Droomboom

Tijdens onze jaarlijkse familiedag in oktober maakte ik dit jaar met mijn familie een wandeling langs de kunstroute Gedicht in beeld, bij GGZ Westelijk Noord-Brabant in Halsteren. Op deze route, gelegen op landgoed Vrederust, zijn combinaties te zien van beeldende kunst en dichtkunst. De gedichten hebben meestal een relatie met gevoelens en gedachten binnen de geestelijke gezondheidszorg (ggz).
De gedichten zijn gegraveerd in plaquettes die bij de beelden staan.

Onderdeel van deze route is het kunstwerk Droomboom.

Het kunstwerk is het drieëntwintigste kunstwerk in de serie en gemaakt door acht mensen. Zij werkten vanuit het thema ‘Van verdriet naar weer durven dromen’. Het kunstwerk bestaat uit negen lettervormige objecten in een boom, twee banken met een gedicht erop en een pad met een speciale ondergrond. Het pad symboliseert de levensweg. Het leidt vanuit een lastig begaanbaar gedeelte naar het rechte en gemakkelijker begaanbare pad.

De Droomboom is een (ontmoetings)plek die een belangrijke functie moet vervullen in een omgeving waar mensen in meerdere opzichten met verlies en nieuwe dromen te maken krijgen.
Landgoed Vrederust is goed bereikbaar per auto of fiets.

Omdat ik het gedicht bij dit kunstwerk helaas heb gemist heb ik er een eigen korte dichttekst bij gemaakt:

levenspad
in pijnstille creativiteit
tot vertakte levensdroom omvormd

Meer informatie via GGZ WNB

Schrijfkunst (IngridvandenBergh)

UPDATE: in zijn reactie schrijft Jan Verswijveren dat hij op zoek zal gaan naar het gedicht bij dit kunstwerk. Hij woont er in de buurt. 

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, Cultuur, fotografie, literatuur, Wandelen en fietsen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Droomboom

  1. Het levenspad blijft mooilijk.
    Maar mooi in beeld gebracht.

  2. mooilijk moet moeilijk zijn.

  3. Dit is precies waar het in het leven om gaat….

    Mooi onderwerp en mooi gedicht Ingrid! En foto’s…..

  4. bert zegt:

    tegelijkertijd grappig, mooi en met een dieper betekenis – knap !

  5. Wat een goed idee van de GGZ, een diepzinnige droomboom. Moet een bijzondere oktober wandeling met inhoud geweest zijn.
    [Btw ik heb geheel onbewust en meer uit enthousiasme zonder te vragen je laatste foto meegenomen.
    Oei foei, ik heb een dreamy als lief en vond het zo’n toepasselijke foto voor de dag van vandaag, dat ik mezelf die brutaliteit cadeau gaf. Hopelijk ben je niet boos, is niet echt mijn stijl. sorry]

  6. Jan zegt:

    Ingrid, mooi gedaan.
    je schrijft in je inleiding dat je het gedicht bij dit kunstwerk helaas hebt gemist.
    Ik woon er in de buurt, zal binnenkort eens kijken of ik dat gedicht kan vinden.
    groet van jan

  7. Bart zegt:

    Mooie warme beelden…ook al door het zonlicht, de kleuren en de achterliggende gedachte.

  8. ottovo zegt:

    ik hoor het jurkje wapperen in de wind
    en droom mij er een meisje in

  9. svara zegt:

    ik denk dat het een waardevol project is voor alle betrokkenen
    weet je nog wat voor speciale ondergrond dit levenspad had?
    zo te zien hebben ze voor alle letters alle kleuren van de regenboog gebruikt.
    en mooie woorden van jou

  10. Ah, ‘k snappem, svara.
    Eerlijk gezegd heb ik daar niet op gelet, gefascineerd als ik was door de droomboom. De informatie haalde ik uit de tekst die we tijdens de wandeling meekregen.

  11. Pingback: Droomboom 2 | Schrijfkunst

Geef een reactie

