Tijd (bij Barbara’s nieuwe ‘Beppe Maaike’)

.

Met dank aan Barbara Jansma

De nieuwe Beppe Maaike ronde

.

De massagesalon, uit Beppe Maaike’s Ondraaglijke Vertellingen’ , ill B. Jansma

.

De tijd verheft
zijn last verlicht
zijn staf wijst ons de uren

Tijd

komt per wandelstok
vliedt te paard
bijt ons in de nek

.

© Ingrid van den Bergh / 2011

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op Tijd (bij Barbara’s nieuwe ‘Beppe Maaike’)

  1. jan krosenbrink zegt:

    om nog eens over te lezen

    voordat ik je tekst las zag ik een man die haar niet op handen draagt maar op zijn schild, doet me aan een nuchtere deal denken, trouwen op huwlijkse voorwaarden of hoe heet dat ook al weer

  2. assyke zegt:

    de tijd als vampier:)

  3. Mooi!
    Als je maar weet dat ik gewoon terugbijt hoor….

  4. Pingback: Nu! De nieuwe bloggers schriftsels bij Beppe Maaike! | Barbara Jansma

    • Dankjewel, antoinette, vooral voor je tweede kwalificatie. Het is, als je een tekst gaat produceren, een voordeel dat je niet weet wat de anderen met zo’n illustratie doen, zodat je je er helemaal blanco op stuk kunt bijten (om maar in dichtersschrijftrant te blijven).

  5. svara zegt:

    prachtig Ingrid!!!
    vooral die eerste twee regels vind ik zooo moooi!
    groet je

    • Hallo, svara, het waren ook deze regels die zomaar uit het niets verschenen. Ze vonden mij als het ware, i.p.v. andersom.

      (Zoals je ziet ben ik toch eweer teruggekomen bij het reageren in een draadje, al geef ik via de instellingen hierbij maar twee niveaus diepte.
      Ik vind het toch wel handig als mensen reageren om dan mijn antwoord daarop te laten aansluiten. Ervaring leert dat het toch niet zo vaak voorkomt dat je vier of vijf niveaus diep gaat).

  6. Beukmans zegt:

    Prachtig Ingrid, ook ik vind de 1e 2 regels geweldig gevonden!

    Fijne dag!

  7. hennie zegt:

    mooie associatie

    tja, zo had ik het nog niet gezien
    verrassend

    groet je

  8. martin zegt:

    Optimistisch maar ergens buitel ik van die rug af. De tijd verheft, maar (zijn last?) bijt ons ook in de nek.

    • Martin, goedendag.
      “Verheft” werd in eerste instantie ingegeven door de afbeelding. Toen ik er beter over ging nadenken bedacht ik dat de mens, door inwerking van de tijd, bepaalde ervaringen opdoet. En omdat ik door Barbara’s beeld optimistisch werd gestemd koos ik ervoor dat de tijd (alias onze ervaringen) ons mensen verheft.

  9. martin zegt:

    Maar de last bijt hier de tijd toch in de nek? Ik begreep precies wat je bedoelde en vergat te zeggen dat ik dat mooi door je gedacht vind. (Rare zin)

    • Er zit wel een beetje een paradox tussen het beeld en het dicht. Je zou denken dat de man met de stok staat voor de tijd, maar aangezien de vrouw bovenop zit is zij degene die bijt en is zij de tijd.
      Behalve dat de tijd ons verheft bijt ze ons ook in de nek. Met dat laatste verwijs ik naar het ouder worden en alle verschijnselen die daarbij horen.

  10. Verbeidende bijtende tijd op de rug van de verstokte drager.

  11. Apiedapie zegt:

    Heel mooi deze! En hoe ik hier kwam? Door een pingback, weet niet wat het is, en hoe het moet, maar ik klikte en toen kwam ik hier. Gelukkig.

    • Apiedapie, dankjewel.
      Een pingback is volgens mij een link die in een blogbijdrage wordt weergegeven als een blogger (in dit geval ik) in haar blog een link naar dat blog heeft opgenomen. Dan wordt je a.h.w. teruggestuurd naar degene die de link in haar blog heeft opgenomen en kom je dus bij mij terecht.
      De verbinding ontstaat volgens mij vanzelf als je een link naar iermand anders blog in je eigen blog opneemt maar het zou ook kunnen zijn dat je dit ergens in je instellingen moet aangeven.

Geef een reactie

