NL in beeld fotografeert in winters Strijbeek en Galder N.Br.

NL in beeld

De organisatie NL in beeld wil, vanuit een opdeling in kilometerhokken, heel Nederland fotografisch in beeld brengen. In elk KM-hok worden vier foto’s genomen N, O, W, Z. Zo kan worden vastgesteld hoe het Nederlandse landschap er nu uit ziet. Als zo’n project na jaren wordt herhaald, zijn veranderingen eenvoudig te analyseren.
Wie een camera kan hanteren is van harte uitgenodigd als vrijwilliger mee te doen aan dit baanbrekende project. Er is een handleiding opgesteld en er zijn topografische kaarten beschikbaar. De foto’s worden geplaatst op de website van NLinBeeld.org.
Mijn wederhelft Harry Muermans is als landschapsfotograaf aan deze organi-satie verbonden. Hij heeft inmiddels al meer dan 270 KM-hokken gefoto-grafeerd; in totaal een kleine 1120 foto’s. Voor de opnames wordt beperkt ingezoemd en het resultaat wordt slechts oppervlakkig bewerkt. Zo zijn in onderstaande landschapsfoto’s bijvoorbeeld scheefstaande horizonnen rechtgezet. Op zaterdag 4 februari en maandag 6 februari ging hij weer eens op pad, een aantal van de gemaakte foto’s zijn hieronder te zien. Ik vergezelde Harry en fotografeerde de fotograaf en de omgeving waarin hij werkte.

.
Landschapsfoto’s omgeving Galder/Strijbeek (N.B.)

4 februari 2012

KM-hok 110-390

.
Als fotograaf voor NL in beeld kom je op plaatsen waar je normaal niets te zoeken hebt,
in je eigen omgeving of op andere plekken in Nederland.
Soms zak je in de modder of moet klunen door opgedroogde klei die bol staat van tractorsporen.
En deze keer was het landschap omgetoverd in een winterwereld,
met vooral op zaterdag een sprookjesachtige sfeer.
de volgende vier foto’s zijn gemaakt in KM-hok 111-392

NOORD

ZUID

OOST

WEST

.
6 februari 2012

KM-hok 114-390

..de volgende vier foto’s zijn gemaakt in KM-hok 113-393

NOORD

ZUID

OOST

WEST

 Toegift van de landschapsfotograaf

omdat ik van bomen houd

.
De omgeving door mij gefotografeerd.

Om ons doel te bereiken moesten we soms dwars over erven, door landerijen of vlak langs huizen.
Onderweg kom je vanalles tegen, van oude troep tot levende have.

bouwsels

vreemde apparaten

De fotograaf kwam ik regelmatig tegen

en soms mezelf

verdiende sporen?

de paarden kwamen graag dichtbij voor een aai

of wat warmte?

Meer informatie en aanmelden (als vrijwilig landschapsfotograaf)

©Landschapsfoto’s: Harry Muermans
©Overige foto’s en collages: Ingrid van den Bergh
 .

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, literatuur, Natuur en Milieu, persoonlijk, Wandelen en fietsen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op NL in beeld fotografeert in winters Strijbeek en Galder N.Br.

  1. Pingback: vertekend | fotodichter

  2. Zilvertje zegt:

    Zit te genieten van al die mooie foto’s en wat een werk, gelukkig kunnen mensen zich aanmelden, hoeft hij het niet helemaal alleen te doen. :^)

    Hier zijn ook prachtige kilometerhokken, de Zaanse Schans is nu prachtig met de bevroren slootje, het groene van de huizen en het wit van de sneeuw,

    Wat is het doel? Mogelijk lees ik er overheen, ik zie scheel van de hoofdpijn ik heb zo de griep, ik ga snel mijn bed weer in.

    • Ach, Zilver, ben je ziek? Dan hoop ik dat je dit vandaag niet meer leest en lekker in je bedje ligt.
      Je hebt met scheelzieke ogen toch goed gezien dat het veel werk was maar het was ook fijn om te doen.
      Niet iedere fotograaf hoeft zoveel foto’s te nemen als Harry deed hoor, dat zo ze kunnen afschrikken.
      De bedoeling is dat heel Nederland fotografisch in beeld wordt gebracht, een zgn. fotografische landkaart moet het worden die op de genoemde website in de vorm van foto’s te zien is. Je ziet hoe Nederland er nu uitziet en kunt het project over bijvoorbeeld 10 jaar herhalen om te zien wat er is veranderd.
      Een koel hand op je voorhoofd, word gauw weer beter zodat je weer kunt genieten van die mooie Zaanse Schans.

  3. Bart zegt:

    Het landschap is heel fotogeniek, nu, zeker met die felle februarizon! :-)
    Het zijn mooie hokken geworden…

  4. FT zegt:

    Ik had deze post gemist, dank je wel voor het linkje ;)
    Prachtige foto’s, jouw schaduwen lijken makkelijker om overheen te springen :P

    • De foto’s die ik maak als ik met wederhelft meega op route zijn vaak mooier dan de foto’s die hij maakt. Mijn foto’s kan ik uitsnijden en de onderwerpen zijn wat gevarieerder.
      Hij is gebonden aan een bepaalde plek en aan de vier windrichtingen.

      Bovendien heb ik pas een nieuwe fotocamera en die doet wonderen…

Geef een reactie

