Over oude bomen geboomd

.

SP Oosterhout viert boomplantdag

Op 23 maart was het Nationale Boomfeestdag (voorheen Boomplantdag), elk jaar gehouden op een woensdag dicht bij de eerste dag van de lente. In mijn woonplaats werd dit feest door de plaatselijke SP gebruikt om, in een staaltje van burgerlijke ongehoorzaamheid, twee boompjes te planten in een straat waar, vanwege onontkoombare renovaties, oudere bomen waren gekapt. Terug naar de oorspronkelijke benaming van deze dag, moeten zij hebben gedacht.
In een tijd dat gemeenten zich vooral buigen over bezuinigingsproblematieken, nam het Oosterhouts college de tijd een vergadering te beleggen om het boomplantvergrijp te bespreken en te veroordelen. Maar dit slechts terzijde.

.

Zomereik van Liernu, foto Jan Boeykens

Op pagina 15 maart van mijn literaire Tuinscheurkalender 2011 wordt verhaald over de zomereik van Liernu, die wordt aangemerkt als de oudste en zeker dikste boom van België. De omtrek van deze kolos meet op anderhalve meter hoogte bijna tien meter. Op het informatiebordje wordt een leeftijd van meer dan duizend jaar vermeld, een symbolisch getal waar zeker driehonderd jaar vanaf getrokken kan worden. De verdere historie waarover op de kalenderpagina wordt geboomd zal ik jullie besparen. In plaats daarvan plaats ik een foto van de kolos.

.

Zomereik van Duc Prosper

Pagina 16 maart van de kalender pocht met de grootste eik van de Benelux. De dikste of de grootste, een nuanceverschil. Het gaat over de zomereik ‘du duc Prosper’, in het kasteelpark van het Belgische Edingen. Onze zuiderburen weten van de tak en de stam want de omtrek van deze reus is ruim zeven meter, gemeten op een meter vanaf de grond. Hoogte van het gevaarte: veertig meter; we geloven hem op zijn groene ogen.

.

Eik op landgoed Verwolde

Nederland zou Nederland niet zijn als op landgoed Verwolde, bij Laren, Gelderland, de dikste eik van Nederland staat. De boom heeft, behalve zijn omtrek, als verdienste dat ‘de tante en de oom’ van Annie M.G. erin wonen. De holle stam loopt door tot hoog in de kroon. Zijn vitaliteit is de laatste jaren niet optimaal; hij heeft veel takken verloren en bezit nog slechts de helft van het oorspronkelijke kroonvolume.

.

En dan hebben we nog – jawel – de mooiste eik van Nederland, de zomereik in Epse, gemeente Gorssel. Helaas vond ik van dit exemplaar geen foto maar de stam meet zes meter in de rondte, de kroon is 35 meter breed. Geschatte leeftijd: ongeveer 250 jaar.

 

Mijn haiku in de Tuinscheurkalender

Behalve dat hoge bomen veel wind vangen trekken ze de aandacht door hun majestueuze uiterlijk. Niet zelden groeien aan hun voet de meest nietige schepselen der natuur, vooral in de lente. Één van die lenteboden wordt – in een haiku van mijn hand – bezongen op pagina 15 maart van de Tuinscheurkalender. Deze keer niet aan de voet van een eik maar langs een stroompje dat ontdooit uit zijn winterslaap.

Witgele krokus
– Langs vliesflinterdun water
breekt uit de aarde

© Bron: Tuinscheurkalender 2011
© Afbeeldingen: Internet
© Haiku: Ingrid van den Bergh

.

Over ingridvandenbergh

In mijn blog deel ik graag mijn passies met anderen. Passies op het gebied van schrijven, taal en beeldende kunst. Soms raakt de inhoud aan gevoelens en gedachten van anderen en ontspinnen zich dialogen die mij bij het schrijven niet voor ogen stonden. Ik vind dat boeiend en laat het graag gebeuren.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, poëzie, vk-bloggers en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Over oude bomen geboomd

  1. Aad Verbaast zegt:

    De oudste levende wezen op aarde!
    Als je er een liefhebber van bent (en dat lijkt zo) dan kan dit vast op je verlanglijstje zetten:
    http://www.monumentaltrees.eu/html_pagina_nl/boek/boek.html
    “Monumentale bomen in Europa”. Aanrader!

  2. Dankje, Aad. ik heb het op mijn (ellenlange) lijstje gezet.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Mooi. Dan heb ik er nog eentje voor je. Van een heel andere orde. Briljant voorlees, lees en kijkboek. Met een prachtige boodschap:
    http://www.boekencentrum.nl/shop_details.php?productId=22300
    “De Gulle Boom”.
    Ook een “must have” in de boekenkast.

  4. Ook deze sla ik op, Aad, voor de kleinkids.
    Dankjewel.

  5. Bart zegt:

    Het is een flink contrast, de eeuwenoude reuzen naast de fris opschietende kleine, tere krokusjes…ze vormen een mooi voorjaarsbeeld – mijn liefste seizoen…

  6. Ragfijn zegt:

    Hoge bomen vangen veel wind
    dikke daar in tegen … ;)

  7. Glaswerk zegt:

    Nationale Boomfeestdag

    Blijkbaar moet het (al)weer een “feestdag” zijn.
    Ik ben veel meer gecharmeerd van de oude benaming boomplantdag.

    Wat een knoeperts van bomen zeg, daar wil ik er nog wel eens een van tegenkomen ;-)

  8. Jacopone Sr zegt:

    Met plezier gelezen. Probeerde je op die eerste foto de boom om te duwen? ;-)

  9. ja, heerlijk he bart, dat alles altijd weer opnieuw begint

    Ragfijn, misschien “laten” ze er een

    Had exact dezelfde gedacht, Glaswerk. Prinses Irene zou er wel moeite mee hebben, met die omvang, vrees ik

    Bij mij is dat de derde boom, Jacopone. Maar aardig dat je mij zo jong van jaren schat

Geef een reactie

