A hundred miles from home

.

Rocky Mountains Express

Vandaag reisden we per trein naar Den Haag om in het Omniversum de film Rocky Mountains Express te zien. Een prachtig document dat ons inwijdt in de gevaren en risico’s die de bouw van deze spoorlijn in de 19e en 20e eeuw met zich meebracht. Wij werden meegevoerd langs het 4800 km. lange traject van de spoorlijn, met zijn wisselende landschappen die wij in helicopterview konden meemaken. Soms misselijkmakende panorama’s werden ons deel maar we zaten op het puntje van onze stoel.
De film vertelt het verhaal over de aanleg van de eerste transcontinentale spoorweg van Canada. Dit enorme stalen lint slingert zich dwars door bijna ondoordringbare bergketens en langs prachtige meren.
Het is fascinerend om te zien hoe bouwers uit alle werelddelen deze spoorlijn aanlegden met de middelen van toen: vaak niet meer dan handwerktuigen en springstof. Vele honderden vonden de dood door ongelukken, bevriezing of lawines.
De trailer van de film haalt het niet bij de beelden op het koepelvormige projectie-scherm zo groot als een half voetbalveld, versterkt door een subliem geluidssysteem. 


Zetelverdeling met daaronder een bonnetje dat aan mijn tas werd vastgemaakt

Op de route met de tram terug naar het station stapten we halverwege uit om, in de gebouwen rondom het Binnenhof, met eigen ogen te zien hoe onze parlementariers pogingen deden over hun eigen en andermans schaduw heen te springen. We brachten een half uurtje door in de plenaire vergaderzaal van de Tweede Kamer. Een halve man/vrouw en een paardenkop, onder leiding van Kamervoorzitter Gerdi Verbeet, voerden er een debatje over landschappelijke zaken, met als deelnemers minister Melanie Schultz van Haegen, Esther Ouwehand en nog enkele ons onbekende figuren.
Op het Binnenhof zagen we nog wat bekende gezichten: De heer Donner stapte – in regenjas – naar buiten en vertrok, zoals we dat van hem verwachten, per fiets. Ook de heer Deetman en Esther Ouwehand verlieten de gebouwen en dat was het wel zo’n beetje.

Uit de soundtrack van de film noem ik graag het lied 500 hundred miles. Ik kon niet achterhalen door welke vrouwenstem het werd gezongen maar de uitvoering van Peter, Paul and Mary komt er nog het dichtste bij. De titel deed me denken aan de prominenten die we vandaag op het Binnenhof niet ontmoetten, gevoelsmatig wellicht 500 miles from home, in voorbereiding op de financiële debatten van morgen.  Het lied van Peter, Paul and Mary draag ik graag aan hen op.

If you miss the train I’m on, you will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles,
a hundred miles, a hundred miles, a hundred miles, a hundred miles,
You can hear the whistle blow a hundred miles.
©Tekst: IngridvandenBergh
©Flyer meegenoimen uit de Tweede Kamer
©Afbeelding Rocky Mountains Express van Internet
.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

16 reacties op A hundred miles from home

  1. mooi blog, ingrid
    een fijn lied met voldoende weemoed

    • Dank je, Hennie. Het lied ontroerde me omdat wij ieteen bijzondere ‘verbinding’ met treinen hebben. Het onderstreepte ook heel indringend de eenzaamheid die de bouwers gekend moeten hebben, zo lang en zo ver van huis.

  2. rail away, yoga voor de ogen
    ik zit graag in de trein
    maar zonder medereizigers graag

  3. Bart zegt:

    Een welbestede dag, dat is wel duidelijk, Ingrid! :-)

  4. Nicole zegt:

    Een mooi lied dat in mijn ogen beide onderwerpen in jouw blog op ingetogen wijze aan elkaar verbindt.

  5. FT zegt:

    De Chinees van Henning Mankell gaat over 3 Chinese broers die gedwongen worden om aan zo’n spoorlijn te werken, dit onder verschrikkelijke omstandigheden -nadat ze eerst ontvoerd zijn uit China-. Een aantal generaties later wordt een compleet dorp in Zweden uitgemoord…..
    Geweldige schrijver van detectives, Mankell.

    Mijn lijstje met things to do wordt almaar langer ;)

    • Dank, FT.
      Dat boek staat bij mij (nog ongelezen) op de plank, naast al die anderen van Mankell. We kennen ook de tv-serie en hebben alle delen in huis.
      Na jouw analyse ga ik die Chinees toch maar eens proeven.

  6. svara zegt:

    Zo vanzelfsprekend vaak waar ik (we) in het dagelijks leven allemaal gebruik van maak en veel te weinig besef wie er en wat er allemaal voor nodig is geweest om het te brengen tot bij mij.
    Daar moest ik aan denken toen ik dit blog las

  7. Annet zegt:

    Een interessante reis Ingrid…en gelukkig
    het geluid van de film op een beschaafde
    toon….(dat is de reden dat ik niet meer naar de
    film ga, dat oorverdovende gedreun)……

    • Bij bepaalde delen waren wel wat meer decibels te horen maar dat paste dan wel goed. Het rollend materieel, het piepen, knarsen, kraken, blazen (stoom) en daar passende muziek bij die ook de snelheid van de trein onderstreepte. Best wel mooi maar inderdaad, over het algemeen staat in bisocopen het geluid veel te hard. Vooral bij introductiefilms.
      Wij bezoeken meestal filmhuisfilms, dan valt het allemaal best mee.

  8. jannemanavatar zegt:

    Dat beeld van hard werken bij het aanleggen van een spoorlijn…het lied dat je erbij plaatste… wekt bewondering en weemoed. Deed me na lange tijd weer eens denken aan http://www.youtube.com/watch?v=-mMd6D1Gw1g

    • Dat waren de tijden van ruige koppen, schone deernen, verzengende blikken en uitgesponnen muzieklijnen. Geen mobieltjes, geen e-mail en Facebook.
      Dat alles begint aardig zeldzaam te worden, het moet en gaat tegenwoordig allemaal zo snel.

Geef een reactie

