Zwanenleed

Vijver Slotbossetorenpark met ruïne

Afgelopen week verscheen in Weekblad Oosterhout onderstaand artikel, van de hand van mijn vriendin Marjan de Meijer. Samen hadden we al gesproken over het door haar beschreven voorval, tijdens een ontmoeting bij de bewuste vijver in het Slotbossetorenpark in onze woonplaats Oosterhout N.B.
Zelf had ik er een gedicht over gemaakt en ook dat werd door het weekblad opgenomen.
Bij beide teksten werden foto’s geplaatst die Marjan, in beter tijden, van het zwanengezin had genomen.
Marjan vertelt:
Enige tijd geleden stuurde ik een klein artikeltje met foto naar het weekblad met de titel: ‘Zwanendonsjes’ vijver Slotbossetorenpark. Voor mij was de geboorte van de jonge zwanen een unieke gebeurtenis die ik met iedereen wilde delen.
Vanaf het moment dat moeder zwaan op de eieren broedde, werd ze door vele omwonenden nauwlettend in de gaten gehouden. De zwanendonsjes konden wat hen betreft niet gauw genoeg uit de eieren komen. Ons geduld werd op de proef gesteld, maar eindelijk was het dan zover. Er werden 7 jonge zwaantjes ter wereld gebracht, waarvan 1 helaas niet in orde bleek te zijn en door de dierenambulance werd opgehaald.
Dag in dag uit beleefden, samen met mij, vele wandelaars plezier aan het jonge zwanengezin. Een vriendin heeft zelfs een ‘fotodicht’ over de zwanen gemaakt en op haar blog gezet. Telkens wanneer ik met mijn honden ging wandelen vroeg ik me af waar ‘onze’ zwanen zich zouden ophouden. De ene keer zwommen ze in de vijver, dan weer in de sloot. Vaak zaten ze op het wandelpad. Op deze manier domineerden ze de vijver, want veel wandelaars met een hond keerden uit respect voor de zwanen om, opdat ze het gezin niet zouden storen. Het ouderpaar beschermde zijn jongen met veel verve.

Zaterdagavond kwam ik terug van een weekje vakantie. De volgende middag bladerde ik de kranten van afgelopen week door en las het onheilsbericht in ‘de Stem’. Op de voorpagina stond met vette letters afgedrukt: ‘Twee zwanen doodgemarteld’.

Ik zal niet gaan omschrijven wat er door mij heenging op dat moment. Later die middag liep ik met een naar gevoel richting vijver. In de verte zag ik ze al. Ma zwaan met nog 5 zwanenjongen. Nog steeds een heel mooi plaatje, maar nooit meer als voorheen. Op de website van ‘de Stem’ las ik de vele reacties van mensen die aangedaan/geschrokken zijn door het artikel.
Echter, in tegenstelling tot wat het artikel in ‘de Stem’ suggereert, is het nog onzeker of er inderdaad mishandeling heeft plaatsgevonden. De vaderzwaan is, naar verluidt, bij de vogelopvang nog behandeld tegen botulisme. Zo op het oog was er geen sprake van mishandeling, maar we weten niet in hoeverre de zwanen daar op onderzocht zijn. Na hun overlijden zijn de zwanen naar een destructiebedrijf gegaan.
Zolang niet bekend is wat de werkelijke doodsoorzaak van de zwanen is, zal elke dag dat ik richting de vijver loop, mij de angst bekruipen dat er weer iets gebeurd kan zijn.
Zinloos geweld of natuurgeweld?

Marjan de Meijer

zwanengezin

Als je aan mijn kinderen komt...

zijn ze sterk genoeg

vader zwaan raakt buiten beeld


Gebroken vleugels

onzeker nog
inspecteert de zwaan zijn veren
zijn ze groot
warm
sterk genoeg

een wolk trekt voor de maan

nog even klinkt er vleugelslag
dan sterft een laatste lied
galmt het water

Ingrid van den Bergh

gebroken gezin

Foto vijver met ruïne: Ingrid van den Bergh
Foto’s zwanen: Marjan de Meijer
.
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, literatuur, persoonlijk, poëzie, proza, proza & poëzie, proza en poëzie, vk-bloggers en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Zwanenleed

  1. In Maastricht zijn met zekerheid jonge zwanen gedood, hun nek was gebroken, dat kan alleen door geweld.

    • Hallo Antoinette, we hebben niets meer over het voorval gehoord en weten dus ook (nog)niet wat de oorzaak is. Er is later ook een eend ziek geworden, het kan botulisme zijn of een andere ziekte. We waren wel wat opgelucht toen we hoorden dat het misschien een ziekte is. Altijd nog beter dan zieke geesten die dieren martelen en doden.

