Haken, breien en uitgesproken ongemakken

.

In de winter moet ik altijd wat op de pennen hebben. Vooral in crisistijden bespaart zelf haken en breien geld en zelfgemaakte kleren zijn duurzaam maar vooral ook origineel. Het tikken van de pennen leidt mij enigszins af van de ernst en ellende van nieuws- en actualiteitenprogramma’s, soms een noodzakelijk kwaad om ‘bij te blijven’. Het leidt ook af van mijn ergernis over de uitspraak van onze Nederlandse taal, vooral door nieuwslezers en sportverslaggevers. Ik schreef er hier al eerder over maar vooruit, ik trakteer jullie graag nog eens op een paar voorbeelden die illustreren dat mijn vriendschap met taal ook een ongemak kan zijn (thema Boekenweek 2012).
*Ik stal ze uit een tekst die ik heb voorbereid voor een optreden met het Oosterhouts Schrijverscafé, in de Boekenweek op 18 maart a.s. De optredens met deze schrijfgroep zorgen ervoor dat, behalve dat er in de winter wat óp de pennen staat, ik ook in andere jaargetijden wat te pennen heb.

Neem nou de uitspraak van ons ABN. Dagelijks erger ik me aan nieuwslezers en sportverslaggevers die, alsof er geen essen en effen bestaan, verslag doen over kanzen, koerzen, de Chineze overheid, Europeze regelgeving, gigantize aantallen, overbevizzing, de koninklijke vamilie, een converenzie of een zinfonie. Het meest heb ik me verbaasd over ‘ruimtezonde’ waarmee ongetwijfeld onze kosmische schuld wordt bedoeld.

Voordat ook bij jullie de ergernis de overhand krijgt laat ik jullie maar snel wat van mijn recente brei- en haakwerkjes zien. Ik krijg het er zowaar warm van.

.

.truitje korte mouw gebreid met dubbele draad  in overlopende kleuren
.

.truitje korte mouw gebreid met dubbele draad:
1 draad  in overlopende kleuren en 1 draad in lichtgrijs
.

mijn laatste aanwinst:
lang model trui met lange mouw
gehaakt met dubbele draad  in overlopende kleuren
afgewisseld met dubbele draad lichtroze
Op afwerking V-hals een rand geborduurd, bovenlangs de hals de roze steken met donkerder kleur omboord

©Tekst en werkjes: ingridvandenbergh
* Deze regel is geïnspireerd door wat Jan Verswijveren zei in zijn reactie op dit bericht.

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, proza en poëzie, columns, literatuur, persoonlijk, proza, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Haken, breien en uitgesproken ongemakken

  1. Handwerk! Hmmmmmm… Vrouwendingen waar een man niks van snapt maar die hij zeer kan waarderen.
    Maar je ergernissen deel ik, met waardering voor het feit dat jij de vervlakking van onze taal keer op keer onder de aandacht brengt.

    • Ha otto, echte mannen, die van handwerkende vrouwen houden;-))

      Kom je 18 maart naar het Schrijverscafé? Daar gaat het wat uitgebreider over ‘Vriendschap en andere ongemakken’. Ook over andere dingen hoor, het wordt weer een gevarieerd programma.

  2. FT zegt:

    Jammer, ik dacht een bestelling te kunnen plaatsen :)
    Dat wordt straks voor mij in plastic vuilniszakken lopen
    daar dit soort handwerk mij niet echt wil lukken.
    Een zoompje en een knoop aanzetten wil nog wel lukken,
    punniken misschien ook nog wel ;)
    Wat de taal aangaat, ik doe mijn best met foutloos schrijven
    maar ook dat lukt niet altijd, net als het spreken :(
    Kan me soms wel aan andere dingen ergeren…

    • Helaas kan ik geen rits in je vuilniszak zetten, FT, dat is voor mij dan weer een utopische discipline.
      En wat je ergernissen betreft: noem ze inderdaad maar niet, anders ga ik me (plaatsvervangend) nog meer ergeren;-))

  3. Je kunt mooi breien, over taal laat ik me niet uit. want dat is niet mijn sterkste punt.

  4. Bart zegt:

    Mooie breisels, Ingrid!
    Ja, er wordt wat afgebrabbeld in de media, zo hoorde ik van de week een vrouw in een reclamespotje duidelijk tot drie keer toe praten over ‘Appelzientje’, brrrrrrrr….. ;-)

    • Gek he, Bart, dat we er letterlijk kippenvel van krijgen, steeds weer. Veel mensen begrijpen dat niet en zeggen waar maak je je druk om. Mijn verdediging (of beter uitleg) is dan altijd dat ik nou eenmaal een talig mens ben. Daar kan je niks aan doen.

