Beste dichter, jouw hulp is welkom

Deze zomer organiseert KOM (Kunst op Markt) in mijn woonplaats een regionale poëziewedstrijd.  Deelnemers mogen maximaal twee gedichten insturen. De winnaar mag op kosten van KOM een bundel uitgeven met maxinaal 25 eigen gedichten. Een lang gekoesterde wens zou in vervulling gaan als mijn gedichten prijswinnend zouden zijn; een eigen gedichtenbundel.
Momenteel heb ik drie gedichten waarvan ik er al één heb gereserveerd voor de wedstrijd. Een keuze voor een tweede gedicht is nog niet gemaakt al heb ik een lichte voorkeur. Misschien kunnen jullie daarbij helpen door in de reactieruimte jullie voorkeuren uit te spreken over de drie gedichten in deze bijdrage.
Je favoriet geef je dan 3 punten, je tweede keus 2 punten en de afvaller 1 punt. Je motivatie daarbij is welkom.
Of ik mijn beslissing zal aanpassen aan de voorkeuren weet ik nog niet maar ze kunnen wellicht een leidraad zijn.
Ik dank jullie nu al van harte voor jullie tijd en moeite en ongetwijfeld wijze blik.
Ingrid

Cantadora
Geur van grond
wortel van alle vrouwen, die leeft
op de bodem van de bronnen
ze is
geheugen
intuïtie zetelt in haar buik
haar roedel hoedt zij, onvermoeibaar
ze weet wanneer iets leven moet of sterven
Toekomst en begin van tijd
Archetype van het ontembare
De wolfsvrouw
La Loba
Gebaseerd op De ontembare vrouw (mythen, sprookjes en legenden), van Clarissa Pinkola Estes. Zij noemt zich “cantadora”, vertelster.

Pinksterdief
Magenta pinksterbloemt mijn pad
te zien haar bloei waar onderweg
zij duizendvoudig wenkt
vaderhanden die tomatenstruiken  diefden
tot zij hoofdstam werden
en wasdom vruchten gaf
zo dieft mijn hand het violet
en vaast de zachte stengels in het glas

Solstitium
Waar zomer tot de muze zich bekeert
haar zinnen stuwt tot aan de evenaar, kiemt
boven Helicon
mijn dichterskunst in blanke verzen
De lange dag zo lang als nacht
keerzangen aarden
tot zonnelicht zijn kracht verliest
bekort mijn dichtersdagen
In winterwanen zwijgt het woord. Niet geschreven strofen
wachten een nieuwe zonnewende
waar ik mijn dak wil uitgaan naar het licht
©Ingrid van den Bergh
Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, persoonlijk, poëzie, proza & poëzie, proza en poëzie, vk-bloggers en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Beste dichter, jouw hulp is welkom

  1. Bart zegt:

    Ze staan, wat mij betreft, al precies in de juiste volgorde, Ingrid.
    Het eerste gedicht, Cantadora, vind ik het mooist. De 3 punten, dus.
    Het roept meteen de duidelijkste beelden op, van de drie gedichten.

    Het Pinksterdief gedicht vind ik 2 punten waard, mooi gebruik van ‘dieven’ en ‘vazen’ als (nieuwe?) werkwoorden…

    En Solstitium is voor mij, van deze drie, het minst direct aansprekende, 1 puntje van de jury hier… ;-)

    En nu ben ik natuurlijk benieuwd hoe het met jouw eigen voorkeur zit…. :-)

  2. Veel dank, Bart, voor het aandachtig lezen en becommentariëren. Ben er blij mee.

    Mijn eigen voorkeuren geef ik nog even niet, om andere lezers (heb ik ze afgeschrikt?) niet te beïnvloeden.
    Maar ik kom terug.

  3. Bart zegt:

    Ach…het loopt nog niet storm hier hè Ingrid.
    Het mooie weer, zullen we maar zeggen… ;-)

    • Ben de laatste maanden erg wisselend aanwezig op het blog, misschien begin ik wat in het vergeetboek tge raken.
      Of is het misschien toch de komkommertijd;-))
      Goed weekend, Bart

      • Bart zegt:

        Ja, veel meer dan op het drukbezochte VKblog zakt de belangstelling, en het bezoek, hier in – we zijn verwend, Ingrid! :-)
        Ik merk het ook, als je een paar dagen freewheelt, en even niks plaatst noch ergens reageert, ben je zó vergeten, haha…
        Dus dít is nou de komkommertijd, eindelijk heb ik het door! ;-)

        Voor jou ook een heel fijn weekend, Ingrid

  4. svara zegt:

    hoi Ingrid
    Ik ben hier niet zo goed in …en laat dat graag aan anderen over

    Veel succes!

