Traanbuizen

.

Onlangs kwam het weer voorbij, het E-woord. Een “zeer geëmotioneerde” Hubert Bruls, zo las ik in een krantenartikel, vond het een voorrecht en een eer om voorgedragen te zijn als burgemeester van Nijmegen. Tot dat moment was hij burgemeester van Venlo maar in Nijmegen had hij ooit 6,5 jaar “met ziel en zaligheid gewerkt” zo verklaarde Bruls, die het volgens de krant zichtbaar moeilijk had. De burgemeester in spé illustreerde dit nog eens met de woorden: “Ik vind dit heel emotioneel.”
‘Emotioneel’; hét verkoopwoord in medialand. Zolang figuranten in een Tv-programma hun sentimenten maar de vrije loop laten zijn hoge kijkcijfers gegarandeerd. Hele volksstammen verslinden deze programma’s waar, behalve de beeldbuizen, onze traanbuizen van overlopen.
Emotionele mensen hebben ook zo hun eigen taalgebruik. Alles is heftig, afschuwelijk, ontroerend, zuur, bizar, bijzonder en natuurlijk emotioneel. Abstracte woorden waar ik geen beeld bij krijg zolang de werkelijke gemoedstoestand niet wordt benoemd. Is de persoon nou verdrietig of misschien boos? Is hij gekwetst of teleurgesteld? Het antwoord zweeft ergens in het midden. Intussen wordt van mij verwacht dat ik me in de geëmotioneerde persoon inleef. En dat ik blijf kijken.

De schreeuw; Edvard Munch

Mocht jou in een interview dus ooit de vraag worden gesteld hoe je je voelt, zeg dan gewoon dat je blij bent of opgewonden, angstig of geschrokken, teleurgesteld, gekweld, verdrietig, boos of radeloos, zenuwachtig of neerslachtig, panisch of manisch, ontevreden, moegestreden, opgefokt, apathisch, onzeker en bezorgd, giftig, driftig, dwangmatig nalatig, ongedurig wispelturig, veel te lief dus depressief, rouwig of wantrouwig, uitgelaten en bij tijden fobisch en verbitterd bent. En denk dan niet dat de kijker dat niet wil weten want ja, de kijker wil dit allemaal van je weten. Om vandaaruit zijn eigen emotionele positie te bepalen.
Wie googelt op ‘emotioneel’ ontdekt wat hem in emotionele zin allemaal kan overkomen. Zo kan je ‘emotioneel labiel’ zijn. Na ‘emotioneel vreemdgaan’ kan je worden beticht van ‘emotionele ontrouw’ met een ‘emotionele zwangerschap’ tot gevolg.
Wie, dit alles lezend, niet ‘snel emotioneel’ wordt, nou, die is vast ‘emotioneel instabiel’.
Overigens, Hubert Bruls moest zijn gesprek met de pers onderbreken omdat hij “door emoties werd overmand”. Tja, wat wil je ook met zo’n achternaam.
©Tekst IngridvandenBergh
Afbeeldingen: Ingternet
.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Boeken, proza en poëzie, columns, literatuur, media, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, Verhalen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

47 reacties op Traanbuizen

  1. :-))))
    Toch, na nuchtere lezing dezes begin ik te begrijpen waarom de kunsten nu met de voedselBTW zijn verheven, en vraag ik me af waarom dat met zoveel agressie en ergernis gepaard moest gaan.
    Erg leuk stuk, met tranen en tuiten over de wangetjes biggelend gelezen!

  2. Aad Verbaast zegt:

    Dit stuk doet me wel wat. Wat? Nou ja, dat natuurlijk ;-)

  3. swithaRo zegt:

    Reporter: “Hoe voelt U zich vandaag?” Geïnterviewde: “Nou, gewoon…” “Gewoon?!” “Ja, gewoon.” “Kunt U op een schaal van 10…” “Ik dénk ehm… best wel een 7 ja.” “Wat doet een 7 met U?” “Ehm… nou… gewoon.” “Zie ik dat dit U raakt, die 7?… Nou, KOM OP! Draait U er nou niet omheen, het raakt U best.” “Ik moet toegeven dat ik er ietwat geëmotioneerd van raak…”
    Je moet toch toegeven dat dit óók niks is ;)

  4. fulpsvalstar zegt:

    Wees blij dat je me niet kunt horen, ik ga schreeuwen, al dan niet van geluk.

  5. ottovo zegt:

    Hee, goed stuk, Ingrid. Ik meen het, serieus.

  6. bartisdenaam zegt:

    Sorry, ik hou het niet droog Ingrid!
    Kom zo even terug, als het weer gaat…whêêêêhhh!!!

    • Daarnet was wielrennen op Tv (daar kijkt wederhelft graag naar). Zegt zo’n reporter: “Ja,wielrennen is nou eenmaal een heel…”
      Daar komt het, dacht ik, het e-woord. Maar nee, wielrennen was volgens sprekert een heel risicovolle sport. En dat kan kloppen, er waren dan ook heel wat pedaleerders tegen moeder aarde aan gesmakt.
      Uit het zicht van de camera’s hebben ze traaaaaaaaaaaaaaaaaanen met tuiten gejankt om al die gebroken sleutelbeenderen.

  7. Appelvrouw zegt:

    Dat is weer een mooi informatief blogje tussen andere blogs.
    Ik leerde er zelfs dat ik emotioneel instabiel ben.
    Of je daarvoor in therapie met is me nog niet duidelijk.