      Heb je ook gemerkt dat die donkerkortharige nieuwslezeres (vanavond was ze er ook weer om 18:00 uur) hier een ster in is?

      • Bart zegt:

        Het was me nog niet opgevallen, Ingrid, van de donkerkortharige nieuwslezeres, ik zal er eens op gaan letten.
        Nou moet ik zeggen dat ik het journaal vaak oversla of, nog erger, uitzet als het nog maar net begonnen is, haha…

        • Je kunt er maar beter niet opletten, Bart;-))
          Maar wat hoor ik nou? Geen nieuws voor jou op TV? Hoe blijf jij dan een beetje bij, Bartjen?
          Hm… bij Bartjen, dat klinkt wel leuk

          • Bart zegt:

            Ik ben al blij dat ik aardig onder het nieuwsbombardement uit kan blijven, Ingrid.
            De krant heb ik al jaren geleden de deur uit moeten doen, werd te duur (Volkskrant en NRC). De kwaliteit en betrouwbaarheid zijn trouwens bij deze ‘kwaliteitskranten’ ook flink teruggelopen, heb ik gemerkt.
            Op straat neem ik nog wel eens een gratis De Pers mee, maar het is een treurig blaadje, haha… :-)
            Als redelijk trouwe Radio 1 luisteraar hoor ik meer nieuws en actualiteiten dan me soms lief is… ;-)
            Als ik de hoofdpunten heb gehoord (geldt ook voor tv), weet ik het meestal wel…..en het zoveelste straatinterview kan ik echt niet aan, hihi, dan zap ik gillend weg…..

  5. hennie van ee zegt:

    ingrid, je hebt talent voor twee:
    het haken en het breien

    gr. hennie

  6. Nanos zegt:

    Aan haken en breien doe ik niet. Daar is bij mij nog nooit iets goeds van gekomen. Ik doe mee als het om bovenstaande ergernissen gaat. En dan heb ik het nog niet over de klemtonen die maar al te vaak op de verkeerde plek te horen zijn. Het lijkt wel of de diverse correspondenten daar op geselecteerd zijn.

  7. Jan zegt:

    Ingrid, wat een fraaie openingszin heb je dit leuke artikel op je blog gegeven:

    ‘In de winter moet ik altijd wat op de pennen hebben.’

    Met het oog op jouw schrijfpassie, denk ik daar meteen een zinnetje achterop:

    ‘En heel het jaar altijd wat te pennen’

    groet van jan

  8. jokezelf zegt:

    Ik probeer me zoveel mogelijk niet te ergeren aan dat gehannes met de Nederlandse taal, want het wordt steeds erger. Taal leeft, zeggen ze dan. Ik zucht op die momenten eens heel diep en denk “Zen”.
    Petje af voor je breikunst trouwens!

  9. Appelvrouw zegt:

    Gelukkig dat er pennen zijn.
    Werkjes zien er inderdaad origineel uit.
    Tot mijn 27e heb ik ook heel wat truien gebreid, met zelf ontworpen figuren ingebreid, dus niet met lange lussen aan de binnenkant maar echt mooi ingebreide draden, blijf je nergens achter haken. Het laatste vest was kobalt blauw in gerstekorrelsteek. Jarenlang heb ik hem meegezeuld van verhuizing na verhuizing, zelfs toen hij gekrompen was, of ik gegroeid. Pas vorig jaar heb ik hem weggedaan. Mis het breien ook tijdens visites en tv kijken, nu kijk ik ook niet meer zoveel.
    Maar ja, versleten vingertjes breien niet meer.

    • Gerstekorrel maakt je breiwerk berensterk, ik vind het een mooie breisteek en gebruik hem regelmatig, ook om afwisseling in een breiwerk te krijgen.
      Dat inbreien, is dat in drie regels uit te leggen? Ik zeulde ooit inderdaad hele breiwinkels mee, heb het opgegeven.

      Ik heb nog weleens een figuurtje opgemaasd maar datg is denk ik minder mooi.

  10. swithaRo zegt:

    Wat dacht je van ‘uiWen’, ‘uiWers’, ‘buiWen’, ‘luiWers’? Ieuw!

Geef een reactie