  5. bert zegt:

    toegegeven dat ik weinig langskom … een stresserende job van 8 uur tussen 2 schermen maakt dat ik me ’s avonds zeer probeer te beperken wat de laptop betreft … En ja, zomerweer nodigt ook uit tot buitengaan.

    Maar toch, the points from the Belgian jury …
    Pinksterdief : 3 – vanwege de mooiste klank en beeldvorming (en ik heb tomaten in de tuin … ;-))
    Cantadora : 2 – vanwege de kracht die er van uitgaat
    Solstitium : 1 – vind ik het minst vloeiend en hier en daar wat te gezochte uitdrukkingen

    Ik wens je alvast van harte de prijs toe, maar alles hangt af van de jury (veel meer dan van de gedichten), want de smaak van de jury bepaalt welke soort poëzie er genomineerd zal worden. Ik was wat dat betrof heel snel vrij nuchter : het gedicht waarmee ik 22 jaar geleden een eerste keer een eerste prijs won (http://bertdeben.blogspot.com/2011/01/1ste-prijs-poezieprijs-van-het-oosten.html), vond men voor een andere wedstrijd in dat zelfde jaar niet eens goed genoeg om opgenomen te worden in de bundel met 100 beste gedichten …
    Niettegenstaande duim ik voor jou !
    groetjes,
    bert

    • Beste Bert, alle begrip uiteraard voor je eerste alinea (zo zeggen schrijvers dat, nietwaar). We zitten tegenwoordig zoveel aan schermen dat we extra zuurstof nodig hebben.
      Bij bezoekjes van bloggers vind ik overigens de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit en zodoende ben ik blij met je inhoudelijke reactie.
      Nét voordat die kwam had ik mijn gedichten ingestuurd: Pinksterdief en Solstitium, mijn oorspronkelijke keuze. Tussentijds was ik nog geswitcht naar Pinksterdief en Cantadora maar enige twijfel deed mij de oproep plaatsen op mijn blog.
      Jammer dat ik jouw reactie pas na het inzenden las, ik kan me n.l. voorstellen dat je mijn keuze nog had kunnen beïnvloeden, vooral door de motivatie van je keuzes en het feit dat met jouw voorkeur Cantodora (met de stemmen buiten het blog om) meer stemmen heeft vergaard dan Solstitium.
      Ik hoop vooral dat de jury bestaat uit mensen die zelf actief zijn op het gebied van schrijven en/of taal en zoals altijd hoop ik op een juryrapport.
      Ik dank je voor jouw inbreng en zal zometeen nog eens naar je bovenstaande link gaan kijken.

      • bert zegt:

        Ach, het maakt ook niet zo uit – uiteindelijk is het, zoals ik al zei, toch de smaak van de jury die telt en misschien is die dan weer anders dan de mijne … je eigen gevoel volgen is altijd het beste.
        Dank ook voor de commentaar bij mijn gedicht – meer prijzen zal het wel niet winnen, je mag normaal gezien geen winnend gedicht insturen naar andere wedstrijden. Mooi wat jij er in leest, ik laat de achtergrond graag open voor de lezer, maar gevoelsmatig zit je er heel dicht bij.
        groetjes,
        bert

        • Hallo Bert, fijn dat je nog even terugreageert.
          Voorkeur voor een bepaald gedicht is inderdaad heel persoonlijk. Toch is er wel een verschil tussen beoordelaars met enig inzicht in dichtkunst en hen die dit inzicht missen. Meestal is het zo dat gedichten zich bewegen in een abstracte wereld en daarin kan niet iedereen volgen. In mijn eigen omgeving kan ik in beide categorieën mensen aanwijzen.
          Mijn gedichten laat ik liever lezen aan mensen die abstract kunnen denken dan aan mensen die dat niet of niet goed kunnen. Dat heeft o.a. te maken met wat jij zegt, n.l. dat je de achtergrond van je gedichten graag open laat voor de lezer. Als die de abstracte ruimte tussen je regels kan volgen is hij in staat om zijn eigen associaties bij het gedicht te vormen en dat is goed.
          Over jouw gedicht probeerde ik te zeggen dat ik het mooi vind, dat het me wat doet. Maar dat zijn nogal vage begrippen en daarom illustreerde ik het met de gedachten die bij me opkwamen.