  2. Bart zegt:

    Het botulisme (of een verwante vorm van ziekte) eiste vorig jaar ook bij ons zijn slachtoffers onder eenden en zwanen, ja.
    Altijd nog beter te accepteren dan bruut en misdadig vandalisme, natuurlijk, zoals wat Antoinette beschrijft.

    Als ik mijn bekende zwanengezin of -gezinnen zie, op mijn weg, tel ik ook altijd gauw of ze er nog allemaal zijn, in goede gezondheid…..

    Dat martelen en doden is werk van zieke geesten, bewust gebruik ik het woord beestachtig er niet voor, dat zijn die daders niet eens waard….grmpf!!!

  3. Ze zeggen wel eens, Bart, dat de mens het beest onder de dieren is. Gelukkig bestaan onder de mensen ook andere klassen.

  4. Annet zegt:

    Hè vreselijk Ingrid. Maar jij boog het om tot iets moois en dàt is de kunst….

    Liefs…..

  5. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Prachtig toch die vijver met die ruine op de achtergrond en de zwanen erin.. een combinatie van drie soorten schoonheid.
    Dat hoort bij elkaar en is mooi zoals het is.

    Die jongens moesten bwijzen hoeveel “lef” ze wel niet hadden.
    Wat een vuilnis!!

    • Dank, PHM voor je opbouwende reactie. Ooit voerden Marjan en ik en nog wat mensen actie voor het behoud van die vijver. De gemeente had snode plannen om een groot deel ervan op te offeren aan een woonzorgcomplex. Je ken het wel: enkele etages hoog, parkeerruimte, toegangswegen enzo meer.
      We haalden 4000 handtekeningen op en bezuinigingsdrang deed de rest. De vijver blijft voorlopig behouden.

      Hopelijk waren het jongens, maar botulisten. Natuurgeweld is altijd nog beter dan zinloos geweld door menselijke creaturen.

      Fijne avond van Ingrid

  6. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Bouwen kan je idd overal, ook op landbouw grond of industrie grond.
    Zulke mooie plekjes moet je zuinig zijn.
    Alhoewel, een leuk hokje voor mij aldaar, in die ruine b.v. is nooit weg uiteraard….

    Maar er moeten wat beesten bijkomen paar zwanen van elders misschien? de vijver is groot genoeg

  7. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Hier lopen ook veel zwerfhonden, ’s avonds in roedels.
    Als je normaal doet heb je er geen last van.
    Ik ga naar de meest fanatieke kettinghond, geen probleem.
    Heb eens een demonstratie gegeven in bijzijn van politie….
    Dat mis ik ook in NL.
    Maar wat ganzen bij die vijver zou geen kwaad kunnen.
    Minimaal 4 ganzen per gent.

  8. Weet niet of de zwemvogels in de vijver zijn uitgezet of zelf zijn komen aanvliegen.
    Ganzen maken wel veel herrie is het niet?

    Wat voort een soort demonstratie gaf je, PHM?

  9. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Een hel agressieve duitse herder aan ketting ging ik heen, direct, en zat met hem een paar bisquitjes te eten….Daar kon zgn niemand bij komen; zijn eigen baas was bang voor hem
    ikke niet.
    Er zijn maar een paar uitzonderingen.
    Afgerichte oudere bouviers. die zijn vrij dom en moeilijk.
    Te oude honden en honden met een hersenafwijking; die zijn onberekenbaar.

    • … een soort hondefluisteraar dus, waarbij iedereen zich afvraagt Hoe doet-ie dat toch?

