feest rondom een lichtje…

.
… is de titel van een liedje over kerst, geschreven en gezongen door Jan Verswijveren.
Ik leerde Jan kennen via mijn blog, waarvan hij een trouwe bezoeker is.
Over Feest rondom een lichtje zegt Jan:
.

In het lied staan drie opsommingen van allerlei kerstverschijnselen.
Ik besef dat het daardoor eerder een kritisch dan een gezellig nummer is
en dat het de naam ‘kerstlied’ ook niet verdient.
Dit komt voort uit de gemengde gevoelens die ik had bij kerstmis.
In het refrein probeer ik wel de kern van het feest te raken.
.
Via Feest rondom een lichtje kan je het liedje horen en de volledige tekst lezen.
Ik geef hieronder graag het pakkende refrein:

Lancering André Kuipers, 22 december 2011

Wanneer het wat te veel wordt, wil je terug,
terug naar waar het ooit om begonnen is:
een feest rondom een lichtje in de duisternis.
Verlangen naar nieuw leven, naar de bron.
Verlangen naar warmte, onze zon

Tekst, muziek en zang: Jan Verswijveren.
Begeleiding: Martin Docters van Leeuwen (ooit bassist van Spasmodique).
Gitaarspel: Jan Verswijveren.
.

2011, de ochtend van kerstavond, boom in buurmans tuin

N
a
woord:

Als er in dit liedje
al een kritische ondertoon zit
dan is die wel heel subtiel door de tekst
verweven. De melodie  heeft niet het specifieke klankidioom
van een kerstlied, alleen de belletjes aan het eind  refereren aan het feest.
Dit alles maakt de boodschap des te sterker, ze dwingt niet, legt niets op, relativeert  en
nodigt zelfs uit om het feest te verlaten en ergens anders  heen te gaan.
Terug
naar
de bron.
.

2010, verlichte kerstboom in de sneeuw

Mede namens Jan wens ik jullie een mooi feest rondom het Licht
Ingrid


Foto’s: Ingrid van den Bergh
.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, fotografie, kerst, literatuur, muziek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op feest rondom een lichtje…

  1. Aad Verbaast zegt:

    Ook mooie dagen gewenst Ingrid. Mooie teksten!

  2. svara zegt:

    voor jou ook fijne dagen gewenst Ingrid
    ik kom later even terug om te luisteren
    want, en dat weet je, ik ben altijd nieuwsgierig naar bronnen ;-)
    hartelijke groet svara

  3. svara zegt:

    bedoel voor jullie!

  4. Mooie dagen voor jullie, het feest van de terugkeer van de zon. Zo is het ooit begonnen.

  5. ottovo zegt:

    mooi sfeermoment op je blog, Ingrid
    Jan schrijft, componeert en zingt recht uit het hart, zo klinkt het mij toe.

    nog een mooie eindejaarstijd
    groet van ottovo

  6. Reine jRagolo zegt:

    Zalig Kerstfeest voor jou, Jan en voorts voor een ieder die daar prijs op stelt.

  7. draverblog zegt:

    Fijne dag rond het kerstlicht

  8. Bart zegt:

    Ja, een mooi kerstlied, dat even terug probeert te gaan naar de essentie van het kerstfeest…
    Beste wensen, en een goed kerstfeest, Ingrid!
    Met alweer wat meer licht, elke dag… :-)

  9. als kind droomde ik van een kerstvuur dat alles in vlammen deed opgaan
    stomweg omdat ik geen zin had in de rol die me was toebedeeld
    namelijk overal te moeten zingen, omdat ik dat zo mooi kon
    als we terug willen naar de bron dan is die brand nu zo gek nog niet ;-)

  10. peterus zegt:

    Fijne kerstdagen.

  11. Ria Thijs zegt:

    Feest rondom een lichtje in 2012
    Wat een mooie toon heeft Jan hier in zijn lied weggezet.
    Samen verantwoordelijkheid onder ogen zien,
    met het gevolg dat het oude, waarachtig Nieuw moge worden.
    met voor eenieder een ver-lichtend jaar.
    Ria

Geef een reactie

