Ständchen D920, van Franz Schubert; DE UITSLAG

.
In mijn vorige blog Ständchen D920 van Franz Schubert in meerdere uitvoeringen
nam ik tien verschillende uitvoeringen op van het lied Ständchen D921, van Franz Schubert.  Ik vroeg mijn lezers om hun voorkeuren uit te spreken voor drie uitvoeringen. Een specifiek onderwerp waarbij ik mij realiseerde dat meedoen een behoorlijk beslag zou leggen op de tijd, energie en volharding van mijn lezers. Ik heb mij dan ook verbaasd over het enthousiasme en de nauwgezetheid waarmee er werd gereageerd.

DE UITSLAG
Plaats 3  (gedeeld)
     met 6 punten: Sarah Walker
     met 6 punten: Birgit Remmert
– Plaats 2 met 8 punten: Janet Baker
– Plaats 1 met 9 punten: Christa Ludwig

Christa Ludwig

.

.

Mijn felicitaties aan Christa Ludwig (geb. 1928).

Mijn eigen voorkeuren en motivaties had ik tot vandaag voor mij gehouden maar nu wil ik ze jullie graag bekendmaken.
De basis voor mijn beoordeling:
Bij een lied als dit Ständchen moet de uitvoerenden niet bang zijn om met passie te zingen. ‘Less is more’ is hier niet van toepassing, het is immers muziek uit de romantiek. Toch is ook beheersing noodzakelijk; emotie die te zwaar wordt aangezet komt niet over het voetlicht. Om een geloofwaardige uitvoering en interpretatie te bewerkstelligen zijn evenwicht en harmonie de toverwoorden. De luisteraar wil worden geroerd, geboeid, verbaasd. Hij wil worden vastgepakt en niet meer worden losgelaten.

Zie hieronder wie daar volgens mij het beste slaagt.
Wat ik van de verschillende uitvoeringen vindt:
Plaats 7 t/m 10 (op volgnummer):
Wiener Sängerknaben: Het tempo is voor mij te traag. Er wordt wel heel zorgvuldig gezongen, met een mooie dynamiek.
Dawn Padula:  Het mannenkoor is nogal aanwezig. De solostem bekoort me niet echt.
baritonesolo Evert Jan NagtegaalDe nuancering van deze solist vind ik onvoldoende. Soms ligt er teveel nadruk op een lettergreep.  Het koor zingt te solistisch.
Brigitte Fassbaender: Fassbaenders stem vind ik wat scherp, ze zingt heel dynamisch maar door de snelheid komt niet alles goed tot zijn recht. Daardoor dreigt het karikaturaal te worden. Mooie momenten hoor ik in haar lyriek en in het koor, al klinkt de tweede solist wat nasaal.
Christa LudwigLudwigs stem vind ik minder warm dan bijvoorbeeld de stem van Sarah Walker. Door het redelijk snelle tempo blijft het inhoudelijk wat oppervlakkig. Het koor is niet subtiel genoeg in de tegenzang.
Quintate Interpretation Deze opname zou ik best eens zonder de achtergrondgeluiden willen horen. De verschillende zangers moeten hier, om hoorbaar te zijn, nogal tegen elkaar opboksen. De soliste heeft in aanleg een mooie, maar wat scherpe stem. Ook het koortje klinkt soms te scherp. Het geheel is bij tijd en wijle wat oppervlakkig in de nuancering.
Taipei Chamber Singers Het tempo van deze live opname ligt hoog. De soliste is niet overal zuiver en niet zo goed verstaanbaar. Ze heeft een wat kille stem; het koor daarentegen klinkt aangenaam.
Mijn Plaats 3 t/m 1:
Plaats 3. Birgit Remmert
Lang getwijfeld tussen Ludwig en Remmert. Gekozen voor Remmert, omdat ik haar stem warmer vindt dan die van Ludwig en vanwege de mooiere dynamiek en nuancering. Goede samenwerking tussen koor en solist, die gepassioneerd zingt zonder dat het over the top gaat.
Plaats 2. Janet Baker
Baker blijft stemvast, ook als ze gepassioneerd zingt. Aangename, niet opdringerige, lichtvoetige maar volle stem. Haar speelsheid is goed gedoseerd. Ze lijkt hier te zeggen dat we dit lied nu ook weer niet té serieus moeten opvatten. De lichte, mooie mannenstemmen passen zich goed aan, met een mooie dynamiek.
Plaats 1. Sarah Walker
Sarah Walker zingt zeer beheerst. Ze heeft een warm, vol stemgeluid. Haar mezzo-sopraan heeft een licht vibrato maar klinkt ook legato waar dat is vereist. Ze bouwt de spanning mooi op maar kan dan ineens weer heel ingehouden zijn. Ze doseert dit integer. Haar dynamiek en nuancering in de passage ‘Doch nun steigend, Schwellend, hebend’ bijvoorbeeld bouwt ze heel mooi op.
Walkers tempo ligt lager dan bijvoorbeeld dat van Remmert, waardoor de tekst en het pianospel mooier tot hun recht komen. Walkers uitspraak van een woord als ‘leise’ is krachtig maar toch fluwelig.
De samenzang met het mannenkoor is aangenaam; het contrast tussen de vrouwenstem en de mannenstemmen vind ik beter gelukt dan in de uitvoering met Christa Ludwig.

Veel dank aan iedereen die reageerde en vooral aan diegenen die hun voorkeuren kenbaar maakten: jacoponesr. – ottovo antoinetteduijsters
Simen Vrederat – Ria Thijs – svara

N.B.: Het blijft voor lezers mogelijk om hun voorkeuren kenbaar te maken maar deze zullen niet meer in de uitslag worden meegenomen.

©IngridvandenBergh
Afbeeldingen: Internet
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Beeld en Geluid, Boeken, proza en poëzie, Cultuur, literatuur, muziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Ständchen D920, van Franz Schubert; DE UITSLAG

  1. Pingback: Ständchen D920 van Franz Schubert, in meerdere uitvoeringen | Schrijfkunst

  2. ottovo zegt:

    Wat een werk, Ingrid. Volgens mij ben jij wel gek op dit standje.
    Wat je overigens zegt over Sarah Walker is mij uit het hart gegrepen. Ik hoorde via youtube ook een mooie “Erlkönig” van haar.

  3. O, dear, weet hier te weinig van….
    Ja dat standje, daar dacht ik ook aan….
    Met respect voor je concentratie en geduld Ingrid…(duimpje)

  4. En de deelnemers natuurlijk…..

  5. In dat geval nog even een slotopmerking.
    We hebben hier natuurlijk wel een Youtube-verkiezing.
    Sofie von Otter steekt als Lietvertolkster natuurlijk iedereen overdwars in haar schortzak.
    Ook ontbreekt onze eigen wereldtopper numero uno “Cristianne Stotijn” en is nergens een Quasthof te bespeuren.

Geef een reactie