      • P.H.M van de Kletersteeg zegt:

        Nou, fluisteren doe ik niet gauw tegen een hond.
        Maar ze hebben een vast gedrag; dat is herkenbaar.
        Daarnaast: respecteer zijn instincten, zorg dat je geen bedreiging bent maar toon leiderschap
        Oh ja, en ze zien ook anders; bv rood zien ze als donkergroen..
        Maar daar staat alles over in wikipedia.
        ————-
        Maar ook die zwanen kan je handtam krijgen.
        zo jong bij je nemen, ze voeren vaste tijden, ze op schoot nemen, ze verzorgen.
        Dan zien ze je als moeder en sjouwen ze de hele dag achter je aan, en gehoorzamen ze.
        Ik heb dat als jongen gedaan met kraai, kauw, ekster valaamse gaai, roek,eekhoorn gans kip vos

        Wolf kan je zover krijgen dat hij je accepteert; maar hij zal nooit jouw leiderschap accepteren.HIJ beslist of hij je wil gehoorzamen of niet.

        Tja er waren geen computerspelletjes of ifones….en te jong toen voor de meiden.

        • P.H.M van de Kletersteeg zegt:

          Ik ging naar een “superagressieve herder; lag aan een korte ketting en kreeg geen aandacht.
          Dus blaffen om zijn baas te plezieren en zijn etrritorium.
          Ging erheen, hij rook geen stresshormoon, dus ik was geen bedreiging ging op de grond zitten en een koekie eten.Toen bood ik hem er eentje aan.Een vijand geef je geen koekie, dus kwam hij bij mij liggen, en ik kon hem aaien.
          ij kwispelen.

          Daar stonden ze idd met de bek open van te kijken….
          Nou had ik wel een leren jas aan, dus hattie gebeten had ik hem in mijn arm laten bijten…

  10. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Ganzen zijn aardig goeie waakhonden; omdat ze bang zijn in het donker.
    Maar de beste waakhond is een pauw; die werd in de middeleeuwen ook ervoor gebruikt,’s nachts gaattie op het hoogste punt zitten, in een boom of op het dak.Komt er iemand maakt ie een lawaai dat geloof je niet.

  11. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Ik heeb ergens een blog ja, maar al een jaar niks op gezet.Te weinig bezoekers.OBA bestond toen nog niet

  12. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Iemand andrs heeft die gravatar ingevuld, ik wist er niets van

  13. Joop Scheijbeler zegt:

    Goed dat je hier aandacht aan besteed, groet de natuur blijf boeien

  14. Draver zegt:

    Goed dat je hier aandacht aan besteed, groet de natuur blijf boeien

    • ja, boeiend is het zeker, Draver.
      Vandaag wil ik een blog maken over een bijenavontuur dat we gisteren in onze tuin beleefden. Er moest zowaar een imker aan te pas komen.
      Het is de bedoeling dat blogje in de loop van de dag op mijn blog te plaatsen, begin er zometeen aan.

  15. Marjan de Meijer zegt:

    Hartverwarmende reacties Ingrid :-)
    Ik zag eergisteren een stukje op televisie over bijen/wespenbestrijding. Er schijnt dit jaar extreem veel overlast te zijn.
    Ik weet niet waar meneer Kletersteeg zich bevindt, maar ik kan wel advies gebruiken voor 1 van mijn honden, daar meneer een echte kenner lijkt te zijn!
    Groetjes,
    Marjan

    • Hallo Marjan,

      Wist niet dat jij hier ook kon reageren. Dacht dat dat niet kon omdat je niet kunt inloggen maar blijkbaar kan het wel.
      Mijn stukje dat vandaag op het blog komt (ben ermee bezig) gaat niet over bijenbestrijding maar over het behoud van een (nuttig) bijenvolk. Later kan je er meer over lezen, ik stuur je straks de link.
      Het blog van v.d. Kletersteeg is me niet bekend (zie reactie hierboven) maar hopelijk komt hij hier nog even kijken

  16. willy zegt:

    Geachte mevrouw, Dank voor uw aandacht voor de zwanen! In onze omgeving worden nog zwanen gedrift, gewoon om ons heen en het is ’n misdaad. Het is van belang dat ieder mens, natuur-en dierenvrienden van deze misstanden weten en hun stem laten horen. Wilt u allen ook tekenen? http://www.stophetzwanendriften.nl/

  17. Dank voor je reactie, Willy. Ik ga de petitie tekenen.

Geef een reactie