  8. bartisdenaam zegt:

    Zo, het gaat al weer een beetje. Je had het misschien niet gemerkt, maar ik werd even overmand door emoties, but hey, that’s me, nou eenmaal!
    Ik ben helemaal opgelucht dat je dit even met me wilde delen, dankjewel!

  9. Bart zegt:

    Het is toch om te huilen, nou heet ik ineens Bartisdenaam…ik kan daar echt niet meer tegen…

  10. ik heb gebruld!
    “overmand door emoties”
    is op zich al een bedenkelijke zegswijze
    maar uit de mond van een emotioneel geemancipeerde burgervader
    is het huilen met de pet op :-)

  11. ejwblog zegt:

    Mooie beschouwing. Laatst was er iemand op tv die zei: ”Ik word zomaar een beetje emotioneel.” Het was dus zomaar zonder enige reden.

    • Wie niet om de haverklap emotioneel wordt, ejw, is kennelijk niet interessant voor de kijker. En het kan niet op!
      Moet je die schaatsers en schaatsters eens beluisteren als ze net hebben gewonnen.
      Of verloren, die kunnen er ook wat van. Hoe zuur het ook is, ze hebben “alles gegeven.”
      Nou, vraag dan je faillissement maar aan zou ik zeggen. Maar misschien heeft Wilders nog wat ontwikkelingsgeld over.
      Ben overigens benieuwd hoe die er momenteel emotioneel aan toe is. He! dat rijmt.

  12. Bart zegt:

    Haha, EJW, kijk, daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen, hè, zomaar een beetje emotioneel lopen worden. Dan is het einde toch zoek,verdorie – word ik toch zomaar weer boos!

    • “Nimm Dich zusammen”, Herr Bartholomeus mit Nahmen” zou onze Oosterbuur zeggen. Je gaat daar niet zomaar een potje op ejw lopen schelden, kom nou! Waar zijn je goede normen en waarden gebleven? Zeker over de balk(ellende) gegooid.
      Je mond spoelen en drie uur in de hoek!

      • s Limerick zegt:

        Zeg leerling Ingrid, wat loop jij daar op vriendje Bart te vitten. Je moet je schamen.

        • s Limerick zegt:

          Halli hallootjens, vriendinnetjen Ingridjen, weet je wat? SNEL EVEN BRILMANSJENS MIJN-NAAM-IS-HAASLIEDJEN GAAN KWELEN, DAN LAAT DE JUF JE WEL MET RUST.
          Brilmansje doet het je voor:

          ♪♪♪twiedeldie twiedelda
          huppeldeflup piepa
          twiedeldie twieldeldoe
          huppeldeflup piepoe♪♪♪

          groetkens van Brilmansje

  13. Bart zegt:

    ♪♪♪ Ha hiha, ♪♪♪ huppeldeflup pipa ♪♪♪, ik zing gewoon het Brilmansjen liedje mee, kan ons wat schelen hè Brilletjen! :-))

  14. Bart zegt:

    Sporters zijn ook van die huilebalken, het is opvallend hoe vaak ze vol zelfbeklag het woordje ‘zuur’ in de mond nemen.
    En ‘alles gegeven’ inderdaad, haha…… :-)

  15. FT zegt:

    Bij de E voor motie denk ik vaak aan heel andere dingen, e-moties krijgen dan al gauw een E motie van wantrouwen van me ;)
    Als je de E net als energie kwalificeert met bv. een A,B,C,D, etc. label dan zit je goed bij een E motie met een D label en krijg je nog steeds subsidie of je krijgt een goede baan waar inleving geen pre is. Bij een A moet je je zorgen gaan maken en word je waarschijnlijk het land uitgezet :P

  16. jannemanavatar zegt:

  17. jokezelf zegt:

    Wát een eemoosies! De griebels lopen bij wijze van spreken over mijn grabbels zeg maar.

  18. ottovo zegt:

    Bij dat liedje van jannemanavatar houdt zelfs een man met bebophaar het niet droog.

  19. dickblogt zegt:

    Toen we ooit een zoon onderhielden over zijn schoolresultaten zei hij met droge ogen: Er bestaat ook zoiets als emotionele intelligentie. Daar had ik niet van terug… Het is goed gekomen met hem. De mooiste is van Bolkestein, over emotie in de politiek: Emotie is leuk, maar dan wel graag thuis.

  20. ‘Emotionele intelligentie’ hoor ik hier niet voor het eerst. De term spreekt wel voor zich, denk ik. Hoe oud was die zoon toen, dickblogt?
    Ha ha, die Bolkenstein! Helemaal mee eens, overigens.

    • dickblogt zegt:

      Zestien denk ik. Een paar jaar later stuurden we hem naar een Kibbutz in Askelon voor drie maanden. We zijn 1x op bezoek geweest, gekoppeld aan een weekje Eilat met zn 3en. Hij heeft 1x naar huis gebeld, om te zeggen dat hij de volgende dag thuiskwam, na een jaar. Het bleef wat tobben, totdat hij gestrikt werd door een slim vriendinnetje. Dat helpt bijna altijd….. Hij is dertig inmiddels.

  21. Britta zegt:

    Wat een prachtig stuk, maar waar werkelijk mijn traanbuizen van overvloeiden waren alle reacties! In positieve zin dan….

Geef een reactie

