bomans)…

  9. muizenoren zegt:

    Wat een luxe om zoiets in je tuin te hebben.

  10. jannemanavatar zegt:

    Wat een leuke titel vol van associatiemogelijkheden…’Na veel getwitter uit de kast gekomen’, ha!
    Ingrid, dankje voor dit inkijkje in de kraamkamer. groet van jan

    • Een titel waar je inderdaad alle kanten mee op kunt, Jan. Na veel geploeter en geschaaf kwam hij zomaar uit de kast vallen, haha.

      • jannemanavatar zegt:

        Jaha,
        vanochtend, op de fiets op weg naar kantoor, heb ik me trouwens weer ‘ns verbaasd over de Acrobatiek van een koolmeesje. Dat vogeltje hing aan z’n pootjes ondersteboven aan een takje om wat voedsel te pikken.
        ik heb eventjes gekeken hoe men in het buitenland deze vogeltjes noemt…
        de duitsers zeggen: Kohlmeise (die ~)
        de fransen zeggen: mésange charbonnière (la ~ (v)
        de engelsen zeggen: great tit (the ~), great titmouse (the ~)

  11. Nou, nou… die Engelsen toch!

  12. ramireziblog zegt:

    Mooi zo’n hele serie. Hier hetzelfde huisje – alleen nooit zo’n twitterkoning te gast…

  13. Annet zegt:

    Leuke titel ook:) Hier in de tuin is het nog niet zo ver….(noordoostnederland)

  14. Annet zegt:

    De ouders halen inderdaad de netjes verpakte poepies van de jongen
    uit het nest, geen pampers maar natuurlijk verpakt……en ja misschien
    schreef ik noordoostnederland niet goed, maar na de laatste spelling-
    verandering ben ik de spellingdraad kwijt…..

    Groetjes van Annet

    • Heb dit poepverhaaltje zo-even aan mijn dochgter vertelt die ook gek is met alles wat twittert en tjielpt. Dankjewel. Uit het groene boekje heb ik Noordoost-Nederland gedistilleerd, maar ik moest er even zelf voor knutselen omdat het woord niet in z’n geheel voorkwam.

  15. Pingback: Een filmpje door Vroems gemaakt | Appelvrouw

  16. dickblogt zegt:

    Bij ons zitten ze jaarlijks in een stenen nestkastje op het dakterras, vlak naast de pot pindakaas. (zie http://www.dickblogt.nl/pindakaaskunst/ ) De betuttelaars in de dierenwinkel vinden dat je alleen in de winter pinda’s moet ophangen (enzo) omdat ze de jongen anders geen insecten zouden voeren. Mooi is te zien, dat die mezen zo verstandig zijn dat ze de pindakaas voorbijvliegen zolang de jongen niet uitgevlogen zijn. Nu gaat er inmiddels weer een pot per 14 dagen door….

  17. ook wij voederen in de zomer en hebben altijd gezonde vedertjes in de tuin

  18. Stephanie De Groot zegt:

    ziet er erg leuk uit, die vogel koppies ! Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    • Dankje, Stephanie, voor je reactie. De inmiddels uitgevlogen mezen bevolken momenteel ongetwijfeld nog steeds onze tuin en doen zich tegoed aan de mezenbollen. Dank voor je tip, ik zal hem bewaren voor slechte tijden.

  19. Ingrid: ik kreeg hier een notificatie van (vreemd)…
    Stephanie was ook op een ouder blog van mij met haar boktorsite….
    Ik heb er maar om gelachen…
    Het is toch wat als je zo reclame moet maken:))

    Misschien blogwaardig: ‘Stephanie de boktor’ ……

Geef een reactie

