Flopschrift 003: Kan een bericht bedroefd zijn?

.


Iedereen komt ze wel eens tegen; opschriften of teksten die op de een of andere manier niet kloppen, hilarisch of humoristisch zijn.
Een opschrift op een reclamebord; een zin in de krant. Ik noem zoiets een flopschrift.
Vandaag stond in mijn krant een overlijdensbericht dat, taalkundig gezien, niet klopte. Zie jij de fout? Ik geef al een hint in de titel van dit bericht.

Bedroefd bereikte ons het bericht van overlijden van (zeg maar) Piet Paaltjens.
.

©Tekst: IngridvandenBergh
©Illustratie: Dagblad BN/DeStem

Eerdere flopschriften:
001
002

.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, literatuur, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Flopschrift 003: Kan een bericht bedroefd zijn?

  1. Nicole zegt:

    Aan de hand van deze zin, zou ik bijna een stoel klaar zetten en een doos met tissues zodat het bericht eerst goed uit kan snotteren (en snuiten) alvorens zijn mededeling te doen ;)

    • Een tien met een griffel, Nicole voor je scherpzinjigheid en humor.
      En je bent ook nog eens de eerste.
      Vraagje: Mag het (om in de sfeer te blijven) ook een kistje tissues zijn?

      • Nicole zegt:

        Natuurlijk mag een kistje, ook :)

        ‘Een x aantal mensen vonden de dood’ is ook zo’n zin: alsof ze er zelf naar op zoek waren?

  2. Bart zegt:

    Mijn diepe medeleven gaat uit naar het bedroefde bericht, ja…. ;-)

    Zo moet ik ook altijd lachen (ik kan het niet helpen) om steeds terugkerende variaties in berichten op:

    ‘Het slachtoffer werd zwaargewond vervoerd naar het ziekenhuis…’.
    Tjonge, dus het slachtoffer zelf was niet de enige die er slecht aan toe was, het voltallige ambulancepersoneel was blijkbaar ook zwaargewond, wat dapper dat ze in die toestand toch het ziekenhuis wisten te bereiken… :-)

  3. Als je hier op gaat letten kom je de raarste zaken tegen.

  4. Annet zegt:

    Als je hoort hoe de spreekwoorden en gezegdes
    door elkaar worden gehusseld…..

  5. fulpsvalstar zegt:

    Oppassen, anders wordt dit bericht nog melig.

  6. Anoniem zegt:

    “Er is een dode gevallen” is ook al zo een komische uitspraak. Natuurlijk overlijden mensen, maar ik heb er zelf nog nooit een uit de lucht zien vallen :( Volgens het CBS overlijden er gemiddeld 370 mensen per dag. Naar mijn mening zou dit een slordig straatbeeld opleveren.

  7. jannemanavatar zegt:

    Ander woord voor ‘een elektronisch bericht dat zó bedroevend is, dat het bericht er zelf bedroefd van wordt’: een Grien-Mail…………….snif…

Geef een reactie

