Peptide- en andere complexen (de column)

..

“De zorg voor een mooie huid is een wetenschap, die dankzij inspanningen van experts wordt ontwikkeld.”
Terwijl mijn huid veroudert lees ik de advertentie nog een keer door. “Olaz Regenerist Daily 3 Zone Treatment Cream bevat de hoogste concentratie van het aminopeptiden complex, een ingrediënt dat zich heeft bewezen op het gebied van antiveroudering” betwijfel ik verder.
.
Er klopt iets niet in deze advertentie. Met de constatering dat’ aminopeptidencomplex’ aan elkaar moet worden geschreven heb ik in ieder geval mijn taalkundige intelligentie bewezen.
Ik pieker me suf; de fijne lijntjes bij mijn ogen veranderen in diepe groeven. Is het de bewering dat deze wondermiddelen specifiek zijn aangepast aan mijn persoonlijke behoeften, terwijl van een persoonlijke ontmoeting met de cosmeticagigant nooit sprake is geweest?
“Schrijf u in voor de wachtlijst, om zeker te zijn dat u deze nieuwe crème als één van de eersten kunt proberen.”
Geen haar… ik ga me daar een beetje als proefkonijn dienen.
.

We leren dat schoonheid een emotie” is “die wordt weerspiegeld aan de buitenkant van de huid. Een ontwaken van de zintuigen, een harmonieuze verbondenheid tussen geest, lichaam en ziel”. Het lijkt daarbij wel een wedstrijd in het bedenken van de langste naam: Hyaluron Filler Intensief Antirimpel Concentraat; Olaz Total Effects 7-in-1 anti-veroudering dagcreme; Rona test Olaz Definity Egaliserende anti verouderingscreme; Roc Multi Correxion Hydraterende Anti-verouderingscrème Dag en Nacht. Smeersels die “huidaandoeningen verhelpen op het niveau van vochthuishouding, voeding, invloed van de zon, sinaasappelhuid” en nog veel meer getob.

Phyto-plankton, Foto Sytske Dijksen

Behalve peptidecomplexen worden ons ook andere complexen aangepraat. Ons wordt de gerimpelde mond gesnoerd met lipiden, bronwater, algen en de ontdekking van “een uitzonderlijk actief ingrediënt dat werd gevonden in thermaalbronnen, in het hart van de Franse bergen: Puur Plankton Thermaal Extract, een natuurlijke substantie met essentiële sporenelementen, mineraalzouten en vitamines.”

Te mooi om waar te zijn. Te mooi, vooral, om betaalbaar te zijn.

Schoonheidsgoeroes smeren ons aan dat “ons gezicht ons verhaal vertelt”. De stelling wordt geïllustreerd door opgeleukte draken, al mooi genoeg van zichzelf, die ons vanonder hun volumineuze wimperspinnen aanloeren. Die ons ervan willen overtuigen dat wij het waard zijn. Waarom wij het waard zijn wordt er niet bij verteld. Daar mogen we zelf over


©Ingrid van den Bergh

NB: Op mijn weblog s Limerick heb ik een limerick aan dit onderwerp gewijd

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in columns, literatuur, proza & poëzie, proza en poëzie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Peptide- en andere complexen (de column)

  1. Wat een onzin, ja je gezicht kan een verhaal vertellen, als je er geen masker van maakt:-)

  2. Heb hem inmiddels (hier) weer gevonden en de link bij mij opgeslagen.
    Nu moet ik eerst maar weer even snel verder met poetsen en dweilen…
    Groetjes…

  3. Aad Verbaast zegt:

    Wat me altijd opvalt bij dit soort reclames is dat er met termen gegooid worden die de schijn wekken dat een bijzondere stof fenomenale resultaten boekt. Maar wie gaat nu eens opzoeken welke stoffen dat zijn?
    Daarom maar even googelen op “amino peptiden complex”. Blijken alleen hits op te leveren van Olaz zelf..
    En een blog op het ooit zo vertrouwde Vkblog van een blogger die er ook een lange zoektocht naar deed en het ook niet kon vinden (2006): http://www.vkblog.nl/bericht/42235/Amino-peptide_complex
    Consumenten laten zich graag belazeren.
    Je zou er rimpels van krijgen!

  4. Goed speurwerk, Aad, ook naar dat blog van Jop de Vrieze. Dat scheelt me een hoop research. Had ik toch al laten zitten omdat datgene dat door jou nu wordt bevestigd, n.l. dat je er nooit achter komt wat dat complex nou helemaal is, al een zwaar vermoeden van me was.
    Als je bij je telefonades al te woord wordt gestaan kan je uitvluchten verwachten als: “Nou meneer, dat is zo complex, dat zou u toch niet snappen. Maar we hebben nog wel een serumpje, speciaal voor heren, om u een beetje meer op te peptiden.”

Geef een reactie