  6. bert zegt:

    mensen die denken van uit hun linker of hun rechterhelft (zegt men dan tegenwoordig … ;-))
    al vergeet ik ook weer steeds welke helft de fantasie aanwakkert en welke de pure nuchtere kijk … :-)

    • … toen dacht ik kom, ik ga eens googelen. Van de schrik heb ik het scherm maar weer gesloten, zoveel complexe informatie trof ik aan over de verschillende hersenhelften. Ofschoon ik geneigd ben te stellen dat vrouwen abstracter kunnen denken en praten dan mannen ben ik ervan overtuigd dat dit niet altijd opgaat. Sommige mannen hebben een sterker ontrwikkelde vrouwelijke kant dan anderen. Ik doel hiermee niet op uiterlijkheden of op verwijfd zijn maar meer op bepaalde eigenschappen die je meestal bij vrouwen aantreft.
      Mijn man is geen abstract denker, waardeert ook niet mijn dichtkunst maar heeft een rijkelijke fantasie als het gaat om verhalen vertellen. Dit lijkt tegenstrijdig maar de ontwikkelingen in zijn verhalen hebben vaak een praktische kant zoals het oplossen van bepaalde problemen.
      Zo zie je maar waar een gedichtenwedstrijd allemaal toe kan leiden.

  7. bert zegt:

    ja, complexe maar wel interessante materie – en ook niet echt zwart wit, want je werkt van uit beide hersenhelften, met een bepaald meergebruik van links of rechts (linkshandigen schrijven bv van uit de rechterhelft). Men is nog maar in een beginstadium van het ontdekken wat er zich allemaal in de hersenen afspeelt, maar er is al meer over gepubliceerd dan over de (meer eenvoudige) werking van de rest van het lichaam.
    En ja, men noemt dat ook graag vrouwelijke of mannelijke eigenschappen, maar idd. ook dat gaat niet helemaal op en is veelal gebaseerd op vooroordelen – wist je dat er bv veel meer partnergeweld is van vrouwen naar mannen toe dan omgekeerd ? Het verschil is dat dit vrij aanvaard is (een vrouw die een man een klap in het gezicht geeft noemt men lachend een furie of een bitch, maar hoeveel mannen doen er aangifte bij de politie ?). Partnergeweld zou je dus eerder als vrouwelijk kunnen bestempelen, als je je zou kunnen baseren op werkelijke statistieken, maar de vooroordelen willen het graag anders omdat een man nu eenmaal sterker is als hij een keer terugslaat … (Ooit een genderstudie gevolgd en dan sta je behoorlijk versteld als je het ene vooroordeel na het andere ziet onderuit gehaald worden …)
    A fin, ik bedoel maar … :-)
    En ja, waar een gedichtenwedstrijd al toe leiden kan … :-)

    • Boeiende materie, zeker jouw beschrijvingen lezend.
      Waar jij zegt dat men een vrouw die een man een klap in het gezicht lachend een furie of een bitch noemt, is deze kwalificatie in dit geval vergoelijkkend gebruikt. Een andere situatie – waarin men een vrouw een bitch, kenau of vrouw met haar op de tanden pleegt te noemen – is bijvoorbeeld een werksituatie, vooral waarin het personeel grotensdeels uit mannen bestaat. Een man die op zijn poot speelt noemt men daar al snel een vent of bikkel (positief), een vrouw die hetzelfde doet wordt bitch of furie (negatief) genoemd. Het ligt voor de hand om dergelijke verschillen van opvatting te herleiden naar het al dan niet geëmancipperd zijn van vrouwen (en mannen). Maar zelf denk ik weleens dat een vrouw, alleen al door haar hoge = indringender stemgeluid ‘smans nekharen doet rijzen, met alle negatieve kwalificaties van dien.
      (maar het gaat hier nog steeds over dichtkunst, al is de associatie inmiddels ver te zoeken;-))

      • bert zegt:

        ja, de dichtkunst raakt wat op de achtergrond, maar er is ook zoveel meer in het leven natuurlijk … al zal ik bij deze afsluiten, een lang weekend voor de boeg en een reisje naar het verre Nederland …
        Maar toch nog heel even jouw opmerking relativeren : je mag er heus van op aan dat er ook voor mannen met hogere functie een bijna oneindige reeks van minder flatterende benamingen bestaan. Het hangt er vooral van af hoe iemand vanuit zijn functie orders geeft, vanuit kennis en ervaring of van uit een hautaine positie (om maar iets te noemen), maakt niet zo uit of dat nu van een man of van een vrouw komt, ze moeten zich altijd bewijzen om respect af te dwingen …
        Natuurlijk zullen er wel mannen genoeg zijn die zich niet graag laten commanderen door een vrouw, maar ook dat heeft niets te maken met gender, maar alles met opvoeding, traditie en cultuur. Babies en kleine kinderen zijn in wezen hetzelfde, of het nu jongens of meisjes zijn, ze huilen, ze lachen, ze zijn gevoelig … pas tijdens de opvoeding worden de verschillen tussen man en vrouw er in gepompt (gebrainwashed als het ware). Mannen zouden bv ook veel makkelijker en spontaner huilen als hen dat niet van jongs af aan was afgeleerd …
        a fin, ik wens je een prachtig weekend nog en tot vervolgs een andere keer … ;-)

Geef een reactie

